Inredning
mino: Jag säger också örngottsmodellen, helt klart enklast. Kanta en lång våd som du sen viker ihop till en framsida och låter de två ändarna mötas omlott på baksidan. Det går inte att misslyckas! ;)
byggimpert: [citat] Låter väldigt bekant det där ;) För mig har det ändå funkat med att välja de "tunga och dyra" möblemanget i en klassisk stil och av bra kvalitet, även om jag förstås inte kunnat köpa allt på en gång. Det är förvånande hur bra tex. Bruno Mathsson's/Fritz Hansen's möbler passar till olika stilar. Man kan med fördel variera sig med det som inte är fullt så dyrt att köpa
Hoffsan: Vi gjorde såhär med vårt beiga kakel(ingen bra bild dock :-/ ) [bild] [bild] Kaklet och bården i sjösten och kommer från Kondradssons kakel.
dina: Hej alla! Ska tillsammans med min man åka till Stettin i Polen en week end, men behöver lite köpråd. ??? Är det någon som vet vart man i denna stad eller i närheten kan köpa billig badrumsinredning, innerdörrar, köksmöbler (bord o stolar) och gardrober mm?? Finns det någon webbadress där man kan gå in och kolla? Vad är prisskillnaden? Bra hotell? Eller rekommenderas någon annan
FlitigaLisa: Vi hade en gång något liknade system i vårt förråd... varje gång jag varit där och letat eller fixat med något var mina knogar såriga... Stål är hårt och otäckt! ;)
DragonLady: Nu med höst o vinterstormar kan ma hitta mycket på stranden, kolla oxå med närmaste bonde som har gamla lador o sånt o fråga om han har nån planka till övers.
Sonander: Trend strömställare 2-pol 102:- Senso 2-pol, Vit 112:- Senso 2-pol, Alu-metl 183:- Enligt elbutik.se
OLHA: Guppy Stuffing till thanksgiving! ;-) Ett akvarium är kanonsnyggt! Bara att gratulera!!! Självskötande? Inte en chans och det finns inget som är så j-vla fult som ett dåligt skött akvarium. Räkna på att få lägga mellan 1-6 timmar i veckan på karet om det är ett salt kar t ex. Mindre om det är ett sötvatten. Filtersystem som underlättar finns det massor av, automatisk av- &
OLHA: Bambu, Lianer, mangrove luft & vatten, och andra trämaterial har jag vid några tillfällen köpt in från Tyskland. (För utställningsändamål.) Lika billigt att få den därifrån i mängd som att köpa via grossister som Imazo, Gibbon (När/Om dom har) eller via IKEA som endast har 5-7 cm som mest i korta längder. Bambun går att få upp till 15 cm tjock och är cirka 3.5 meter lång.
FlitigaLisa: Vi ändrade på detta lite här och där i vårt hus. Dels på elritningen och sen direkt med elektrikern i huset. Så det kanske du oxå kan påverka så du får som du vill.
David_Q: Hej, Ska nu till att renovera ett sovrum och funderar på golvbeläggningen. Jag funderar skarpt på att lägga någon typ av matta, gärna lite grövre material nästan som bast. I de japaninspirerade rummen på hasseludden i stockholm har jag för mig att dom har typ såna mattor som jag söker, någon som har något tips var man kan köpa och ung. pris?
fridasven: Det med metallpinnen var ju kanon!!! ;D Det ska jag tänka på....
Hoffsan: Vi har Lumi i hallen och har inte haft några problem med grus.
snickarboden: Gjorde en sådan "handbilad" till en kund häromveckan, enda kruxet är att de väger enormt mycket om man skall upp i längd. Messa mig så får du pris mm /Kent
nsvensson: Det var verkligen snabba svar. Tack för hjälpen. Det verkar som om orignalspisarna har en metallinsats (sk. flambox). Men visst borde man ganska enkelt kunna mura och putsa en spis själv? Skulle man behöva bygglov för att bygga en liten hörnspis (artikeln i villamagasinet antyder det)?
wepart: Hej! Har byggt en loftsäng själv i ett av våra rum, jag snickare, kan visa bilder om intresse finns.
Hemmakatten: Mino, den typ av lampskärm du har tänkt dig är svår att göra. Det är mycket pill, och erfarenhet som krävs för att linda och sy stommen, spänna tyget, vecka tyget, sy vika in och fålla/sy fast. Vet för att min mamma höll på med lampskärmar. Det är mycket enklare om du har en stomme som är rak, utan veckat tyg. Då kan du göra en fåll på tyget upp och nere, dra i en snodd och
Yo: hejsan, Dörrbladet i ek är inte så mycket dyrare än ett vanligt vitt, räkna med 500-1500 extra per dörr beroende på vilket utförande du har, om det är massivt eller inte. Det som dödar kalkylen är karmen, den är massiv och kostar därefter. Jag kollad en dooria med glas och där kostade bladet 2000 ink moms men karmen gick på 3000. 5000 st x 13 dörrar började svida lide väl
Roseanna: Jag tycker det är supersnyggt med röd soffa - men då måste ju väggarna vara vita eller väldigt ljusa i alla fall. Personligen skulle jag välja en generös soffa i gärna en svängd modell. Absolut ej hörnsoffa - man blir så låst i möbleringen... B.l.a Lilla Soffbutiken har en supersnygg Howardsoffa i svängd modell (finns även rak) som man kan få i flera olika färger. Den kostar ca
fia_mstd: Absolut orkar jag läsa, tack snälla!!! :) Färggrann matta HAR vi, eller rättare sagt två stycken, men det låg i tvättmaskinen i går! ;) Nu ligger de på plats igen. Fast jag skulle vilja ha som du säger en enda lång istället. Att matcha den med gardin längst bort va ju en kul idé! Har ett fönster i entrén också, kan ju ha samma gardin där... *funderar* Lyckades inte hitta på
anibas: Hej! Har nu efter lång tid belutat mig för att möblera om i mitt vardagsrum. Har svårt att bestämma, vilken färg på möblerna jag ska ha. Det jag har kvar är en marinblå hörnsoffa och så är tapeterna vita. Behöver verkligen råd.. Kan även tänka mig att tapetsera om.
Linska: Även jag säger pumlor, och jag bor i Östersund (Jämtland). -Byggimpert, vart bor/härstammar du ifrån? Måste även erkänna att jag är en "sån där" som har smeknamn på mina hundar och tiken kallas oftast - PUMLAN !!
geschwint: Och det är inte speciellt svårt att fixa lite profil på den heller. Det är en viss profitering på att folk vill ha det så färdigt som möjligt men jag får en otrolig känsla i magen då jag vet att det där har vi gjort själva och det blev precis lika snyggt som det i butiken 8)
Thullen: tackar för tipset :) har också testat en hel del med lysdioder, men de passar inte riktigt i de ändamål jag tänkt mig, men för framtida ändamål är de självklara :)
Arlington_Cowgirl: Hej Carin, Tack för tips! Jag tor att det får bli något åt det hållet.
FlitigaLisa: Även IKEA har numera skenor till ett mycket humant pris! De heter Kvadrant och finns på websidan.