11 233 läst ·
20 svar
11k läst
20 svar
Köpa hus: Behövs bygglov för husets inredda källare?
Tack för alla svar. Då tolkar jag det totalt sett att det inte behövs bygglov.
Jag har och tittade på huset. Källaren har elgolvvärme. Tak och golv är reglat med stålreglar, men väggreglar är av trä. Det finns radonsug, mtx ventilation, och halvhöga fönster.
Enligt besiktningen så var det träreglar mot väg den enda risken. Huset är ordentligt dränerat. De har renoverat saker i princip alla 25 år de bott där och enda ägaren är snickare.
Finaste huset och mest välskötta på alla sett jag sett med inredd källare.
Jag har och tittade på huset. Källaren har elgolvvärme. Tak och golv är reglat med stålreglar, men väggreglar är av trä. Det finns radonsug, mtx ventilation, och halvhöga fönster.
Enligt besiktningen så var det träreglar mot väg den enda risken. Huset är ordentligt dränerat. De har renoverat saker i princip alla 25 år de bott där och enda ägaren är snickare.
Finaste huset och mest välskötta på alla sett jag sett med inredd källare.
Det kommer inte bli en boyta. Biyta och boyta är begrepp som kommer från skatteverket och har inget med utrymmets faktiska användningsområde att göra. Det går utmärkt att ha sovrum i en biyta, exempelvis så räcker det med att du har snedtak för att en del ska räknas som biyta.B Byggahusfan skrev:
De två sakerna har inte med varandra att göra.
(Med viss reservation för specialfallen då ett garage ovan mark som går att nå inifrån räknas som biyta så länge det är garage, men om det inte längre är ett garage så kan det räknas som boyta, men det kräver nog även att man bygger bort garageport etc, så det blir ett bygglovsärendet oavsett)
Su kan behöva bygglov om du ska väsentligt ändra användningsområdet, som att du ska börja hyra ut källarvåningen, men att byta sovrum inom ett bostadshus kräver inte bygglov.
Huset har fått ett bygglov där avsikten är att man ska bo i huset. Man har inte i detalj gått in på vilka rum som ska användas till vad.
Det här är ett kärt exempel för mig för det var genom att läsa en dom kring just frågan om bygglov krävs för att ändra ett till småhuset vidbyggt garage till ett vanligt rum som jag fick lite förståelse för när bygglovskraven kickar in.Dowser4711 skrev:
Och precis som du skriver kräver fasadändringen att ta bort garageportarna bygglov men själva ändringen av garaget till vanligt rum gör inte det. Så lämnar man det gamla garagets portar kvar på fasaden, t ex genom att regna upp en vägg på insidan av dem så krävs inget bygglov för att vidta åtgärden.
När jag grävde djupare i detta för ett tag sedan fick jag uppfattningen att man kan använda sin källare hur man vill själv till bostadsändamål. Det gäller även garage som är nere i källaren. Uthyrningslägenhet är däremot en annan sak, men det är det ju inte frågan om i ditt fall.
Däremot bör du för din egen skull kolla att ventilation, fukt och utrymningsvägar funkar för sovrumsbruk. Man vill inte bli fast i sovrummet i händelse av brand på natten, och man vill inte sova i ett fuktigt möglande rum. Jag skulle personligen inte använda en så gammal källare till permanenta sovrum om det inte är suterräng eller exceptionellt torrt. Sätt hellre arbetsrum, TV-rum eller liknande i källaren och ha sovrummen ovan jord.
Däremot bör du för din egen skull kolla att ventilation, fukt och utrymningsvägar funkar för sovrumsbruk. Man vill inte bli fast i sovrummet i händelse av brand på natten, och man vill inte sova i ett fuktigt möglande rum. Jag skulle personligen inte använda en så gammal källare till permanenta sovrum om det inte är suterräng eller exceptionellt torrt. Sätt hellre arbetsrum, TV-rum eller liknande i källaren och ha sovrummen ovan jord.
Precis, krävs inget bygglov för det, men det kommer vara specialfallet som ändrar en biyta till en boyta. Men som sagt, det är ju något som berör skatteverket och inte har något med bygglov att göra.Claes Sörmland skrev:
Det här är ett kärt exempel för mig för det var genom att läsa en dom kring just frågan om bygglov krävs för att ändra ett till småhuset vidbyggt garage till ett vanligt rum som jag fick lite förståelse för när bygglovskraven kickar in.
Och precis som du skriver kräver fasadändringen att ta bort garageportarna bygglov men själva ändringen av garaget till vanligt rum gör inte det. Så lämnar man det gamla garagets portar kvar på fasaden, t ex genom att regna upp en vägg på insidan av dem så krävs inget bygglov för att vidta åtgärden.
Klicka här för att svara