Hejsan! Ljusa fogar i grått eller till och med vitt är nästan det enda man ser i inrdningstidningarnas kök nu. Himla snyggt och fräscht men mest för den som inte lagar så mycket mat i köket?

Vi snabbfixade vårt nuvarande kök i väntan på en riktig renovering och valde då ljusgrå fog till vit mosaik. Det är drygt ett år sedan och jag måste säga att fogen har redan tagit stryk. Det syns tex fläckar efter körsbär sedan jag "ploppade" ur kärnor för att göra saft förra sommaren och även fett har satt sina spår. Nu när det är dags för ett helt nytt kök så har jag mina funderingar angående fogfärgen. Det är bara attinse att vi inte är familjen som värmer en paj eller blandar en gin och tonic i köket lite snyggt och prydligt så där, utan vårt kök måste tåla rätt hård användning. Det funkar inte att tänka att man ska vara rädd om kakelfogen (!) när man ska hälla ut barnens målarfärgsvatten i slasken eller tar in bär från trädgården.

Jag föredrar helt klart ljusa fogar men det praktiska måste överväga i köket. Är det så att man ska välja mörk fog för att fläckar inte ska synas så väl eller finns det något knep för att hålla ljusa fogar fräscha?

fogar är porösa och därför känsliga. Det skulle ju vara perfekt om man slap ha dom överhuvudtaget ;). Kanske lägga stora kakel med minimal fog? Finns nuförtiden stora naturstenliknande kakel fex 60x30 som kan bli snyggt stående och med minimal fog. Eller en glasskiva isället för kakel? Har också sett rostfritt på väggar .... ja, allt beror ju på vad som passar i det nya köket. Det var i alla fall några alternativ :)
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.