Jag har börjat styra upp min nätverkssituation lite och ska snart installera ett ordentligt rackskåp istället för att ha utrustningen fäst på väggen. Samtidigt tänkte jag försöka byta till att köra en enda switch i rackskåpet och dra (nästan) alla husets nätverkskablar dit istället för att ha bl.a. en switch på vinden. Detta innebär en hel del mer kabel som ska dras.

Vad har ni för erfarenheter av att dra Cat 6 i 20 mm flexslang? Hur många kan man dra igenom utan problem? Det blir så himla många slangar om jag ska fortsätta med 16 mm slang med en enda kabel i varje.
 
Jag hade skippat flexslang helt
 
Det finns ju många olika typer av nätverkskabel, så det är lite av en "hur långt är ett snöre"-fråga..

Jag försökt dra en stelare variant i 20 mm flexslang, och det var knepigt att få igenom 2 stycken...
 
Diskuterade med en kompis i veckan. 7 kablar i ett VP-rör på 16mm fick plats. Att sedan dra det längs böjda slangar är en helt annan sak.
CAT6 U/UTP slim
 
  • Hand håller en bunt ihoprullade papper mot en stjärnmönstrad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T TheGame skrev:
Jag hade skippat flexslang helt
Ja, tanken har slagit mig också. Det kanske är för mycket krångel för att vara värt det.
 
Varför inte ta en större slang/rör upp till vinden eller där det delar sig och sen köra mindre slangar/rör till uttagen?

Tex 50mm rör från källaren till vinden och sen därifrån 16mm slang?
 
  • Gilla
tomasfr
  • Laddar…
nikasp
Jag kör 50 mm rör upp på vinden och har 20 mm rör där man lätt får in två stycken.
 
  • Gilla
tomasfr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.