Tack för svaren på mitt inlägg. Jag har som sagt lämnat över en komplett uppsättning dokumentation till säljaren med bilder, intyg från byggentreprenören om felets art och troliga uppkomst, intyg från mitt eget fbolag om att de inte täcker skadan mm. Felet upptäcktes i somras när jag anlitade en byggentreprenören för en takomläggning. Halvvägs genom renoveringen ringde entreprenören mig och sade att de hade hittat rötskador som skulle kosta extra. Jag kontaktade då mäklaren och fick en lista på underlag jag skulle sammanställa. Kanske borde jag kontaktat säljaren direkt också, men mäklaren tyckte inte att det var bråttom. Totala kostnaden för min takomläggning gick på 830 kkr, varav 117 kkr är byggarens uppskattning på merkostnader pga det dolda felet. I och med att felet upptäcktes under pågående arbete var det inte praktiskt görligt att avbryta entreprenaden och begära in separata offerter på endast ett inskjutet delmoment. Nu får vi avvakta och se. Jag och säljaren har en god dialog och ser fram emot att ses socialt framöver. Vi ser det nog båda som praktiskt att kunna "parkera" bedömningen hos en tredje part (i detta fall Chubb). Antingen blir det pengar eller också inte. Jag ser väl inte direkt poängen att lägga för mycket känslor i det hela. Jag har också en god grundtro om försäkringsbolag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.