4 253 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Rörisolering som går att böja?
C cpalm skrev:Värmeenergin i det varmvatten som blir stående i röret går i praktiken förlorad oavsett. Bara att det tar lite längre tid om röret är isolerat. Så nej, i praktiken lär du inte märka någon skillnad på tiden det tar att få fram varmvatten.
Den värmeenergi du i första hand "räddar" är den förlust som uppstår vid flödande vatten. Dvs. man får se det i perspektiv av varmvattenuttaget. Så snarare än energibesparingar kanske det oftast handlar om att kunna uppnå tillräcklig VV-temperatur vid tappstället. Är det en kökskran är besparingen marginell, men har du VVC och ett kontinuerligt flöde blir det en avsevärd besparing att isolera ordentligt.
Ja okej så även vid dusch osv så blir det marginell besparing där? VVC har vi inte.C cpalm skrev:Värmeenergin i det varmvatten som blir stående i röret går i praktiken förlorad oavsett. Bara att det tar lite längre tid om röret är isolerat. Så nej, i praktiken lär du inte märka någon skillnad på tiden det tar att få fram varmvatten.
Den värmeenergi du i första hand "räddar" är den förlust som uppstår vid flödande vatten. Dvs. man får se det i perspektiv av varmvattenuttaget. Så snarare än energibesparingar kanske det oftast handlar om att kunna uppnå tillräcklig VV-temperatur vid tappstället. Är det en kökskran är besparingen marginell, men har du VVC och ett kontinuerligt flöde blir det en avsevärd besparing att isolera ordentligt.
För dusch ger det en relativt sett större besparing då det är ett kontinuerligt uttag under längre tid.O Ocuf skrev:
Jämfört med kök eller handfat där det normalt handlar om små volymer, i synnerhet om man bortser från de förluster du inte kommer åt där vattnet kallnat i ledningen, menar jag.
Finns kalkylatorer hos t.ex. Paroc: https://calculus.paroc.com/paroc-calculus/index_se.html#/
Så du kan räkna ut vad du sparar. Men en kortare sträcka i ett uppvärmt utrymme är min starka gissning att det inte är värt att hålla på med.
Ja okej, tack.C cpalm skrev:För dusch ger det en relativt sett större besparing då det är ett kontinuerligt uttag under längre tid.
Jämfört med kök eller handfat där det normalt handlar om små volymer, i synnerhet om man bortser från de förluster du inte kommer åt där vattnet kallnat i ledningen, menar jag.
Finns kalkylatorer hos t.ex. Paroc: [länk]
Så du kan räkna ut vad du sparar. Men en kortare sträcka i ett uppvärmt utrymme är min starka gissning att det inte är värt att hålla på med.
Slog in ungefärliga siffror för själva vp rören mellan ute och innedelen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vattenutkastare vrids ej - går inte att stänga av
Vatten & Avlopp -
Göra två källarrum mysigare. Vattenburen golvvärme under klinkers.
Golv -
Går det bra att kapa av tujahäck och låta rötterna dö?
Frågor och svar om trädgård -
Förlänga vattenröret till gårdspumpen?
Vatten & Avlopp -
Rörisolering av polytenskum, går det att måla?
Byggmaterial & Byggteknik