7 905 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
tilläggsisolera gammal byggbod
Hej har köpt en gammal byggbod 9,50*2,55 som jag tänkte tilläggsisolera.
I dag så är det 70 mm isolering tror jag. Väggen verkar för tjock för att bara vara 50mm som det brukar vara. Baserat på hela väggens tjocklek.
Kan man sätta frigolit/styrolit direkt på gammla ytterpanel och sen spika allt skruva nya panelen direkt på alltså använda den gamla panelen som fäste för nya utan att regla upp förutom undre och övre regel. Hade tänkt mig 2*30 mm frigolit/styrolit med 30 cm förskjutna skarvar. Jag vet att det blir tätt baksida panel men den skall målas med slamfärg
På golvet tänkte jag lägga 30mm frigolit/styrolit flytande sen typ tarket direkt på också flytande allt för att vinna tak höjd idag är det bara 2,05.
Tänkte bygga en altan längs hela långsidan ca 2m djup sen nya takstolar som bygger över altanen så får den långsmala fula byggnaden bättre proportioner 9,50*4,55. Då skall även isoleras på det gamla taket (9,5*2,5) med stenull.
Hela byggnaden skall funka att bo i året runt .Mest på helger (svärmor behöver någonstans att ta vägen).
hur mycket motsvarar 50mm frigolit/styrolit kontra mineralull.
Kan man göra så som jag tänkt eller?
Mvh Pär H
I dag så är det 70 mm isolering tror jag. Väggen verkar för tjock för att bara vara 50mm som det brukar vara. Baserat på hela väggens tjocklek.
Kan man sätta frigolit/styrolit direkt på gammla ytterpanel och sen spika allt skruva nya panelen direkt på alltså använda den gamla panelen som fäste för nya utan att regla upp förutom undre och övre regel. Hade tänkt mig 2*30 mm frigolit/styrolit med 30 cm förskjutna skarvar. Jag vet att det blir tätt baksida panel men den skall målas med slamfärg
På golvet tänkte jag lägga 30mm frigolit/styrolit flytande sen typ tarket direkt på också flytande allt för att vinna tak höjd idag är det bara 2,05.
Tänkte bygga en altan längs hela långsidan ca 2m djup sen nya takstolar som bygger över altanen så får den långsmala fula byggnaden bättre proportioner 9,50*4,55. Då skall även isoleras på det gamla taket (9,5*2,5) med stenull.
Hela byggnaden skall funka att bo i året runt .Mest på helger (svärmor behöver någonstans att ta vägen).
hur mycket motsvarar 50mm frigolit/styrolit kontra mineralull.
Kan man göra så som jag tänkt eller?
Mvh Pär H
Redigerat:
Nja o skruva på den direkt kan vara en risk..
http://www.sp.se/sv/index/services/puts/Sidor/default.aspx
Du behöver en luft spalt mellan isolering & fasaden.
50mm Cellplas motsvarar nog typ 55mm mineralull. Dvs bättre men inte så mycket. Tänk också på att det kan vara en del meck att få det tätt i skarvar.
mineralull kan man trycka ihop så expanderar det tillbaka igen vilket gör att det är lättare att få täta skarvar.
Så ur ett konstruktions mesigt jämförelse så kan mineralullen faktiskt var bättre. Dock så bygger det mer.. inte lätt..
http://www.sp.se/sv/index/services/puts/Sidor/default.aspx
Du behöver en luft spalt mellan isolering & fasaden.
50mm Cellplas motsvarar nog typ 55mm mineralull. Dvs bättre men inte så mycket. Tänk också på att det kan vara en del meck att få det tätt i skarvar.
mineralull kan man trycka ihop så expanderar det tillbaka igen vilket gör att det är lättare att få täta skarvar.
Så ur ett konstruktions mesigt jämförelse så kan mineralullen faktiskt var bättre. Dock så bygger det mer.. inte lätt..
Tack för länken men det blir träpanel som är lättare att få tät. Angående skarvar så är dom förskjutna även i hörnen. Skulle då vara mot fönster och dörren regel upptill och nertill men det är nog inte så farligt jag har trots allt 100mm vägg bakom.
Och den fukt som eventuellt skulle leta sig mellan ytterpanel och frigolit vandrar utåt genom ytterpanelen efter som jag målar med falu rödfärg. Skulle det komma fukt emellan frigolit och gamla panelen då har jag missat rejält i konstruktionen Då får den vandra inåt det finns ingen diffspärr på insidan innan inner vägsbeklädnaden.
Tänker jag fortfarande galet !. Eller skall jag regla upp och isolera som vanligt eller ?
Jag trodde det var större skillnad mellan frigolit och mineralull.
Mvh Pär H
Och den fukt som eventuellt skulle leta sig mellan ytterpanel och frigolit vandrar utåt genom ytterpanelen efter som jag målar med falu rödfärg. Skulle det komma fukt emellan frigolit och gamla panelen då har jag missat rejält i konstruktionen Då får den vandra inåt det finns ingen diffspärr på insidan innan inner vägsbeklädnaden.
Tänker jag fortfarande galet !. Eller skall jag regla upp och isolera som vanligt eller ?
Jag trodde det var större skillnad mellan frigolit och mineralull.
Mvh Pär H
Fönster & dörrar drevar du ju dessutom så det ska nog inte vara någon större fara då 
Cellplast är ju tätare än, miniralull när det gäller fukt vandring, men utan diffspärr tycker man ju att det borde kunna vandra fritt.
För Isovers produkter..
För Styrolit S80 är värmekonduktiviteten 0,037 W/m°C
För STYROFOAM varierar värmekonduktiviteten mellan 0,035 och 0,038 W/m°C beroende på produkt.
För Glasull Isover ULTIMATE Träregelskiva 39 c600 Värmekonduktivitet 0,039.
För Glas ull Isover Träregelskiva 36 c450 Värmekonduktivitet 0,036
Så någon jätte skillnad verkar det inte vara.
Cellplast är ju tätare än, miniralull när det gäller fukt vandring, men utan diffspärr tycker man ju att det borde kunna vandra fritt.
För Isovers produkter..
För Styrolit S80 är värmekonduktiviteten 0,037 W/m°C
För STYROFOAM varierar värmekonduktiviteten mellan 0,035 och 0,038 W/m°C beroende på produkt.
För Glasull Isover ULTIMATE Träregelskiva 39 c600 Värmekonduktivitet 0,039.
För Glas ull Isover Träregelskiva 36 c450 Värmekonduktivitet 0,036
Så någon jätte skillnad verkar det inte vara.
Redigerat:
Tack det blir billigare,enklare och snabbare att göra som jag tänkt på väggarna.
Hur är det med innergolvet skall jag krypa under och fästa 60mm frigolit eller tror ni att det räcker med 30mm+parket på den befintliga golmattan (det är underifrån set masonit,100mm gullfiber, golvspån plast matta).
Mvh Pär H
Hur är det med innergolvet skall jag krypa under och fästa 60mm frigolit eller tror ni att det räcker med 30mm+parket på den befintliga golmattan (det är underifrån set masonit,100mm gullfiber, golvspån plast matta).
Mvh Pär H
Jag tror det är farligt ur fuktsynvinkel att montera nya panelen dikt an mot frigoliten. Det är alltid risk vid slagregn o likn att panelen blir blöt även på insidan. Jag hade läktat utanpå frigoliten och därefter panelat. Det är OK att isolera mot gamla panelen. Kolla lite tips på http://www.byggbeskrivningar.se (se Utvändig träpanel).
Se även här: http://www.tenico.nu/tips29.htm
Se även här: http://www.tenico.nu/tips29.htm
Klicka här för att svara