7 311 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Sprutmåla kök?
Hej!
Osäker på om denna tråden skulle bo här eller i måleriforument men jag gör ett försök.
Köpte ett hus från 1910 där man för 15 år sedan satt in ett kök från Lidhults.
Mer eller mindre platsbyggt (standardmått och raka linjer är inte så vanliga i gamla hus...) och kostade säkerligen en vacker slant.
Stilen är klassiskt lantkök med spegeldörrar, vitrindetaljer och snickarglädje.
Dessvärre är köket (stommar, skåp, täcksidor, lister, rubbet) i en ljus grönlaserad kulör vilket, om än pittoresk, går mig på nerverna och
bestämmer alldeles för mycket om vad "kan" göra med andra färger i köket.
Är det gångbart att sprutmåla hela rubbet vitt?
Har fått för mig att just speglar kan bli problematiska då färgen inte kan komma att täcka ordentligt i skarvar osv.
Eller är detta kanske rör mestadles lackfärger?
Känns slösaktigt att slänga ut ett "riktigt" kök för att ersätta det med ett IKEA-kök varpå jag nu undersöker alternativ.
Tacksam om ni med erfarenhet delger dito i denna tråd.
Osäker på om denna tråden skulle bo här eller i måleriforument men jag gör ett försök.
Köpte ett hus från 1910 där man för 15 år sedan satt in ett kök från Lidhults.
Mer eller mindre platsbyggt (standardmått och raka linjer är inte så vanliga i gamla hus...) och kostade säkerligen en vacker slant.
Stilen är klassiskt lantkök med spegeldörrar, vitrindetaljer och snickarglädje.
Dessvärre är köket (stommar, skåp, täcksidor, lister, rubbet) i en ljus grönlaserad kulör vilket, om än pittoresk, går mig på nerverna och
bestämmer alldeles för mycket om vad "kan" göra med andra färger i köket.
Är det gångbart att sprutmåla hela rubbet vitt?
Har fått för mig att just speglar kan bli problematiska då färgen inte kan komma att täcka ordentligt i skarvar osv.
Eller är detta kanske rör mestadles lackfärger?
Känns slösaktigt att slänga ut ett "riktigt" kök för att ersätta det med ett IKEA-kök varpå jag nu undersöker alternativ.
Tacksam om ni med erfarenhet delger dito i denna tråd.
Vi målade om ett gammalt kök (30-tal skulle jag gissa) för ett antal år sedan. Vi had en målare som fixade alla stommarna på plats. Luckor och lådor monterade vi ner och lämnade in till el lackeringsfirma som slipade och sprutmålade de. Resultatet blev vi mycket nöjda med. Vi hade visserligen inga speglar på dörrarna men lite "tighta" vinklar fanns ändå på dörrarna och färgen täckte mycket bra.
Intressant!
Vad använde ni för färg, lackfärg?
Vad använde ni för färg, lackfärg?
Jag har tyvärr ingen aning om vad de använde för färg. Lackeringsfirman kom vi i kontakt med då vi letade någon som kunda lackera om våra myran stolar. Så när dom gjorde det jobbet så fick de även måla om köksluckorna. Sen hade vi en målarfirma som skulle fixa taket i våran lägenhet att även måla om stommarna i köket. Men jag ver mest intresserad av att kulören skulle bli rätt sen litade jag på deras förmåga att välja den typ av färg som passade bäst.
Sen kan jag även tillägga att det inte var speciellt dyrt (det var några år sedan så jag kommer inte ihåg några siffror) att lämna in luckorna för ommålning och så bra som resultatet blev så kan jag lugnt säga att jag skulle göra samma sak igen om det blev aktuellt att måla om köksluckor.
Sen kan jag även tillägga att det inte var speciellt dyrt (det var några år sedan så jag kommer inte ihåg några siffror) att lämna in luckorna för ommålning och så bra som resultatet blev så kan jag lugnt säga att jag skulle göra samma sak igen om det blev aktuellt att måla om köksluckor.
Vi lämnade in våra luckor på lackering och penselmålade stommarna själva med bra jotunfärg. Det blev bra till en billig peng, jag tror det kostade ca 4000 att få luckorna lackerade och då har vi typ 15 luckor och 1 dörr.
Vi anlitade en firma i Broby om du bor i NÖ skåne...
/jonas
Vi anlitade en firma i Broby om du bor i NÖ skåne...
/jonas
Tackar för er respons!
Ska nu undersöka lite firmor.
Ska nu undersöka lite firmor.
Klicka här för att svara