4 951 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Vilka köks leverantörer har gedigna konstruktioner
Idag var jag och kollade på Kvänum kök.
Det var nog det mest gedigna och välbyggda kök jag någonsin sett.
Prislappen är ju också satt därefter tyvärr!
För ett kvalitets kök är jag beredd att lägga lite extra, men när man läser gamla trådar här på forumet så ser jag att det nog blir "mycket extra" om vi väljer Kvänum.
Finns det flera leverantörer på marknaden som har liknande kvalitet utan samma höga pris?
Det som jag speciellt tittat på är:
-Hyllplan utan folierad framkant som ser bra ut i ett tag men sedan...........
-Stadiga gångjärn.
-Massiva eller stadiga lådor/lådkanter (Kvänum's var ju helt undrebara)
-Kraftiga glidlager i metall som lådan glider ut på, och som inte sviktar.
Det var nog det mest gedigna och välbyggda kök jag någonsin sett.
Prislappen är ju också satt därefter tyvärr!
För ett kvalitets kök är jag beredd att lägga lite extra, men när man läser gamla trådar här på forumet så ser jag att det nog blir "mycket extra" om vi väljer Kvänum.
Finns det flera leverantörer på marknaden som har liknande kvalitet utan samma höga pris?
Det som jag speciellt tittat på är:
-Hyllplan utan folierad framkant som ser bra ut i ett tag men sedan...........
-Stadiga gångjärn.
-Massiva eller stadiga lådor/lådkanter (Kvänum's var ju helt undrebara)
-Kraftiga glidlager i metall som lådan glider ut på, och som inte sviktar.
Kolla på Rönnerholmskök! www.ronnerholms.se
Helt i massivt trä, med minst samma kvalitet som Kvänum, men till ett mycket bättre pris. Gångjärnen är från Eskilstuna kulturbeslag. Vårt kök hade kostat ca 250 000 på Kvänum, kostade 128 000 på Rönnerholms. Jag vet dock att han tänker höja priserna nästa år...
Helt i massivt trä, med minst samma kvalitet som Kvänum, men till ett mycket bättre pris. Gångjärnen är från Eskilstuna kulturbeslag. Vårt kök hade kostat ca 250 000 på Kvänum, kostade 128 000 på Rönnerholms. Jag vet dock att han tänker höja priserna nästa år...
Jag trodde också att Kvänum var lika med kvalitet. Men jag har helt ändrat uppfattning sedan vi flyttade in i vårat radhus. Dom tidigare ägarna (stillsamt pensionärs par) byggde Kvänumköket för 10 år sedan och dom fanerade framkanterna på stommarna har släppt på flera ställen, högskåpsluckorna bågnar så de går inte att stänga ordentligt, faneret på överskåpen har släppt i kanterna etc.
Faktum är att det 10 år gamla IKEA-köket som jag hade i min tidigare lägenhet hade färre skador än vårat nuvarande kök. Så för mig är valet lätt, Kvänum-köket åker ut och det kommer att ersättas av ett IKEA-kök.
Faktum är att det 10 år gamla IKEA-köket som jag hade i min tidigare lägenhet hade färre skador än vårat nuvarande kök. Så för mig är valet lätt, Kvänum-köket åker ut och det kommer att ersättas av ett IKEA-kök.
Konstigt, vårt gamla Kvänumkök är 18 år nu och nästan lika fint som när vi satte upp det. När vi monterade in det bodde vi 2 vuxna o 2 tonårsbarn, nu bor det 2 vuxna och 1 2-åring därhalloy skrev:Jag trodde också att Kvänum var lika med kvalitet. Men jag har helt ändrat uppfattning sedan vi flyttade in i vårat radhus. Dom tidigare ägarna (stillsamt pensionärs par) byggde Kvänumköket för 10 år sedan och dom fanerade framkanterna på stommarna har släppt på flera ställen, högskåpsluckorna bågnar så de går inte att stänga ordentligt, faneret på överskåpen har släppt i kanterna etc.
Ta halloy´s värderingar med en nypa salt, hon är helt salig när det gäller IKEAmorsan skrev:Konstigt, vårt gamla Kvänumkök är 18 år nu och nästan lika fint som när vi satte upp det. När vi monterade in det bodde vi 2 vuxna o 2 tonårsbarn, nu bor det 2 vuxna och 1 2-åring därMen vi hade något ljusgult laminat och massiva bokkanter. Det enda var att ett gångjärn på luckan under diskbänken gav sig efter några år.
Morsan:
Det här är ramluckor i massiv bok. På alla lådfronter är trät taget från "samma stock" så att träts ådring löper över från lucka till lucka. Väldigt snyggt. Här är det inte bara ett gångärn som gått utan typ 5 hittills. Sen vi flyttade in har 3 gått sönder (förutom dom 2 som var trasiga direkt vid inflytt).
Tessok:
Nä, jag är inte det minsta salig på IKEA. Tvärt om, så är jag rätt less på IKEA efter att dom fortfarande inte har fått in trådbackarna till våra garderober som vi väntat på sedan i februari. Däremot så är det nog många liksom jag, som har inställningen att DYRT (t.ex Kvänum) = toppenbra och superkvalitet och BILLIGT (t.ex IKEA) = värdelöst och usel kvalitet. Det är i den typen av trådar jag berättar om MINA erfarenheter av kök från Vedum, IKEA, Kvänum och Ballingslöv. Varför mina erfarenheter ska tas med en nypa salt vet jag förstår jag inte riktigt.
Jag hade gärna valt en annan kökstillverkare än IKEA. Hade blivit mycket lättare att få till köket som jag vill eftersom det är mycket speciallösningar som behövs. Tyvärr så har vi inte råd med något annat. Det skulle vara Epoq då, men det är ju samma kök, fast från en mindre leverantör.
Det här är ramluckor i massiv bok. På alla lådfronter är trät taget från "samma stock" så att träts ådring löper över från lucka till lucka. Väldigt snyggt. Här är det inte bara ett gångärn som gått utan typ 5 hittills. Sen vi flyttade in har 3 gått sönder (förutom dom 2 som var trasiga direkt vid inflytt).
Tessok:
Nä, jag är inte det minsta salig på IKEA. Tvärt om, så är jag rätt less på IKEA efter att dom fortfarande inte har fått in trådbackarna till våra garderober som vi väntat på sedan i februari. Däremot så är det nog många liksom jag, som har inställningen att DYRT (t.ex Kvänum) = toppenbra och superkvalitet och BILLIGT (t.ex IKEA) = värdelöst och usel kvalitet. Det är i den typen av trådar jag berättar om MINA erfarenheter av kök från Vedum, IKEA, Kvänum och Ballingslöv. Varför mina erfarenheter ska tas med en nypa salt vet jag förstår jag inte riktigt.
Jag hade gärna valt en annan kökstillverkare än IKEA. Hade blivit mycket lättare att få till köket som jag vill eftersom det är mycket speciallösningar som behövs. Tyvärr så har vi inte råd med något annat. Det skulle vara Epoq då, men det är ju samma kök, fast från en mindre leverantör.
Har nyligen monterat ett Kvik kök i design serien. Blev mycket positivt överaskad! Detta är det tredje köket jag bygger, innan har jag byggt 2 Symphony kök(engelskt) som också håller hög kvalitet.
Detta kök gick på 55000 med massiv eklucka, 20 infrästa spottar(puckar), 40mm bänkskiva med rostfri front och underlimmad diskho. Rostfri sockel etc. Mycket proffsigt och trevligt företag att ha o göra med. Luckorna görs i Italien och stommarna i Danmark.
De har även bra priser på Siemens vitvaror!
Detta kök gick på 55000 med massiv eklucka, 20 infrästa spottar(puckar), 40mm bänkskiva med rostfri front och underlimmad diskho. Rostfri sockel etc. Mycket proffsigt och trevligt företag att ha o göra med. Luckorna görs i Italien och stommarna i Danmark.
De har även bra priser på Siemens vitvaror!
Klicka här för att svara