A
Anea2011: Vi har en delvis inredd källare. Nu vill vi nyttja ett av rummet som inte är ”inrett” förutom på golvet. Det är alltså yttervägg direkt in i rummet samt ingen uppvärmning där, vi får väldigt kallt i källaren trots element i princip alla rum och badrummet som finns där. Nu till min fråga, om man ska göra en enkel isolering från ytterväggen för det ska se lite trevligare ut,
0 svar · 1,1k läst
A
Avemo: Är det ett uppvärmt rum på andra sidan om den gamla gaveln? I så fall måste inte den biten isoleras. Men det kanske är smidigt att fylla i samma isolering på hela väggen. Det brukar sägas att om man skall ha en plastfilm i väggen så skall den vara på den varma sidan. Alltså invändigt. Men om det är en fasadplåt blir det knappast speciellt mycket ventilation även utan plasten. Det
6 svar · 1,3k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Nej, det går bra men kommer inte ge så stor effekt.
4 svar · 2,0k läst
Happifejz
Happifejz: [citat] Kanoners, då blir det inte fel iaf. Begreppet "andas" är något jag hört bara, så jag trodde det var applicerbart i ärendet 🤣 Men man lär så länge man lever 😀👍
4 svar · 1,3k läst
·
C
Chefred: Det är väl i isolerings böjarna det kan finnas asbest. Men tror inte det är i själva isoleringen det kan finnas asbest utan i det yttersta lagret. Böjarna brukar va hårdare än raksträckorna pga att man använde någon asbestblandning där.
38 svar · 30,8k läst
·
raveper
raveper: Plocka upp golvet och lägg om det. Passa på att sätta lite asfaltboard under.
5 svar · 1,8k läst
putte22
putte22: [citat] Hm spännnde med farliga ämnen i luften. höga nivåer av formaldehyd Enligt Wikipedia. Ja det kan det nog vara innanför väggen. Gjordes det även skivor av det materialet? Ser ut som det är stående skivor innanför väggen.
3 svar · 1,5k läst
·
useless
useless: Eventuell kondens blir på insidan och rinner ner i avloppet, så isolering behövs normalt sett inte.
1 svar · 1,3k läst
·
T
torptorp: Hej, Jag håller på att bygga igen min carport till garage. Det befintliga asfaltsgolvet får vara kvar tills vidare. Dock vill jag isolera väggar och tak för att inte frysa ihjäl på vintern. Huset (och förrådet är nybyggt). Jag har satt 120mm glasull i de nya väggarna och 195mm stenull i taket som jag isolerat(håller på att isolera). Garaget blir i ett hörn där en vägg är husets
0 svar · 1,6k läst
·
Oldboy
Oldboy: Tyvärr ser det inte ut att finnas några bra genvägar utan gör om gör rätt förefaller vara det som gäller. Alternativt, som tidigare nämndes så kan man låta det vara om skicket är ok fortfarande efter x antal år, men då vara förberedd på att troligtvis behöva åtgärda senare. Ibland kan senare dröja förvånansvärt många år...
13 svar · 1,9k läst
·
S
stugfar: Jag hade tagit oljehärdade trossbottenskivor. Och tejpat skarvarna med byggtejp. Undrar om jag kanske ändå hade satt vindduk först på isoleringen, innan jag byggde in den i skivorna.
8 svar · 2,0k läst
·
MathiasS
MathiasS: Ja, på vintern finns det en risk att röret blir kallt eftersom det är kallt på vinden - då kan luften på väg ut kondensera mot insidan på röret. Det finns färdig stenull monterad på nät som du installerar på utsidan av röret, eller så gör du något eget. Har för mig man brukar lägga 5-10cm.
1 svar · 603 läst
P
Pontus125: Jag har läst ALLA inlägg här o googlat runt vilt men är fortfarande osäker. Vi har en 40-tals sommarstuga med begränsad isolering på ö (vi får allt göra jobbet själva). Den användas mer o mer över året, utom möjligen dec-feb. Vi har alltid grundvärme på. Vi har bytt ut fönster o tänker installera luftvärmepump. Vi ska ha kvar kallvind men funderar på att isolera
0 svar · 906 läst
·
J
Joakim-w: Hur gick du tillväga? Har själv ett hus uppbyggt med lersten.
1 svar · 1,6k läst
·
N
Najjklas: Hej Håller på att regla upp framför en innervägg i tvättstugan för att dölja el, avlopp, vattenrör etc. Huset är ett soutteränghus från 1980. Ej motfyllt mot yttervägg i berörd del av huset. Vägg består av lättbetong. Bakom väggen är en större öppen hall. Tänkte bara smälla upp reglar, isolera (för ljud) runt avloppsrör och sen på med osb och gips. Det slog mig dock sedan
0 svar · 1,1k läst
·
N
Ny_husägare: Det ser likadant ut bakom hela väggen. Gissningsvis inte bättre på vinden (men vinden går inte att komma åt).
4 svar · 3,0k läst
·
A
Anna Zand: Hej, vi ska bygga om vår källare som byggdes 1936, då var källaren ett garage då huset är en suterrängvilla. 1982 byggdes garaget om till en källare. Nu ska vi bygga om lite i källaren och undrar om vi behöver dra ner väggarna och sätta ny isolering bakom eller hur ska vi göra? Tips?
0 svar · 2,0k läst
·
N
Nannito: [citat] Hej igen ,hoppas ni har det bra. Jag har skickat efter några offerter och vänta på svar. Vi har haft strömavbrott i mer än 30 minuter och jag stängde a [citat] Hej På er alla, hoppade ni har det bra. Vi hade strömavbrott ikväll och efter strömmen kom och värmepumpen startade i några minuter och började larma fel kompressor. Jag läste i manualen att slåav Vp 30 seconder och
4 svar · 1,2k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Plast/ångspärr i tak.
12 svar · 1,4k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Tadelakt är ju i princip ett ytlager av kalktvål på lera, ett riktigt svårlösligt och vattenavvisande ämne. Men nog blir det ett pyssligt badrum att hålla rent med åren? Inte bara att spruta på starka badrumsrengöringsmedel ioch skrubba som i ett vanligt badrum tänker jag. Lite som att ha kolstålspannor i köket, kräver omsorg och kunskap i skötseln.
12 svar · 6,2k läst
·
I
Intershade: Skulle vara intressant att veta om ni gjorde något åt problemet och i så fall vad?
1 svar · 7,8k läst
I
Anonymiserad 260363: Brevinkastet. Detta är din största bov förmodligen! Den är i princip som ett öppet hål. Om du inte kan ersätta denna med egen brevlåda på utsidan så skulle jag se om det går att bygga en sluss på insidan. Exempel konstruktion; Regla, "högtalare ull" eller stenull, OSB, dubbelgips och dörr med tätningslist. Om du kan göra det som en "grov entré" så kan du ju göra denna lite
12 svar · 2,2k läst
·
B
BSOD: [citat] Sannolikt inte, speciellt inte om du skurit i isoleringen. Lite armaflex, och var noga med att tejpa alla skarvar så blir det nog bra igen.
3 svar · 1,2k läst
E
erimos: Hej, Har ett 125m2 stort garage/uthus byggd av tidigare ägare. Bygget har aldrig slutförts och större delen är både oinredd och oisolerad, det är alltså bara panel på reglar. Gavlarna är isolerade och ett litet rum. Det finns två garageportar på gaveln och en till på långsidan. De två på gaveln använder vi dagligen, den tredje är mest för att ta ut redskap och dyl. Nu går jag
0 svar · 805 läst
T
Tompafix: [citat] isolera lika mkt som i de övriga väggarna
1 svar · 610 läst
Tiburon
Tiburon: Tack för tipset, det ska jag göra.
8 svar · 2,2k läst
·
S
Slottet9: Hej! Vi har byggt ett attefallshus på vårt sommarställe för några år sedan (https://sorselestugan.se/produkter/attefallshus/timmerstugor/attefall-torp-24-kvm/). Vi tänkte isolera det då det blir väldigt varmt sommartid och ganska kallt nätter så det är svalt ute. Funderar lite på hur vi ska gå tillväga. Det används bara sommartid, kan vi regla upp väggarna, in med isolering och
0 svar · 1,4k läst
H
hvahan: [citat] Ingen mögelstopper. Ventilation genom takfot och nock.
4 svar · 4,9k läst
Jonatan79
Jonatan79: Finns det plats för mer så kör på tjockare lager. Annars får ni isolera inifrån när det är dags att ta byggnaden i bruk som bostad året om.
5 svar · 1,4k läst
K
KarinUlrika: [citat] Tack! Jag har perlit i min grund och har perlit över så jag skulle kunna fylla med perlit mellan badtunnan och ytterpanelen, det hade jag inte ens tänkt på.
15 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.