4 052 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Kan man köpa fastighet tillsammans med företaget?
Tanken dök upp i mitt huvud när jag såg en fastighet på hemnet som har ett bostadshus och en separat verkstadslokal med kontor.
Vi är trångbodda där vi bor och tankarna har gått mot att skaffa ett större boende.
Samtidigt har jag övervägt att skaffa en lokal till mitt företag då jag har behov av småskaligt lager, verkstad och kontor. Tanken har gått åt sån där industri/kontorslokal med entresol.
Denna fastighet skulle checka boxarna för både vårat privata och bolagets behov.
Byggnaderna är avskilda och tydligt avgränsade från varandra, utom möjligtvis värmen som jag tror delas från samma panna.
Finns det möjlighet att gå ihop som privatperson och aktiebolag att köpa en fastighet tillsammans eller är det en omöjlighet?
Vi har inte möjlighet att köpa fastigheten endast privat eller genom bolaget.
Vi är trångbodda där vi bor och tankarna har gått mot att skaffa ett större boende.
Samtidigt har jag övervägt att skaffa en lokal till mitt företag då jag har behov av småskaligt lager, verkstad och kontor. Tanken har gått åt sån där industri/kontorslokal med entresol.
Denna fastighet skulle checka boxarna för både vårat privata och bolagets behov.
Byggnaderna är avskilda och tydligt avgränsade från varandra, utom möjligtvis värmen som jag tror delas från samma panna.
Finns det möjlighet att gå ihop som privatperson och aktiebolag att köpa en fastighet tillsammans eller är det en omöjlighet?
Vi har inte möjlighet att köpa fastigheten endast privat eller genom bolaget.
Jag ser inget hinder att ett AB och en privatperson samäger en fastighet men kan inte påminna mig om ett exempel på ett sådant fall som jag har sett. Men din bank lär nog inte vara så road över oortodoxa lösningar om du vill långa pengar till köpet.
Jag kanske var otydlig i det, men behovet att låna pengar av banken finns såklart.Claes Sörmland skrev:
Det är ju en lika stor fråga gällande vad som händer med företagets ägande om min privatekonomi går åt skogen. Men i verkligheten är de två ekonomierna relativt sammanflätade då det handlar om ett företag där jag är enda ägare och anställda.A AndersS skrev:
Om något händer dig t.ex. sjuk och bolaget hamnar i ekonomiskt obestånd, ev. avveckling/konkurs så skulle jag inte vilja ha samägande med ett AB. Men den juridiska delen har du säkert koll på vad det innebär för er som privatpersoner i familjen.Ä Äggkartong skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Jag tror att banken blir lyckligare om du som privatperson lånar till fastigheten. Sedan kan du som privatägare hyra ut till bolaget. Dessa hyresinkomster kan du även redovisa till banken för kreditvärdighet.
Klicka här för att svara