Hej!
Under tider när många använder internet, tex helger, får jag ut ca 20 mbit på mitt fiber. Jag betalar för 100.
Ja, jag vet att jag tappar iom att jag använder Wi-Fi, men ska det verkligen vara så dåligt? Jag kan ju knappt streama under vissa tidpunkter…
Tyvärr kan jag inte byta bredbandsoperatör eftersom fiber är knutet till Gavlenet här.
- Om jag tecknar 250 mbit, löser sig allt då?
- Spelar routens placering SÅ stor roll? Har ett hus på 90 kvm (enplanshus).
- Är någon typ av förstärkare av Wi-Fi bra? En sådan som förstärker signalerna?
Att dra sladd till tv är inte aktuellt då det inte finns någon naturlig väg att dra kabeln.
Hoppas någon kunnig har någon klok input. Tack på förhand / Fredrik
Under tider när många använder internet, tex helger, får jag ut ca 20 mbit på mitt fiber. Jag betalar för 100.
Ja, jag vet att jag tappar iom att jag använder Wi-Fi, men ska det verkligen vara så dåligt? Jag kan ju knappt streama under vissa tidpunkter…
Tyvärr kan jag inte byta bredbandsoperatör eftersom fiber är knutet till Gavlenet här.
- Om jag tecknar 250 mbit, löser sig allt då?
- Spelar routens placering SÅ stor roll? Har ett hus på 90 kvm (enplanshus).
- Är någon typ av förstärkare av Wi-Fi bra? En sådan som förstärker signalerna?
Att dra sladd till tv är inte aktuellt då det inte finns någon naturlig väg att dra kabeln.
Hoppas någon kunnig har någon klok input. Tack på förhand / Fredrik
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
20% låter lite lågt.
Ska man ringa sin leverantör kommer de alltid vilja mäta till dator. Varje betongvägg stryper en hel del dock. Prova att mäta med Bredbandskollen.se eller speedtest.net
Från flera olika platser i lägenheten.
Ska man ringa sin leverantör kommer de alltid vilja mäta till dator. Varje betongvägg stryper en hel del dock. Prova att mäta med Bredbandskollen.se eller speedtest.net
Från flera olika platser i lägenheten.
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Jag har själv haft jätteproblem med Tele2 som utlovade superhastighet med deras "über-router auf himvelen" men jäklar vad kass den var. Köpte en egen och vips så nådde jag utlovad hastighet.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 421 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 421 inlägg
Ja. Placering kan påverka massor.
Tror mer på att du behöver fler accesspunkter.
Men prova mot Bredbandskollen med en nätverkskabelansluten dator.
Kan vara så att din router och/eller accesspunkt har begränsningar.
Vad har du för något i nätet?
Tror mer på att du behöver fler accesspunkter.
Men prova mot Bredbandskollen med en nätverkskabelansluten dator.
Kan vara så att din router och/eller accesspunkt har begränsningar.
Vad har du för något i nätet?
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Ok. Får testa det.Manganbangan skrev:
Skulle det vara bra, då är det alltså router eller routerns placering som bör bytas?
En annan sak: när vi kör micron så störs wifi ut. Djävulskt drygt om man tex ser en match så ska frun värma vetekudde i 3 minuter!!
Är det vanligt att det stör så pass mycket?
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Hahaha! Jobbigt! med risk att bli slagen på fingrarna i forumet.. så används 2,4Ghz bandet till väldigt mycket elektronik i hemmet. Även mikron. Låter som det är dags att köpa ny router? 😉T Tummenmittihand25 skrev:
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Även om trådlöst är najs så kör jag TV, Tv-hub, spelkonsol och allt annat jag vill ha störningsfritt via kabel. Men att mikron förstör har jag aldrig varit med om
Nej!T Tummenmittihand25 skrev:
Om ditt problem är relaterat till vissa tider på dygnet/veckan så ligger problemet hos din ISP, din router har ingenting med det att göra.
Glöm allt trams om routerns placering, ditt problem är enligt din beskrivning tidsrelaterat, alltså fungerar routern bra när din ISP levererar det dom ska