Hejsan !

Jag har en bod i trädgården som jag tänkt inreda och isolera för att kunna förvara färg, vektyg och eventuellt växter. Detta kräver ju att det är frostfritt på vintern, hur mycket bör jag isolera på väggar och i tak för att det skall vara enkelt och billigt att hålla det frostfritt med ett el element ?

Ja det är inte någon lätt fråga att svara på..
runt 100mm i väggar är nog bara bra.. 200mm i tak..
Isoleringen av väggar gör du med fördel på utsidan.

Allt beror ju lite på hur mycket du har råd att betala. Och vart du bor. är ju en viss skillnad mellan Lund & haparanda om man säger som så..

Tack för tipsen, jag ska försöka att få in så mycket på väggarna, får se om det är möjligt i taket. Bör man ventilera ovanför isoleringen i ett förråd som man gör om man isolerar snedtaket i ett boningshus dvs ha luftspalter under råsponten ?

Jag bor i Östergötland, det ligger ju ungefär på 1/4 av landets längd, så om tjockleken på isoleringen mellan Lund o Haparanda är linjär mellan 0 och 100 skulle jag kunna ha 25 mm, menar du ..... :) Jag kör på 100 mm om det går.

Taket är väldigt viktigt så se till att få det isolerat.
Värmen går uppåt...

he he.. ja 25mm funkar väll om svärmor ska bo där :D
Regeln är väll igentligen enkel ju mera isolering, desto lägre driftkostnader.

100mm är en ganska dålig tjocklet angiven av mig. 95mm eller 120mm är standard mått försök att få in det.

Du ska ha en luftspalt ja, som när man isolerar snetaket i ett boningshus.

Tack för tipsen Per-Erik, jag ska räkna på vad det kommer att kosta och vad som är möjligt i taket utan allt för mycket jobb.
Tänkte sätta läkt och masonit för att få till ventilationen i taket, sedan får vi se hur mycket isolering det blir plats för.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.