Hej alla, jag står i begrepp att bygga ett vinrum mot en (ytter)vägg i mitt kök. Vinrummet (som även ska innehålla en avdelning skafferi) kommer att vara 230x100x240cm högt. Det är tänkt att byggas upp av isolerade (ca 8cm) väggar, golv och tak, samt lågenergifönster(samt glassdörr) i kassetter som installeras och tätas i träramar. Rummet ska kunna kylas ned till en jämn temperatur om ca 10-12 grader.
Mitt hus (ett stenhus från 1927) har fått en ny betongplatta med underliggande fuktspärr (helt enligt standard) åt 2019. I betongen är golvvärme ingjuten och ovanpå detta ligger parkettgolv i ek.
Jag har försökt uppdatera mig om några av de mest grundläggande konstruktionsfrågorna hos hantverkare och på olika forum, men det är svårt att hitta rätt. Därför kvarstår fortfarande en del oklarheter som gör mig osäker på hur jag ska gå tillväga. Dessa gäller framförallt fukt och risker för fuktvandring mot grund och yttervägg.

1. Jag behöver isolera i alla riktningar, dvs även i tak och golv för att uppnå energieffektivitet. Jag tänker mig polystyren eller annat plastmaterial. Är det tillrådligt? Det talas ibland om att det skulle vara bättre att anvönda mineralull?
  2. Räcker polystyren (med rätt tejpning) som diffusionsspärr? Eller behöver jag även använda en yttre spärr mellan den nya konstruktionen och yttervägg/golv/tak?
  3. Måste man (för att undvika röta) även sätta en tätning i fönsterglasens syll och i kant mot väggkonstruktionen?
  4. Måste jag ha en luftspalt mellan den nya konstruktionen och ytterväggen?

Tacksam för svar. Jag är som är tydlig av ovanstående inte bevandrad i dessa frågor och inte heller dom hantverkare jag använder mig av. Tacksam för all input jag kan få!

Nils

• 3D-modell av en balkong med glasdörrar i ett enkelt designprogram, med synliga linjalverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av kök med skåp, ö-skåp, stolar och arbetsbänk. Enkelt, opersonifierat och inomhus.
    Skapa konto
  • 3D-modell av en glasdörrad vägg eller skärmvägg i ett interiört utrymme.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.