P
D Dogge1122 skrev:
Nu har jag mätt lite fukt. Inners på allt virke som vätter mot varmsidan så är de knappt mätbar fukt. Ju längre ut man kommer mot kalla sidan desto fuktigare blir det. Snittet är väll 15 procent. Medans några yttre liggandes 70 reglar ligger upp mot 20 precis vid vindduken.
Syllen är samma där. Längst ut ligger den som värst på 15%.
Hammarbanden är väll lika som syllen.

Lägger upp en bild på taket när jag rivit lite isolering
Det är blött längst ut mot det kalla. och vissa takåsar har blivit nerblötade upp mot 20 % längst ut mot de kalla.

Utan avfuktare ligger inomhusluften å pendlar mellan 20-30% luftfuktighet vid 21 grader varmt. Dom här dagarna.

ja de gamla är inbyggt i de nya. Men de är inte rivet mellan de gamla å nya. Så de är yttervägg inne i de nya bygget. Såklart de kan sippra ut lite fukt där. Men frågan är om de verkligen är så farligt i detta läge om man öppnar upp plasten
Vad har du för mätare? Du ska i trä ha en med piggar som man kör in i träet..
För är det 15% i träet så behöver du ingett göra det är torrt…

• Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Vad har du för mätare? Du ska i trä ha en med piggar som man kör in i träet..
För är det 15% i träet så behöver du ingett göra det är torrt…
Jajemen de har jag. Inge såndär utan spetsar. Dom tror jag inte heller på!
Ja de kanske bara är å låta de stå å elda och titta lite då å då så de blir bättre! Kör avfuktare på vinden nu bara för att hjälp till de jag kan!

Där de är ryggåstak så kanske fukten försvinner med tiden. Tråkigt att de ska bli 20 minus igen. Känns ju som de hade behövt varigt plus så de inte är någon fukt som fryser!

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
D Dogge1122 skrev:
Men i väggen som blir mellan full takhöjd och vinden så samlas det fukt på vindduken som jag satt i vinden på väggen.
som sedan droppar ner och rinner ner på plasten i innertaket.
Har varit med om det med samma förutsättningar som du, tog bort vindduken och bytte isoleringen som var blöt/ fuktig sen var det inget problem. Verkar som det kondenserar mot duken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.