Inredning
Filip_t: [citat] Hej igen, tack för snabbt svar. Okej, då vet jag. Blev fundersam, trodde du hade gjort det på en stomme med 40 bredd, kanske därför jag inte hittade något på ikea... Men då vet jag läget 😀
raveper: Ska du sätta fast hyllan i en träskiva behöver du inte plugg eller Molly. Bara vanlig skruv.
Stefan1972: Sen får man ju komma ihåg att just 70-80tals grejer är väl inget som nån prioriterar direkt.......Det är ju inte så att allt finns som reservdelar i all överskådligt framtid.
Cococo: Jo jag förstår, har funderat på det. Det är en villa från 2001. Så min bedömning är att sockeln inte kan var för hög eftersom det inte passar med takhöjden men att den nu nuvarande är lite tråkig. Men att den bifogade är en blandning av den nuvarande men med en touch av sekelskiftetstil. Men det blir kanske inte bra vad vet jag 🤣
Düsseldorff: [citat] Ok, jag tror att det borde funka utan problem. Det är ändå åtta fästpunkter. Om du ska köra kemankare så borra hålen som en uppochnedvänd kon innan du kör in ankarmassan. Då minskar risken att materialet runt om går sönder (vilket iofs inte förefaller vara någon större risk i ditt tak).
Steppen: Skrämmer liv i den här gamla tråden med ungefär samma frågor fast ännu tuffare mått … 160 och 185 cm takhöjd Tacksam för erfarenheter av att bygga våningssäng med den takhöjden. (Det gäller en sovstuga i en sommarstuga)
kurlakarl: Läser nu om tvn att den tydligen väger 22kg. Känns tyngre. Men då borde det ju vara nemas problemas med ett gäng expanderplugg i enkel eller dubbelgips vilket som!
mellansorken: Ja, Iittala Scandia liknar Bernadotte, till ett lägre pris: https://www.cervera.se/produkt/iittala-scandia-gavoask-24-st Min fru gav tummen upp till denna: https://www.nordicnest.se/assets/blobs/rorstrand-swedish-grace-djup-tallrik-25-cm-6-pack-dimmagra/9001090_43_EnvironmentImage-bf4d7757e7.jpeg?preset=medium&dpr=2 Även om alltför smala och runda skaft verkar lite obekväma? Vi har faktiskt
Vispen74: Väcker en gammal tråd. Två leverantörer: https://www.nooliliving.se/ https://mirrorline.se/ Den senare besökte jag och tycker de har stabila och bra grejer. Den första verkar inte ha något showroom, så är svårt att bedöma. De verkar billigare, men vill inte köpa grisen i säcken, kanske någon som har erfarenhet av dessa?
Unikt namn: [citat] Det blir nog toppen. Om de medföljande skruvarna skulle visa sig vara lite för korta så säljs skruv styckvis hos de flesta bygghandlarna (Bauhaus, Krauta, Xlbygg, Bygma m.m.) Se till att få en som är lika bred som den tillhörande skruven bara. Enklast är att ta med en skruv och säga att du behöver en likadan fast längre.
ELantagonism: [citat] Tackar ödmjukast för svar. Hittade också denna produkt, undrar om den inte gör jobbet ännu enklare.. https://www.trendrum.se/smoked-oil-traolja-250-ml?aref=ref-adwords_agid-150998201655_cid-20307419705_mt-_kw-_pl-_dv-m&gclid=CjwKCAjw_uGmBhBREiwAeOfsd7YLFeIh2NQOHaxkJII4eKBMw04P9aEQdUgGFydcetBY6H8fZ4cJNxoCJnIQAvD_BwE
Leo999: Tack, hittade tyvärr inget i elfas sortiment. Får leta vidare
Lorch: Hej alla, jag håller på med renovering av en gammal källare från 1910 talet. Putsen på taket (kalkputs armerad med vass) var väldig pörös och behövdes tas ner. Det som är kvar är trädpanelen med stora glipor i mellan. Ovanpå den finns der allt möjligt blandad med jord som isolering som rasar ner genom gliporna. Jag vill helst inte ta ner taket och vill inte bygga på den pga låg
Nilstyko: Jag gjorde om min verkstad förra året. Målade vitt och satte in ledarmaturer från Jula som gav bra ljus. Verktyg förvaras i lådor på hylla, i verktygsskåp och på tavla. Skruvarna bor i essboxar. Har satt alla laddare på samma ställe och kopplat en grendosa så jag kan stänga av och sätta på dem enkelt. På samma hylla bor skruvdragarna. Byggde också lite förvaring till tvingar
Charlize: Hej Hjälper min bror med att inreda hans lägenhet. Kört fast lite när det gäller gardiner och behöver forumets hjälp. Svårigheten är att det står breda radiatorer framför de stora fönstren (se bilder). Gardiner behövs som insynsskydd och även mörkläggning. Mellanrummet mellan fönster och radiator är bara ca 6-8 cm. Frågan är om man kan hitta någon lösningen innanför
Åsa Lund: Trappan är redan tät, kanon. Det finns inga krav på nya materialet med avseende på ljud eller damm eller nånting, bra. Det allra enklaste är nog att ta ett tyg, metervara, och häfta fast med häftpistol. Vill du vara lite tidstypisk kan du kanske ta ett randigt tyg, men det ställer även krav på att du får det rakt och att ränderna linjerar för att det ska bli snyggt. Ta ett
topmount: En Elfa skena har väldigt många skruvhål. Skruva ut en av dem och trä på krokarna till witheboarden.
Roga1337: En Källare innebär ju inte per automatik att det alltid är ett problem med fuktig innemiljö trots att den är oisolerad & odränerad även om många tror, antar, gissar och utgår ifrån det (oftast personer utan en egen källare). Vad har rummet använts till idagsläget? Vad det för Golvbeläggning idagsläget? Upplever ni obehag/problem med det? Undersök själv genom att känna efter,
Cruzze: [citat] Ahh, förstår. Ett tips från en som också byggt sin egen köksö är att bygga upp en fullskalig modell med flyttkartonger och skiva etc och ställa i köket. Öppna sedan diskmaskin, ugn och kyl/frys och se om det blir trångt att komma förbi nånstans. Bör vara minst en meter fritt till skåp etc (kanske inte till öppna kylskåpsdörren dock). Sen är det nästan ett måste att ha
Dilato: Tror inte du lyckas. Köp ny, kostar 25 - 30 spänn.
RoAd: [citat] Ok, så du vill göra förvaring under och över trappan? Då bör du nog ta lite foton och ange lite mått. Och berätta vad du vill förvara där.
BertStL: [citat] Tack för tipset! Kan bli aktuellt med städskåpet, men jag ska först se om det går att få till en enklare lösning. Kanske slutar det med att jag köper moderna lådor med egna skenor och borrar hål à la IKEA för att fästa dem med de medföljande skruvarna. Har beställt hem en sådan låda. Den var dyr (och det behövs i så fall många fler), men den var också mycket större
Drömmenomhus: [citat] Hej, Inget är gjort ännu men vi kommer använda oss utav företaget frontbysweden, de gör luckor som täcker mellanrummet mellan tak (2,8m) och PAX maxmått på 2,36 m så att det blir enhetligt, och då använder vi andra fronter än vad IKEA erbjuder.
Nisse Larsson1: Hej alla, jag står i begrepp att bygga ett vinrum mot en (ytter)vägg i mitt kök. Vinrummet (som även ska innehålla en avdelning skafferi) kommer att vara 230x100x240cm högt. Det är tänkt att byggas upp av isolerade (ca 8cm) väggar, golv och tak, samt lågenergifönster(samt glassdörr) i kassetter som installeras och tätas i träramar. Rummet ska kunna kylas ned till en jämn temperatur
eriiiiicc: [citat] Tack, slängt iväg ett mail till Hoppe nu. Tror att det är modell ”Utrecht”, den ser mest lik ut.
etompau: Gula pluggar ska inte utgöra någon risk imho. De är 25 mm långa, använd en lika lång skruv.