Byggahus.se

Djupa trådbackar med rullskena

1. G
    Medlem · 12 inlägg
    Vår lilla walk-in closet har av tidigare ägarna utrustats med ett stativ för trådbackar (kanske Elfa). Jag gillar verkligen idéen - det utnyttjar utrymmet maximalt eftersom inget går åt till garderobsväggar eller liknande, och trådbackarna är rejält djupa, 53 cm (42 cm breda). Att det inte är snyggt gör inte så mycket, eftersom det inte är något man ser om man inte går in i garderoben.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_3788.jpg

IMG_3789.jpg

Trots det avskyr jag lösningen. Dels gillar jag inte känslan av glidskenor, men framförallt så ramlar lådorna väldigt lätt ur sina glidskenor (ofta med en domino-effekt) och plötsligt ligger lådorna travade direkt på varandra.

Nu letar jag efter ett bättre alternativ. En idé var att använda Elfa väggskenor och sätta sådana här utdragbara backar mellan konsoler: https://elfa.com/sv-se/sortiment/backar/glidingwiredrawer-264210

Jag inbillar mig att de både är skönare att använda, men framförallt borde de inte lida av problemet att de lossnar.
    Problemet är att dessa trådbackar bara är max 43 cm djupa, och eftersom förvaring i vårt hus är en bristvara så vill jag inte gå miste om utrymme.

Det finns kanske alternativ med rullskenor + trådbackar/lådor som monteras garderobsväggar, men jag skulle verkligen vilja slippa bygga för mycket om möjligt. Dessutom tar ju väggarna upp en del plats också.

Någon som har tips?

2. Demmpa
    Husägare · 10 465 inlägg
    Dom trådbackar (å liknande) som jag känner till som man kan dra ut så att hela korgen kommer utanför skåpet/stativet är typ inredning till köksstommar (tex https://www.tectake.se/4-utdragbar-hylla-800755-403443) å dessa är gjorda för att skruvas fast i skåpsstommen, det kan eventuellt gå att sätta fast dom på konsoler.

Elfas trådbackar med rullskenor som hänger på konsoler går inte att dra ut mer än ca 80% å det är inte mer än så tanken är att backarna i backstativen ska dras ut i normalfallet.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · 16 888 inlägg
  4. G
    Medlem · 12 inlägg
  5. Demmpa
    Husägare · 10 465 inlägg
    Om dom hoppar ur sidledes så är det dålig konstruktionen av backar och/eller stativ.

Med Elfa’s stativ för tio backar, som är deras högsta, så kan jag inte få backen att hoppa ur skenan på ena sidan fastän jag pressar isär stativet på mitten.

Jag ser att det inte är Elfa’s stativ & backar på första bilden, Elfa har 10cm mellan skenorna på höjden, sedan ser man också på hörnet på stativet att övre främre högra (& övre vänster bakre) har upphöjning för påbyggnad (nedre främre vänstra & nedre bakre högra har det också).
    0426A5AA-301E-4AAE-AC9F-96A24B85D9D8.jpeg

Här kommer bild på Elfa’s tvärstag:
    B1D6FA6A-318D-4207-93B7-58D4406CE71F.jpeg

Detta är startsatsen, de två till vänster är övre, de två till höger är nedre (eller mellan när man bygger ihop två eller fler stativ på höjden).
    8A1AF8B8-4800-4A71-8136-D8595D5CBF81.jpeg

Här är påbyggnadssatsen.

• Laddar…