G
guggen: Rent självdrag fungerar bara om man eldar i bostaden på vintern (skorstenen agerar fläkt dygnet runt) och vädrar på sommaren (man dör inte av syrebrist) samt badar någon gång då och då som man gjorde förr. Om det är på annorlunda vis för dig bör du komplettera med fläktar (och friskluftsintag om så behövs). Fläkt elller annan fungerande frånluft bör du ha i åtminstonde
8 svar · 2,6k läst
Antewallgren
Antewallgren: [citat] Okej, Jag upptäckte ett liknande problem hemma i somras: Vi har en timrad del i vårt hus, där det är byggt lådor i alla timmerknutar. Här öppnade jag en låda där det inte var en timrad knut, utan en låda som skulle få fasaden att se symmetrisk ut. Om du tittar på bilderna ser man att det är helt öppet in till mellanväggarna på insidan. Denna del av huset är ganska kall :P
14 svar · 2,8k läst
·
Antewallgren
Antewallgren: Är det ett pulpettak? Går pappen över kanten vid nock? Kan du inte rita lite hur konstruktionen ser ut. Finns ju skumgummi som är utskurna efter takets profil man kan ha för att täta med.
4 svar · 1,4k läst
·
M
Mr Boop: [citat] Precis som du skriver tänker jag. (Infälld el)
3 svar · 592 läst
Ulltand
Ulltand: Har man problem med fuktspärr så ventilera huset bra i kök och badrum för att hålla nere luftfuktigheten samt att det är ett visst undertryck i byggnaden.
46 svar · 4,9k läst
·
L
Lennart Holmberg: [citat] Liten stuga på 75kvm , renoverar lite i taget , bor här samtidigt , byggt nytt kök förra året , då passa jag på och byggde en nytt yttervägg på insidan , tog bort all gammal gips tretexskiva fuktspärr o satte en ny 70mm vägg innanför den liggande spåntade väggen som finns i hela stugan , isolerade , ny fuktspärr o gips på det , till våren skall då utsidan ner ( liggande
12 svar · 3,3k läst
Axbard_89
Axbard_89: [citat] Kanalen kommer dras på kall vind.
2 svar · 788 läst
A
Arne999: Jag har två små kattvindar och tänkte skiva upp väggar och tak. Jag har dragit el så jag behöver regla på med gles, 28mm. Frågan är om jag ska fylla med något eller ej. Jag har inget behov av någon isolerverkan direkt men vill ju inte bygga ett hus åt möss som springer i väggarna. Så vad kan man fylla med? tunna isolerskivor finns ju för lite mer exklusiva ändamål som kostar
0 svar · 1,0k läst
M
Marcus_Carlsson: Hej, Jag har läst massor med trådar om det klassika ämnet som brukar heta nå i stil med "isolera in- eller utvändingt i gammla hus" eller "timmerhus och plast?". Jag både förstår och förstår inte argumenten. I grova drag får jag uppfattningen att man inte ska isolera timmerhus invändigt (eller överhuvudtaget) och ska man ändå göra detta ska man använda organiska material som kan
0 svar · 874 läst
L
Lennart 57: [citat] Jag använde en som hette Bison, men jag vad som är bäst vet jag inte.
9 svar · 1,5k läst
imported_Benno
imported_Benno: Densiteten. Sand borde vara effektivt för ljuddämpande. Men genomgående bjälkar leder ljuder effektivt. Om det är så känsligt med ljudet från det som försiggår på toaletten, kolla hur en inspelningsstudio är uppbyggd. :) I Tokyo har man toalettstolar med inbyggt valbart ljud för att maskera blåsljuden (flatulation). :)
9 svar · 2,2k läst
M
Makun001: Hej Vi tänker extraisolera vår kallvind med Lösull där det fattas isolering mellan takstolar. Därefter är planen att skruva konstruktionsplywood 15 mm. Någon som vet om det behövs något mer mellan isoleringen, ångspärr? Måste vi borra hål 100 mm i plywooden och sätta luftventil för bättre varmluftcirkulation? Vinden ska därefter mögelsaneras Tack på förhand
0 svar · 1,2k läst
·
AvsAnnelie
AvsAnnelie: Hur ser man om fönstret satt sig? Får kolla i morgon om var och om det sitter några tjockare lister kvar. Kanske bra om jag lägger upp en film till på fler områden?
9 svar · 3,3k läst
·
Anna_H
Anna_H: Obehagligt problem. Hur har det gått? Det är ju rätt självklart att det inte går att anlägga kompost mot sin grannes yttervägg, även om den är placerad i tomtgräns. Det är väl som så många andra mexitegelhus så att området är byggt så från början, och inget som ens första ägaren till huset har kunnat påverka. Om det behövs argument kan ju ett vänligt sådant vara att
9 svar · 4,6k läst
·
P
Pandre: [citat] Ingen luftspalt och ingen tät plast. Planket är som du uppfattade det innerväggen. Så egentligen är det träfasad med läkt fäst på balk och reglar. Därefter upphäftad vindpapp i facken och 70 isolering (tror jag) bakom pappen. Innerväggen har såklart mindre glipor mellan springorna och då ser man isoleringen. Som du skriver inte alls enligt konstens regler och inget jag
13 svar · 10,9k läst
·
J
Josth: Punschverandan borde vara byggd för att klara utetemperaturer. Blir fuktigheten för hög kan man sätta in en sorptionsavfuktare men de drar en del el.
2 svar · 1,8k läst
G
glemmy: [citat] Ja du, är inte expert på stenull men den brukar se mer grå ut? Men hittade en bild på olika sorters mineralull, och där finns en som verkar väldigt lik. https://insights.globalspec.com/images/assets/606/6606/mineral_wool.jpeg Tog en lite bättre bild, man ser en liten bit glasull i bilden också, som referens. Tog ut en bit av den här isoleringen, som du ser är den ganska
4 svar · 1,4k läst
·
J
Jonas Davidsson: Hej Vi gjorde om väggarna i 2 steg. Först så rev vi innerpanelen, sanerade det med påväxt och satte upp en ångbroms på insidan som kunde andas åt båda håll (isocell) då vi saknade luftspalt. Cellulosa sprutades sedan från vinden ner i facken (lite meckigt). Efter något år blev det ändå aktuellt med takbyte av olika anledningar. Då passade vi på att ta bort det gamla plåttaket
11 svar · 8,8k läst
·
F
fribygg: Jag skulle behålla det och lägga på mer om det behövs.
1 svar · 1,7k läst
·
Morgonstjärna
Morgonstjärna: Har köpt ett hus med tillhörande ladugård mm är ett gammalt Per-Albin torp där jag tänkte bygga tvättstuga nere i den gamla ladugården och min fråga är hur jag på bästa vis ska isolera golvet där då det finns en gammal gjuten platta redan. ska jag helt enkelt lägga nya reglar uppepå golvet och sedan isolera eller hur ska jag gå tillväga på bästa sätt??
0 svar · 2,1k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Ja. 🙂👍
27 svar · 3,2k läst
·
I
Installation: [citat] Den funkar. Det finns en som heter Acou eller liknande med gummilister på undersidan och på flänsarna. Men det är överkurs
38 svar · 5,3k läst
·
I
Installation: För ljud räcker det teoretiskt att fylla ca 1/3 av volymen med isolering. Det handlar om att ta hand om inre reaonanser i lådan.
4 svar · 5,6k läst
·
Matti_75
Matti_75: Du måste förlänga upp luftspalten annars är det inget bekymmer
3 svar · 1,7k läst
S
Schlangen: [citat] Precis, många bäckar små 👍 Det är exakt det jag vill få ut då jag har ett insug till frånluftvärmepummpen i närheten. Ska labba lite med detta. Ska även testa o täta upp mot taket, och om det blir för varmt ovanför det jag visat på bilden får jag väl skapa ventilation på vinden och vidare upp genom taket 🤔
8 svar · 1,7k läst
·
N
Naren79: En kommentar till ett äldre ärende är att träfiberisoleringen ligger kvar ovanpå kutterspånet och verkar må bra. Jag hade förbi en isolering /ventilationsfirma ang en offert på ventilation. De kollade då på isoleringen. Firman konstaterade att lösningen att lägga träfiber på kutterspån funkar bra enligt mina förutsättningar med tjockt betongbjälklag (läs ångspärr) och bra
9 svar · 2,5k läst
N
nalle62: [citat] Har samma problem! Otroligt att ingen människa i hela Sverige kan någonting om detta fenomen. Kämpade själv i 4 år med att försöka få tag på kunnigt folk på inom området. Folk som själva jobbar på golvet inom betong säger direkt att det är tomt på material under plattan och det uppstår klangljud/ fiollåda. Så tydligen är injektering av plattan den rätta metoden.
4 svar · 2,6k läst
F
fredand44: Hej Har nu tilläggsisolering på tre av fyra väggar, en kvar. På samtliga har kom jag fram till att det var bäst att tabort den gamla panelen och låta den nya isolering ligga mot den gamla. I mitt hus satt se gamla stolparna med andra cc mått än cc60. Så jag hade tur i de flesta fall att ingen ny stolpe kom mot någon gammal eftersom det då skulle blivit en köldbrygga rätt igenom
2 svar · 4,6k läst
V
vedbodgubben: Hur gick det då? Ja, så många tips ficka jag inte. Tillverkarna var inte heller behjälpliga. 50 mm spontad markskiva inhandlades. Först monterades en glespanel av impregnerad trall. Blev en liten luftspalt mot golvets isolering. Tror jag är bra. En liten ventil gjordes till uteluften. Så till cellplasten. Jag ville ha kondensationspunkten i plasten. Då funkar inte genomgående skruv. Så
3 svar · 2,1k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Finns fläkt i kök och badrum? Kan du inte täta hålen på något sätt från vinden annars?
3 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.