1 538 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Ljudisolera källarlokal
Hej. Driver tillsammans med en grupp studenter en studentpub. Vår lokal är i en källare i ett studentlägenhetshus. Både väggar och tak är i betong. Golvet är klinker. I dagsläget sitter det någon typ av isoleringsplattor i taket. Bygger ett par centimeter.
Nu är det så att vi skulle vilja förbättra ljudisoleringen i lokalen. Främst är det då taket kan jag tänka mig, eller borde vi förbättra ytterväggarna också?. Vad ger bäst resultat? Då det är en i källare så är inte takhöjden den bästa. Så tips om något effektivt som bygger lite på höjden vore bra.
Sen är det så att vi har en nödutgång ut i trapphuset. Detta är en ståldörr som vi misstänker släpper igenom mycket ljud. Finns det något enkelt man kan göra åt detta? Fästa några isoleringsplattor eller något på dörren? Sätta dit tätningslister (finns ej i dagsläget)?
Tacksam för alla svar och tips på hur vi ska gå tillväga.
Nu är det så att vi skulle vilja förbättra ljudisoleringen i lokalen. Främst är det då taket kan jag tänka mig, eller borde vi förbättra ytterväggarna också?. Vad ger bäst resultat? Då det är en i källare så är inte takhöjden den bästa. Så tips om något effektivt som bygger lite på höjden vore bra.
Sen är det så att vi har en nödutgång ut i trapphuset. Detta är en ståldörr som vi misstänker släpper igenom mycket ljud. Finns det något enkelt man kan göra åt detta? Fästa några isoleringsplattor eller något på dörren? Sätta dit tätningslister (finns ej i dagsläget)?
Tacksam för alla svar och tips på hur vi ska gå tillväga.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
taket går ju att regla ned 45 mm och tjonga på dubbelgips på...bygger 70 mm... ALternativt kan man pendla ned ett akustikdämpande undertak 10 cm med tjockare plattor.
Dörren är alltid ett problem. Tätningslister funkar utmärkt. Finns det brevlåda i dörren så tejpa igen den och fyll utrymmet med isolering eller dylikt...
Dörren är alltid ett problem. Tätningslister funkar utmärkt. Finns det brevlåda i dörren så tejpa igen den och fyll utrymmet med isolering eller dylikt...
Dörren är helt slät, alltså ingen brevlåda eller liknande, 70 mm kan nog funka, ganska högt till tak ändå. Men ska man lämna en luftspalt mot nuvarande tak eller kan reglarna ligga kloss mot?zankan skrev:taket går ju att regla ned 45 mm och tjonga på dubbelgips på...bygger 70 mm... ALternativt kan man pendla ned ett akustikdämpande undertak 10 cm med tjockare plattor.
Klicka här för att svara