2 776 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Måste man lösa lån vid inköp i hus?
Sida 1 av 2
Min särbo äger ett hus som är belånat till ca 85%. Jag har nyligen fått lite pengar genom arv och funderar på att köpa in mig med 1/3. Han har bara ägt huset ett par år och har inte gjort några förbättringar så vi räknar isåfall på 1/3 av hans inköpspris. Det blir ca 500 000 kr.
Nu äntligen kommer min fråga 😊
Måste särbon använda alla pengarna till att lösa lån eller kan vi tex rusta huset för en del av summan?
Nu äntligen kommer min fråga 😊
Måste särbon använda alla pengarna till att lösa lån eller kan vi tex rusta huset för en del av summan?
Baserat på andra svar jag läst här på forumet så är det kart möjligt att använda en del av pengarna till att rusta upp huset, eller för all del åka på lyxkryssning.
Det ovanliga blir i så fall att din sambo har lån på 85% men bara äger 67%, men så länge totala belåningen är lägre än 85% så är det också möjligt. Jag skulle dock gissa att banken rekomenderar 50% ägande och nya lån med er båda som låntagare.
Det ovanliga blir i så fall att din sambo har lån på 85% men bara äger 67%, men så länge totala belåningen är lägre än 85% så är det också möjligt. Jag skulle dock gissa att banken rekomenderar 50% ägande och nya lån med er båda som låntagare.
Tack för svar! Ja vi får kolla med banken men vi vill inte äga lika stor andel, pga att han bor där permanent och jag lite då och då. Jag har även en liten bostadsrätt så 67/33 känns mest rättvist. Och då behöver jag inget lån för min andel.M Mellanbarn skrev:Baserat på andra svar jag läst här på forumet så är det kart möjligt att använda en del av pengarna till att rusta upp huset, eller för all del åka på lyxkryssning.
Det ovanliga blir i så fall att din sambo har lån på 85% men bara äger 67%, men så länge totala belåningen är lägre än 85% så är det också möjligt. Jag skulle dock gissa att banken rekomenderar 50% ägande och nya lån med er båda som låntagare.
Hur mycket får du tillbaka av din insats om huset säljs om värdet är oförändrat om det är belånat till 85% och ni har bränt pengarna utan att ha ökat husets värde?J Johansson1234 skrev:Min särbo äger ett hus som är belånat till ca 85%. Jag har nyligen fått lite pengar genom arv och funderar på att köpa in mig med 1/3. Han har bara ägt huset ett par år och har inte gjort några förbättringar så vi räknar isåfall på 1/3 av hans inköpspris. Det blir ca 500 000 kr.
Nu äntligen kommer min fråga 😊
Måste särbon använda alla pengarna till att lösa lån eller kan vi tex rusta huset för en del av summan?
Jag ska väl få tillbaka 1/3 av husets värde vid försäljningen, och så får min sambo 2/3 av husets värde. Om det inte räcker till att lösa hans lån får han väl en skuld till banken som då måste göras om till ett privatlån?
Eller blir det så att jag måste betala restskulden?
Eller blir det så att jag måste betala restskulden?
Banken kommer ta pengar som täcker lånet först, du och din sambo får dela på resten.J Johansson1234 skrev:
Nja, ska sambon stå för hela lånet så kan det vara bra om det speglar värdet av hans del av huset/fastighetenJ Johansson1234 skrev:
Banken kommer aldrig godkänna att deras säkerhet för lånet försämras. Inte direkt så att de är speciellt sugna på att stå med ett eventuellt blancolån till sambon.I Inkan skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag tror att du måste ha godkänt av banken om du skall göra en ändring av ägarförhållandet.
Efter en sådan här affär bör ni skriva ett samboavtal som reglerar vad som skall hända om ni separerar.
Det finns en del falluckor om man köper in sig i en bostad i efterhand.
Om du köper 1/3 del av huset, och om någon kan få det till att ni är sammanboende vid tillfället när du köper. Då har din del köpts för gemensamt boende., Och skall vid en bodelning delas 50/50. Din sambo har ägt resten av huset sedan innan, den delen delas då inte vid en bodelning. Hur lånet räknas i det läget vet jag inte. Man kan argumentera att lånet hör till den del av huset som inte är samboegendom, men det kan ev. bli så att först räknas lånet bort, och du får hälften av en tredjedel av det som blir kvar.
Skriv samboavtal!
Efter en sådan här affär bör ni skriva ett samboavtal som reglerar vad som skall hända om ni separerar.
Det finns en del falluckor om man köper in sig i en bostad i efterhand.
Om du köper 1/3 del av huset, och om någon kan få det till att ni är sammanboende vid tillfället när du köper. Då har din del köpts för gemensamt boende., Och skall vid en bodelning delas 50/50. Din sambo har ägt resten av huset sedan innan, den delen delas då inte vid en bodelning. Hur lånet räknas i det läget vet jag inte. Man kan argumentera att lånet hör till den del av huset som inte är samboegendom, men det kan ev. bli så att först räknas lånet bort, och du får hälften av en tredjedel av det som blir kvar.
Skriv samboavtal!
Banken bryr sig om antal ägare, de har sin pant oavsett.H hempularen skrev:Jag tror att du måste ha godkänt av banken om du skall göra en ändring av ägarförhållandet.
Efter en sådan här affär bör ni skriva ett samboavtal som reglerar vad som skall hända om ni separerar.
Det finns en del falluckor om man köper in sig i en bostad i efterhand.
Om du köper 1/3 del av huset, och om någon kan få det till att ni är sammanboende vid tillfället när du köper. Då har din del köpts för gemensamt boende., Och skall vid en bodelning delas 50/50. Din sambo har ägt resten av huset sedan innan, den delen delas då inte vid en bodelning. Hur lånet räknas i det läget vet jag inte. Man kan argumentera att lånet hör till den del av huset som inte är samboegendom, men det kan ev. bli så att först räknas lånet bort, och du får hälften av en tredjedel av det som blir kvar.
Skriv samboavtal!
Tack för goda råd och input! Vi är inte sambor. Jag bor på en annan adress och är där ungefär halva tiden bara. Jag har min fasta punkt och folkbokföringsadress ett par mil bort med mitt tonårsbarnH hempularen skrev:Jag tror att du måste ha godkänt av banken om du skall göra en ändring av ägarförhållandet.
Efter en sådan här affär bör ni skriva ett samboavtal som reglerar vad som skall hända om ni separerar.
Det finns en del falluckor om man köper in sig i en bostad i efterhand.
Om du köper 1/3 del av huset, och om någon kan få det till att ni är sammanboende vid tillfället när du köper. Då har din del köpts för gemensamt boende., Och skall vid en bodelning delas 50/50. Din sambo har ägt resten av huset sedan innan, den delen delas då inte vid en bodelning. Hur lånet räknas i det läget vet jag inte. Man kan argumentera att lånet hör till den del av huset som inte är samboegendom, men det kan ev. bli så att först räknas lånet bort, och du får hälften av en tredjedel av det som blir kvar.
Skriv samboavtal!
