Inredning
klevang: [citat] Har inte beställt spegel än. Men målat spånskivan har jag gjort :)
Freelin: [citat] Angtagligen är den sängen inte rätt för dig, dock så kan det ta flera veckor innan kroppen vänjer sig vid en ny säng. Det viktigaste är att sängen är lagom hård för dig, och då är det typ av fjädrar och bäddmadrass som spelar roll. Idag finns det många olika typer av fjädersystem, jag tycker att den här zonindelningen är en ganska lurig variant, alla har olika
Åsa Lund: Jag har för mig att Skånebeslag specialiserat sig på sånt här. Kolla deras hemsida?
Sörhaga: Jag försöker i såna situationer tänka "låda med dragstång". Att man bygger en stolpe i lådkonstruktion (4 brädor) som dras fast med en dragstång. [bild] Dragstången (i bilden blå) är gängad och väl förankrad i golvet/trappen/stommen. Den gula delen är mothållet som sitter fast i själva stolpen. Överst på dragstången drar du på en mutter mot mothållet. Det är relativt
Sörhaga: Hej, Vi vill täcka 2700mm brett hyllparti med skjutdörrar. Skulle det kunna gå att få ihop IKEA Pax till en sån kombination. Helst med tre dörrar på var sin skena. Vad jag förstått så är de i första hand tänkta att passa i Pax skåpstommar i två bredder. Har nån av er erfarenhet av detta? Takhöjden är 2480mm
Nossungam: Hej! Ska montera ett Elfa-system i garderoben på två väggar. Vill fästa bärlisten så högt upp mot taket som möjligt, med 60 mm träskruv i den översta regeln, d.v.s hammarbandet. Är detta en smart idé? Skruvarna lär väl inte släppa från reglarna, men finns det risk att hammarbandet inte tål belastningen? Eller är det bara jag som är nojig? Vägg 1 är en icke-bärande vägg med
Elgfoth: Kan även vara den sämsta monteringsanvisningen och krångligaste skiten att få ihop. Känns väldigt ostabil
Jocke Best: Typ Philips och Sony Android TV har ju wifi inbyggt och där kan du ju installera tex Telia play direkt utan box.
Ögonfröjd: [citat] Man kan ta en Standard i 60cm och sedan en måttbeställd del med en stång som är lätt att kapa i rätt mått. Just Kvik är rätt prisvärda på detta.
Snicksnack65: Hej det fungerade kanon att såga dörrarna (ikea fardal) från baksidan, perfekt snitt på den högblanka sidan och allt med en enda sågning. Inga problem heller att såga medans den ljusblå skyddsplasten var på då jag missade ta bort den men nästa sågning kommer jag dra av den för att minska risk att det bränner in...
Pumabjörnen: Jag skulle nog hävda att din tråd hamnat lite fel men jag överlåter det till Mod att avgöra. Jag hade i ditt fall bara köpt skåp som passade tomrummet om möjlighet finns. Vet inte vad du har för mått men det finns ju ett antal olika skåp (olika höjd och bredd) man kan montera uppe på för att "bygga ut" garderoben. Klart lättast skulle jag säga!:cool:
Demmpa: Om dom hoppar ur sidledes så är det dålig konstruktionen av backar och/eller stativ. Med Elfa’s stativ för tio backar, som är deras högsta, så kan jag inte få backen att hoppa ur skenan på ena sidan fastän jag pressar isär stativet på mitten. Jag ser att det inte är Elfa’s stativ & backar på första bilden, Elfa har 10cm mellan skenorna på höjden, sedan ser man också på
Sinclair: Det du kallar täckplåten tillhör mjukstängningsfunktionen och kan skjutas i sidled för att justera när mjukstängningsproceduren ska avslutas i samband med att dörren stängs. MEN, om jag sprättar bort täckplåten finns det två justeringsskruvar där! Tack.
Twister83: [citat] Tog en tjockare MDF (runt 20mm) till överstycke och snesågade den 45 grader i ändarna samt sidorna så att de skulle passa lutningen i taket. Sen var det bara att skruva ihop mdfen med sidostyckerna, tror jag använde några spånskive skruv om jag inte minns fel. För att summera så tog det faktiskt längre tid att montera alla lådor och dylikt än att få ihop garderoberna :)
Jonasmodin: Halloj! Någon som känner till om det finns någon näthandlare där man kan beställa skåpsdörrar i anpassade mått? Har en idag öppen hylla i badrummet som är infasad i väggen och vill sätta två skåpsdörrar (likt altarskåp) för att göra det till ett stängt skåp. Tips mottages tacksamt!
Azze80: Hej! Vi tänkte bygga förvaringsutrymme under vår befintliga trapp i hallen för att förenkla städning och även få mer utrymme till skor och jackor mm. Finns det färdiga guider någonstans jag kan kika på innan jag ger mig på projektet? En lite förändring jag dessutom vill göra är att klä in trappen underifrån så det dammar under trappen efter att vi har stängt in den med
Fredrik8908: Halloj, vi tänkte göra iordning den här garderoben som barskåp. Med gammalt fönster som dörr och med glasracker och vinställ m,m. Underarm någon har tipps samt idéer hur man kan göra? Mvh Fredrik
Tekniker: [citat] Jadå! Helt nöjd, köpte med mjukstängare. Riktigt besviken att de skickar med borr och skruv och förutsätter att jag ska mäts ut var hålen ska vara och borra själv. Alla mått verkar standard så att detta inte görs från fabrik tycker jag är dåligt. Annars hyfsat plug and play med bra känsla. (y)
Svante Svenson: Lite spret; ang. vikten på CO-hyllan så står det i texten 50kg/hyllplan men i specifikationen 50kg. Otydligt. För hyllor av denna typ kan man skippa plastplupparna längst ner för den över hyllan och lägga benen omlott med så många hål man kan avvara, skruva sedan ihop med bult och mutter. Kan nog vara idé att göra detta innan hyllorna monteras. Hyllplan i trä går att köpa på
Nizztos: Efter mycket om och men lyckades jag hitta ett par varianter. Fick sålla bort många där jag och webbsidorna inte alls var överens om "långt". De som kännns mest intressanta är de med extra ben. Förslaget ovan finns kanske i en butik i stan så skall ta en titt på det men orolig att det inte blir bra utan extra ben. Skovby gör några som är intressanta (dyra) och har hittat ett par
Keiller: [citat] Vill man vara 100% säker på att något från en tillverkare passar med något från en annan tillverkare är det säkrast att mäta och kontrollera det själv. Visst, det går att få bra svar här men ibland kan man få både ja och nej och killgissningar. Du lär väl inte gilla mitt svar men jag har fått Marbodals lådsystem att fungera ihop med Ikea metod men inte utan att bygga om
Tezzieee: Hej! Är ny men ser chansen att skriva här för många verkar ha såna bra inputs eller andra förslag. Vi kollade PRECIS ut före julen från Ikea Kallax skrivbordskombination. Dessvärre PRECIS nu sluta dom sälja de... vilket är måttligt korkat för de har funnits många många år. Iallafall såg att själva Kallax hyllan är kvar samt bordsbrädorna och bena. Vilket är smidigt,
halj: Tackar, var lite dyrare än jag tänkt så får snickra en egen lösning!
guggen: Som ovan bror det på utförandet. Kan nämna att jag håller på att bygga en själv och letar just nu skjutdörrar, bara de landar på mellan 10' och 20'. Du får rita och ta in offerter.
olofh: Ja du måste hitta ordentlig regel/bjälklaget. Enklast för att få ett hum är att du lossar spotlightsen så kan du kolla in. Men jag gissar att hela innertaket är nerreglat (sänkt) då ni har spottar. Om det inte är relativt nybyggt hus. Dvs det kan vara ytterligare ett innertak ovanför sponten. Ser ut som spontade brädor så kan vara trixigt att få loss en mitt i.
Ankan_77: Tack för idén! Det är inte min hatthylla utan ska hjälpa en kompis. Ska höra efter lite angående designen:D Tror dock att hon vill ha ett heltäckande plan med krokar i. Har varit några turer:rofl: Men då är det inte så mycket längre i detta fall, dock bara 19 tjock:thinking: