Inredning
Raceman: Allt i ett?! :wow: Snacka om specialverktyg. d^_^b
trojlee: Såg ett par snygga rullgardiner hos en lokal handlare...sådana som har en urgröpning i mitten nertill som handtag och med olika designade tyger till. Finns det att köpa någon stans på nätet?erfarenheter?pris? // M:D
HeleneP: Jag skulle kika på den här: http://www.blocket.se/jonkoping/Spiraltrapp_33923589.htm?ca=11&w=3 Eller bara söka på spiraltrapp på Blocket? Oftast hittar du en hel del 'utetrappor' som går att sprutmåla i kul färg om galv inte funkar för er. Tycker iofs att galv är ganska 'industri' i sig. http://www.blocket.se/hela_sverige?q=*spiraltrapp*&cg=0&w=3&st=s&st=u&st=b&ca=11&l=0&md=th Helene
AstaS: Om man inte kan slipa ytan så att den blir matt lär du aldrig få färgen att fästa. Efter slipning bör du också tvätta ytan med målartvätt. Man kan väl testa häftgrund som är en grundfärg som ska kunna användas på blankare ytor, men har inte testat själv. Gäller också att låta färgen torka ordentligt innan man ger sig på den med slippapper.
JonazThern: [citat] Där ser man, det blir inte alltid som man tänkt sig! Men jag är tacksam för svaret, blir att köpa in några Gullrankor i veckan som kommer. Ska ta lite för-bilder när jag vaknat till liv imorgon. Kom precis från jobbet, lite seg i kolan så lär inte bli bra bilder just nu! :S
BigGitt: Kolla Jysk. Har en svart. Andra sidan aluminium.
fredl: Bra tänkt. Men tar man bort bänkskivan och benen på ett skåp så får jag det till 1,511,55 högt. Det lägsta överskåpet (som tyvärr bara finns i 60 bredd vad jag kan se) är 35 cm så då får jag i så fall "offra" drygt 30 cm förvaring. Det är dock helt klart ett tänkbart alternativ, man kunde ju kanske ha korgar över skåpet.
Bulldog: Nått sånt här kanske: http://www.woodcraft.com/Product/2000902/4004/Slick-Strips-3-Width.aspx Vet dock inte om limmet tål diskning men kan säkert bytas ut till ett som gör det.
Dalbotant: Wagner - nej du har rätt i att en växt inte klarar sig år efter år utan ljus men jag räknade med att den ändå byts ut när sommarsäsongen slutar. :) En garderobsblomma eller liknande borde fixa biffen men hjärtan på tråd är ju helt rätt i stil med "shabby chic"! Annars en vas med växter från säsong, ett fång lupiner tex hade ju blivit jättefint. Någon längre tid står de sig
snowjim: Hej! Vi är ute efter en ny sängram och tittar då främst på Ikeas Birkeland och Ilvas Romans, har ni någon erfarenhet av dessa? Ikeas är billigare och något enklare men inte nödvändigt vis "fulare" däremot är vi lite osäkra på kvalitén, vi har sen tidigare haft Ikeas Malm och det var något av de sämsta vi varit med om. Enligt Ikea själva så ska kvalitén vara något liknande? Vi
zvalle: Håller på med ett uterum på 6*4m ,ca 3,80m högt upp till limträbalken. Har hela tiden varit inne på att ska ha dimmbar belysning i form av vägglampor längs husväggen (6m väggen) och ha dess ljus spritt både utåt och uppåt mot taket. Nu var elektrikern här häromdagen och han tyckte jag skulle ha mer ljus, var rädd att jag skulle tycka det var för lite. Men vi kom inte fram till
Babbo: Linne måste vara av mycket hög kvalitet (läs dyrt ;)) för att inte kännas strävt och sedan måste det kallmanglas för att få den där svala blanka ytan! Torktumling är inte heller bra! Av dom anledningarna väljer jag bort det.
Mr Lingonbacken: Bauhaus säljer trappräcken i form av ett tjockt rep, väldigt marint! hittade det inte på deras hemsida men vet att jag sett det i deras varuhus så kolla det! mvh Patrick
Grundlös: Det blev att jag köpte 4 st ottomanhjul på Clas Ohlson och satte dom under en ram jag skruvade ihop av överblivna plankbitar. Såg eländig ut men funkade bra, jag avände den till att flytta två garderober runt halva lägenheten. LIte brytande för att få dom av sin sockel och upp på trallan bara men det gick fint. Inför tredje och sista garderoben så tänkte jag snygga till trallan lite
Yrrol: jag får bryt, går ju inte detaljsöka där vad jag kan se och har ingen katalog. De finns ju många specialskåp, tex för micro och låda, osv... men kan inte fåut sånna detaljer såsom mått på de luckorna.. Behöver en lucka som är 49x61... någon som vet om det kan tänkas finnas?
Henri: Tack för bra synpunkter. Bordet, som är tillverkat på 60-talet, är nu lämnat till verkstad för vaxning. Resultatet avgör om vi senare går vidare med slipning. Den relativt höga kostnaden för en slipning, 1.600:-, är ett problem. Särskilt med tanke på att man inte kan räkna med ett helt perfekt resultat
Marlen Eskilsson: Du har möjligtvis inte en bild? Vad ska soffan matcha till? Om allt är vitt i övrigt kan du ju välja en accentfärg på soffan, eller kanske välja mönstrat tyg rentutav?
MangeK: Det är inget alternativ att panela upp till tak hela vägen upp för trappen...det tror jag att jag skulle kört på.
ByggPutte: Hur långt är systemet ? Mvh Putte
tlundberg: Hade IKEAs vita mörkläggningsrullgardiner i lägenheten, utan skenor på sidorna. Blev riktigt mörkt och bra i både sovrum och vardagsrum. Har persienner nu i huset. Helt värdelöst i mörkläggningssynpunkt. Det är eftermonterade metallpersienner. Sonen vaknar på tok för tidigt för att det blir så ljust i rummet tidigt på morgonen.
Roundup: [citat] Nja, om du av någon anledning väljer skjutdörrar som inte finns i den höjd du behöver, t ex en Elfa-modell som finns i max 2,5 m, så saknas ju 17 cm. Då kan du ju bygga en 17 cm "halvvägg" ned från taket, som du sen fäster takstyrskenan i. Det behöver man inte vara snickare för att fixa. Det räcker med några enkla verktyg som fogsvans, borrmaskin och skruvmejsel, ett par
morsan: Förstår inte heller hur du läste :D Men bra att det går att ändra
Yrrol: Kan ju summera åsikterna hittills. De som gett ett tydligt utpekande svar räknar jag till: Plats 1: 6 personer har pekat ut dörr 1. Plats 2: 2 personer har pekat ut dörr 2. Sen har dörr 3,6,5 fått en röst vardera. Lånar kysans bild på dörr 1. [bild] Nu finns denna som massiv, fast, om man är fanatisk så borde ju en slät,massiv vara mer ljuddämpande än denna med ett tunnare
Rebeccaa: 29k är ett saftigt pris, men rum 21 har ett bord som påminner lite om det som heter Bailey brickbord, och då tänkte jag på den större låga varianten. Det kanske vore något? Det är trots allt 27 000 kr billigare..
amandalar: Suveränt! :) Ja, bilderna i sweet home är som du säger inte så inspirerande men då ska jag titta efter på de andra ställena du rekommenderar. Än en gång, jättesnygga ritningar du gjort i din blogg! Tack!