Byggahus.se
Hej! Någon som har erfarenhet av att bygga garderob i snedtak? Tänkte eventuellt använda Ikeas PAX garderober enligt följande en 50+ en 100 stomme som sågas 45 grader i bakkant och sätts brevid varandra. Enligt bild så blir det denna kombon till vänster och höger om skåpet i mitten Framsida stomme kan vara max 185cm högt. Frågan är hur man gör med över stycket och får ihop det med övriga delar av stommen?
Sen att kapa dörrarna i nederkant med sänksåg (fest tool) borde väl gå relativt smidigt utan att det flisar sig? Alla tips, tricks eller ritningar mottages tacksamt
 
  • Inredning av snedtak med klädstång, kläder och ett skåp mellan två garderober.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggar och tak ser ju rätt fina ut.
Skulle du inte kunna sätta skenor och ha skjutbara dörrar.
Och sedan dela av med egna väggar i exempelvias mdf?
 
M mattoys skrev:
Väggar och tak ser ju rätt fina ut.
Skulle du inte kunna sätta skenor och ha skjutbara dörrar.
Och sedan dela av med egna väggar i exempelvias mdf?
jodå allt är rakt och fint har precis renoverat . Skjutgarderober är ett alt dock så tänkte vi först se om det går att få till det snyggt med mer platsbyggda garderober
 
Hej,
Jag har ett liknande projekt ett av mina rum. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska inreda den på ett vettigt sätt.
Tanken var att bakom ena dörren skulle rymmas utdragslådor, medans bakom den andra skulle hängda plagg förvaras.
Vad tror ni vore vettigt att göra? jag bifogar bilder och en simpel skiss.

Väl mött.
 
  • Handritad skiss på ett rum med måttangivelser för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd hörna i ett rum med lutande tak, förvaringslådor och inramade bilder på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett rum med en spegel och en vit rund bord, både återspeglande och omgiven av krukväxter, bredvid en vit dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma projekt på gång här med men med ett större djup så därför tänkte vi köra med dubbla Pax 100 cm bredd som snedsågas och emellan dessa en gång om cirka 50 cm för att komma åt utrymmet bakom respektive Pax där vi kan ha Jonaxel trådbackar för saker man inte behöver komma åt så ofta. Skjutdörrar framför allt.
 
Slutresultatet blev så här Renoverat sovrum med öppen garderob full av hängande kläder, lådhurts och en bordslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggda garderober i ett mysigt rum med snedtak och en rottingbyrå med en lampa och växt ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
minitoy och 6 till
  • Laddar…
Ser fint ut! Hur gick du tillväga, snedkapat sidor samt bakstycke?
Hur fick du ihop allt efter kap?
 
  • Gilla
Gunman
  • Laddar…
N Nobyz skrev:
Ser fint ut! Hur gick du tillväga, snedkapat sidor samt bakstycke?
Hur fick du ihop allt efter kap?
Tog en tjockare MDF (runt 20mm) till överstycke och snesågade den 45 grader i ändarna samt sidorna så att de skulle passa lutningen i taket. Sen var det bara att skruva ihop mdfen med sidostyckerna, tror jag använde några spånskive skruv om jag inte minns fel.
För att summera så tog det faktiskt längre tid att montera alla lådor och dylikt än att få ihop garderoberna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.