Vi ska bygga en köksö i vårt nya kök, ca 170 cm bred (40cm skåp + 80 cm lådor + 50cm lådor), med en svart granitskiva på, med 30 cm "överhäng" på baksidan av ön. På detta överhäng tänker vi oss att man kan sitta och hjälpa till med matlagningen, då spishällen och en liten ho ska placeras i ön, alternativt äta frukost.
Men, det finns ett problem såklart: Stentillverkaren rekommenderar inte ett överhäng på mer än 20 cm utan stöd, annars riskerar skivan att knäckas. OK, stöd får det bli. Men vilken typ?
Maken vill gärna sätta dit en ekskiva (ekkök) och svarta smideskonsoler under. Men jag vill helst ha det så osynligt som möjligt. Även om han brukar få till det mesta så det blir både bra och snyggt. Jag känner mig dock inte helt övertygad denna gång. Vill inte att man ska slå knäna i något när man sitter där. Men vill självklart inte att skivan ska gå sönder...
Hur har ni andra gjort? Tips och idéer? Bilder?
Men, det finns ett problem såklart: Stentillverkaren rekommenderar inte ett överhäng på mer än 20 cm utan stöd, annars riskerar skivan att knäckas. OK, stöd får det bli. Men vilken typ?
Maken vill gärna sätta dit en ekskiva (ekkök) och svarta smideskonsoler under. Men jag vill helst ha det så osynligt som möjligt. Även om han brukar få till det mesta så det blir både bra och snyggt. Jag känner mig dock inte helt övertygad denna gång. Vill inte att man ska slå knäna i något när man sitter där. Men vill självklart inte att skivan ska gå sönder...
Hur har ni andra gjort? Tips och idéer? Bilder?
Moderator
· Stockholm
· 57 609 inlägg
Vi har en ekskiva med 30cm överhäng. Jag satte metallfärgade konsoller under.
Till en granitskiva skulle jag kunna tänka mig att det är lite mer känsligt med hållfastheten på konsollen. Om det skall vara någon vits med konsollen så måste den ju vara styvare än granitskivan själv. Annars lär den ju inte göra så mycket nytta.
En lösning kanske är att gå upp till en tjockare granitskiva, då borde den hålla bättre.
Till en granitskiva skulle jag kunna tänka mig att det är lite mer känsligt med hållfastheten på konsollen. Om det skall vara någon vits med konsollen så måste den ju vara styvare än granitskivan själv. Annars lär den ju inte göra så mycket nytta.
En lösning kanske är att gå upp till en tjockare granitskiva, då borde den hålla bättre.
Stentillverkaren säger 30mm stenskiva = 20 cm överhäng, 40mm stenskiva = 25 cm överhäng. Spelar alltså ingen roll om vi går upp i tjocklek, vi behöver ändå någon variant av stöd. För mindre överhäng än 30 cm vill vi inte ha, då faller möjligheten att faktiskt använda skivan bort...
Jag såg en jättesnygg ö-lösning i en inredningstidning för ett tag sedan, de hade en "öppen spis" i form av en eldkorg alldeles intill spishällen i ön. Ena sidan av denna ö hade ett rejält överhäng, såg ut att vara ca 40 cm. Men det syntes inte hur de stöttat skivan.
Nån mer som har överhäng på sina granitskivor som har tips?
Jag såg en jättesnygg ö-lösning i en inredningstidning för ett tag sedan, de hade en "öppen spis" i form av en eldkorg alldeles intill spishällen i ön. Ena sidan av denna ö hade ett rejält överhäng, såg ut att vara ca 40 cm. Men det syntes inte hur de stöttat skivan.
Nån mer som har överhäng på sina granitskivor som har tips?
Ojdå, vi har en 30mm stenskiva med 30cm överhäng utan något som helst stöd. Den är inte ens limmad, fast vi ska limma fast den... sen. De vi beställde den av sa inget om att något stöd skulle behövas, iofs är den ju inte limmad så om man belastar för mycket ramlar den ner, men då jag fråade om att limma den sa de inget om att det skulle vara nödvändigt.
Det är inget bekymmer med ett överhäng på 30 cm
Skivan måste givetsvis vara fastsatt (limmad) i skåpsryggarna
och skåpen ordentligt fastsatta i golvet
Om materialet skulle vara av oseriöst dålig kvalité
kan man förstärka med ilimmade glasfiberarmeringar.
Skivan måste givetsvis vara fastsatt (limmad) i skåpsryggarna
och skåpen ordentligt fastsatta i golvet
Om materialet skulle vara av oseriöst dålig kvalité
kan man förstärka med ilimmade glasfiberarmeringar.
man kan även ha t.ex vinkel järn eller fyrkants järn som skruvas i skåpen och sen går ut en bit under skivan men då är det chans att man slår i benen när man sätter sig
Våra skåp på köksön sitter inte fast i golvet, av den enkla anledningen att med sakerna i köksön + stenskiva och själva stommarna så väger det långt mer än vad någon kan rubba. Men limma ska vi göra, men det känns verkligen inte akut.
Jag är tveksam till remommendation en att ha stöd för mer än 20 cm överhäng. Vi har en granitskiva med bredd 100 cm med ett överhäng på 40 cm, men då är "hörnen" på överhänget kapade så överhänget är bara 60 cm som bredast. Vi har inget som helst stöd under överhänget. Granitskivan är limmat ovanpå skåpen på köksön, som totalt är 120 cm lång. Kanske tjockleken på graniten har något att göra med vad den tål för belastning. Vår är c:a 21 mm tjock.
21 mm och 400 mm överhäng låter inte så stabilt..Szture skrev:Jag är tveksam till remommendation en att ha stöd för mer än 20 cm överhäng. Vi har en granitskiva med bredd 100 cm med ett överhäng på 40 cm, men då är "hörnen" på överhänget kapade så överhänget är bara 60 cm som bredast. Vi har inget som helst stöd under överhänget. Granitskivan är limmat ovanpå skåpen på köksön, som totalt är 120 cm lång. Kanske tjockleken på graniten har något att göra med vad den tål för belastning. Vår är c:a 21 mm tjock.
Vi har 48 mm på våra fönsterbrädor med stöd på 1700 mm och de håller.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Måste ni ha synliga förstärkningar då !?
Vinkeljärn modell större som man sätter innanför stommen borde hjälpa till en hel del !?
Typ sådana här som finns i ganska stora storlekar...
För att få det snyggt så borde man kunna sätta dessa på insidan och fräsa ur kanten på skåpstommen för själva förstärkningen i vinkeln, och under bänkskivan borde man väl inte titta normal sett ? Men om så är så kan man ju antingen måla dom eller limma på ngt slags täcklock...
Och eftersom dessa vinkeljärn i princip går paralellt med skivan så tar dom inte upp plats för benen osv. Enda problemet kan vara att dom är för flexibla, men om ni är på gränsen till att klara det iaf så hjälper det kanske tillräckligt...
/K
Vinkeljärn modell större som man sätter innanför stommen borde hjälpa till en hel del !?
Typ sådana här som finns i ganska stora storlekar...
För att få det snyggt så borde man kunna sätta dessa på insidan och fräsa ur kanten på skåpstommen för själva förstärkningen i vinkeln, och under bänkskivan borde man väl inte titta normal sett ? Men om så är så kan man ju antingen måla dom eller limma på ngt slags täcklock...
Och eftersom dessa vinkeljärn i princip går paralellt med skivan så tar dom inte upp plats för benen osv. Enda problemet kan vara att dom är för flexibla, men om ni är på gränsen till att klara det iaf så hjälper det kanske tillräckligt...
/K
Redigerat:
Klicka här för att svara