12 804 läst ·
23 svar
13k läst
23 svar
Isoleringstips för snedtak med begränsad tjocklek...
Hej.
Håller på med en tidsmässigt lååång renovering av övervåningen på mitt hus.
Taket består idag av 150 mm höga takstolar, brädbeklädnad, papp och utanpå detta ligger betongpannor...
Huset är byggt 1923-1927, hela övervåningen är rensad och består bara av en stomme idag.
Och nej. Fönsterna är inte flyttbara.
Har väldigt begränsad möjlighet till en tjockare isolering på grund av takstolarnas tjocklek samt avstånd till fönster. (takstol = 150mm + avstånd till fönster = max 200mm)
Funderar på att sätta distanser på brädtaket så att jag får en luftspalt på 5-10mm, därefter 100 mm cellplast mellan stolarna och sedan glasull så man "täcker" stolarnas tjocklek.
Ny uppregling (horisontel) och så 75-95 mm glasull igen, och så ytbeklädnad.
Ordningen utifrån och in blir alltså:
Betongpannor - papp - brädtak - 10mm luft - 100mm cellplast - 45mm glasull - (ny uppregling innanför takstolar) - 75/95 mm glasull - ångbroms - OSB - gips....
Har hört att man inte ska blanda olika sorters isolering. Stämmer detta?
Och vad tror ni om att göra såhär?
Håller på med en tidsmässigt lååång renovering av övervåningen på mitt hus.
Taket består idag av 150 mm höga takstolar, brädbeklädnad, papp och utanpå detta ligger betongpannor...
Huset är byggt 1923-1927, hela övervåningen är rensad och består bara av en stomme idag.
Och nej. Fönsterna är inte flyttbara.
Har väldigt begränsad möjlighet till en tjockare isolering på grund av takstolarnas tjocklek samt avstånd till fönster. (takstol = 150mm + avstånd till fönster = max 200mm)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar på att sätta distanser på brädtaket så att jag får en luftspalt på 5-10mm, därefter 100 mm cellplast mellan stolarna och sedan glasull så man "täcker" stolarnas tjocklek.
Ny uppregling (horisontel) och så 75-95 mm glasull igen, och så ytbeklädnad.
Ordningen utifrån och in blir alltså:
Betongpannor - papp - brädtak - 10mm luft - 100mm cellplast - 45mm glasull - (ny uppregling innanför takstolar) - 75/95 mm glasull - ångbroms - OSB - gips....
Har hört att man inte ska blanda olika sorters isolering. Stämmer detta?
Och vad tror ni om att göra såhär?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Nackdelen med cellplast är att du får svårt och få täta skarvar mellan takstol/cellplast.
http://www.isover.se/products/isover-uni-skiva-33
Bättre skiva med U-värde 33
http://www.isover.se/products/isover-uni-skiva-33
Bättre skiva med U-värde 33
Vi har haft nästan identiska förutsättningar som ni. Jag valde att lägga diffusionsöppen duk ovan råsponten, 100mm cellplast ovan duken och därefter läkt och takpannor. På insidan kunde jag då skippa luftspalten och lägga glasullsskivor direkt på råsponten, och ångbroms på takstolarnas insida, och sedan gles och gips. Det har fungerat mycket bra, och förutom den ökade isolertjockleken och den rymligare övervåningen är råsponten helt utan fuktproblem. För säkerhets skull byggde jag in en fuktmätare diryekt mot råsponten och kan konstatera att det ligger tämligen konstant på Rh 65% på vintern.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Hur mycket glasullsisolering la du på insidan? Är inte cellplasten diffusionstät i sig?term skrev:Vi har haft nästan identiska förutsättningar som ni. Jag valde att lägga diffusionsöppen duk ovan råsponten, 100mm cellplast ovan duken och därefter läkt och takpannor. På insidan kunde jag då skippa luftspalten och lägga glasullsskivor direkt på råsponten, och ångbroms på takstolarnas insida, och sedan gles och gips. Det har fungerat mycket bra, och förutom den ökade isolertjockleken och den rymligare övervåningen är råsponten helt utan fuktproblem. För säkerhets skull byggde jag in en fuktmätare diryekt mot råsponten och kan konstatera att det ligger tämligen konstant på Rh 65% på vintern.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
I själva verket byggde ni en så kallad "klimatvind".term skrev:
Grattis!
Vi har något liknande själva i vårt nybygge, fast inte lika välisolerat.
Och det är aldrig mer än 60% RH på vinden, just nu 59% mot 89% ute
Förvisso, men då måste jag skarva isoleringen hela vägen. Har 1190-1200 mellan takstolarna idag och det jag tyckte kändes bra med cellplasten är att den är just 1200mm.Tomture61 skrev:
Dessvärre inte ett alternativ för mig.term skrev:
Putsat hus med gesimser runt hela taket där dom yttre takpannorna funkar som "vindskivor".
Se bilden. (OBS inte mitt hus på bilden)
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Intressant, nästa år (2017) skall jag ge mig på husets (plankhus -35) tak som idag är:
Dåligt lagd TP20 plåt ca -89
Eternit
Spont
Tanken är att lägga Klassisk Pannplåt ovanpå duk (diffusionsöppen), därunder isolering (?) mellan reglar.
Förhoppningsvis är det spontade brädtaket ok, inifrån ser det ok ut och inget läckage... än.
Under isoleringen blir det antingen oljehärdad board och/eller gammal hederlig vindpapp.
Har sökt mycket på PIR-isolering och allt möjligt i skivväg men inte direkt fastnat för något speciellt. Cellplast går helt bort! Tar tacksamt emot råd och erfarenheter.
Dåligt lagd TP20 plåt ca -89
Eternit
Spont
Tanken är att lägga Klassisk Pannplåt ovanpå duk (diffusionsöppen), därunder isolering (?) mellan reglar.
Förhoppningsvis är det spontade brädtaket ok, inifrån ser det ok ut och inget läckage... än.
Under isoleringen blir det antingen oljehärdad board och/eller gammal hederlig vindpapp.
Har sökt mycket på PIR-isolering och allt möjligt i skivväg men inte direkt fastnat för något speciellt. Cellplast går helt bort! Tar tacksamt emot råd och erfarenheter.
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag lade 145mm glasull på insidan. Eftersom man bygger bort både luftspalt och möjlighet att inspektera så är det viktigt att man får eventuell kondensation utanför duken. Därför är det viktigt att inte ha för mycket isolering innanför råsponten, i förhållande till hur mycket man har utanför. Cellplasten är inte helt diffusionstät, men diffusionsbromsande. För att ha hängslen och livrem gjorde jag simuleringar i ett bra fuktberäkningsprogram som heter WUFI.FG skrev:
Efter moget övervägande valde jag helt bort PIR. PIR har dessvärre två egenskaper som gör att den inte riktigt passar i ett långsiktigt bygge, det ena är att den har en tendens att tappa bärighet över tid och det andra är att den gas som är inkapslad i cellerna diffunderar ut och ersätts med luft. Redan efter ett par år är man nere i samma isolerförmåga som vanlig cellplast.Tord_Lj skrev:
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Varför diffunderar gasen ut? Finns det några forskningsrapporter man kan läsa om det?
Gasen (någon variant av kolväte) diffunderar ut eftersom molekylerna är mindre än de i plasten. Av samma anledning diffunderar även omgivande luft in i cellerna, och tar med sig vattenånga. Vattnet har därefter svårt att ta sig ut. Detta kombinerat gör att isoleringsförmågan sjunker rätt snabbt ned till samma nivå som den hos vanlig cellplast (det tar sisådär 2-5 år). Vattnet bryter dessutom ned cellerna så de "smular" ihop sig. Det är av denna anledning man klär in PIR i aluminiumfolie, för att göra skivan mer diffusionstät så att processen tar längre tid. Är man ute efter att få en någorlunda diffusionsöppen konstruktion är detta naturligvis en stor nackdel. Vanlig cellplast är i princip opåverkad av vatten och detta kan diffundera såväl ut som in.Johannes Carlsson skrev:
Det har forskats väldigt mycket på detta men tyvärr tenderar PIR-tillverkarna att inte tala så högt om problemet. De anger bara stolt vilken isoleringsförmåga PIR har direkt från fabrik, inte att den är i princip sämre än vanlig cellplast efter bara några år om den utsätts för fuktig utomhusluft.
Testa att googla polyurethane foam aging, och hoppa över de rapporter som kommer från någon av de stora tillverkarna.
https://www.google.se/search?client...DWK_bJoSr8weQ9b-wCQ#q=polyurethane+foam+aging