Dumt och dumt. Självklart så är det ju himla dumt att skicka en sådan vara till ett hus där det pågår renovering, utan avlastning. Vid ett större nybygge så finns det ju ofta lämpliga maskiner för avlastning. Då vore det ju ganska ooptimalt om varje lastbil med gods till bygget också måste ta med sig en egen truck eller mobilkrna eller vad som nu kan behövas. Skulle misstänka att kostnaden för avalastning i många fall är högre än själva frakten, om inte rätt maskiner redan finns på plats.
 
Nu ar dem antligen pa plats.
Fraken loste sig och jag slipper betala nagot extra.

Till slut sa kan jag starkt rekommendera vimmerby byggnassnickeri.

20061104169_1162659465.jpg

Vi hade dock inte tankt att vaggen dom skulle sitta i bestod av tre lager riktigt tjock plankvagg med ca 100 5tums spik per kvadratmeter sa kostnaden skenade i vag i varje fall ;D ;D ;D.

Men vi ar otroligt noja med resultatet.
 
Råkade också ut för klåpare i fredags, i mitt fall DHL. Dom krävde avlastningshjälp på en vardag och skulle komma mellan kl.11 och 14. Innebar att jag fick ta ledigt från jobbet en halv dag. FÖR ATT HJÄLPA CHAUFFÖREN ATT LYFTA AV 4ST GARDEROBSDÖRRAR?!?!? Dom vägde 15 kg styck... Och han hade bakgavellyft på lastbilen....
 
jag har råkat ut för detta flera gånger under mitt tillbygge. När fönstren kom så ringde dom, som jag förstår andra här också råkat ut för, ungefär 5 minuter innan dom var hemma hos mig och frågade när trucken skulle komma och lyfta av.

Dom skickade en lastbil på 24 meter med släp till privatperson.

Hur många privatpersoner har möjlighet att komma nära sitt hu/byggplats med en 24 meters långtradare? Hur många har en palltruck/hjullastare hemma?

Fönsterbranschen borde kanske ändra praxis.

Det slutade att jag fick tag på en snabb kille med truck som kom upp och lyfte av av det 3 ton tunga paketet för 1500 spänn.
 
Då jag beställde färdig gräsmatta så fick jag betala 1200 kr mer om de skulle komma med en kranbil annars skulle jag slippa den kostnaden om jag hade kran/truck hemma...

Men naturligtvis borde leverantören informerat köparen efter egna erfarenheter att
köparen själv får ordna avlossning... Dåligt av företaget!
 
Det är personen/firman som säljer fönsterna till dig som ska upplysa om vad som gäller vid leverans direkt hem till dig. Som i Coolmans fall. två alternativ. Sen är ju schenker/DHL många gånger idioter. En kompis väntade på leverans som skulle vara på plats 7 på morgonen och det hade han betalat extra för och chauffören ringde mitt på dan och sa att han skulle vara där klockan 20 på kvällen. Sen så skulle han "tippa av grejerna" om ingen var där med truck.
 
Helt off topic, men, ursnygga fönster!

TyraMyra
 
Vilka helsjuka exempel  :o

När jag köpte 10-15 pallar Leca, murbruk, flera pall isolering, råspont, armering, armeringsmattor, underlagspapp e.t.c, e.t.c för ~30-35.000 kr så frågade jag vad transporten kostade, svaret från byggvarufirman blev:
"-Det brukar inte bli så farligt"

Eftersom det var för trångt för bil med släp så gjordes en omlastning, detta kostade........gratis  :)

Ett annat exempel var när föräldrarna köpte gräs, då ordnade leverantören så en gubbe med traktorgrävare åkte t.o.r en mil för att lyfta av några pallar..........visst, väldigt praktiskt men inte värst billigt då grannen 200 meter bort hade traktor med gafflar.

Man förstår ju att det måste vara svårt att få alla nöjda när det omväxlande körs leveranser till företag, byggen och privatpersoner med olika möjligheter och arbetstider.
Viktigt att tidigt uttrycka vad man vill ska ingå, och inte förutsätta varken det ena eller andra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.