5 560 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Skjutdörrsgarderob i groventrén?
Vi funderar på att sätta skjutdörrar framför en kortsida vår groventré i det kommande huset. Det finns redan en garderob (städskåp) på den väggen och v tänkte då ta bort den garderobsdörren och sedan sätta upp skjutdörrarna framför.. På sidan om städskåpet finns det en del utrymme och där tänkte vi hänga upp en stång så man kan hänga ytterkläder där. Vi funderar även på att sätta in något typ av skogaller..
Låter det som en bra idé eller är det helt åt skogen?? :
MVH
Frida
Låter det som en bra idé eller är det helt åt skogen?? :
MVH
Frida
Det låter väl som en snygg lösning, tänk bara på att du behöver lite extra djup (räcker ej med 60 cm. som städskåpet) då skjutdörrarna går omlott och bägge behöver rymmas framför den befintliga städskåpsstommen, som ni väl tänkte behålla om jag förstod rätt.
MVH/Christina.
MVH/Christina.
Vi har så i vår vanliga entré. Vi har ett 1200 brett vindfång och där satte jag en skjutdörr från elfa. MAxhöjd man kunde få, 2400. Byggde inredning i MDF så att vi fick in en rad med Elfa trådkorgar, smalaste varianten för vantar o dyl. Funkar kanonbra.
Jag har hört om någon som blev irriterad på att skjutdörrarna hoppade ur när det kom grus i bottenskenorna. Men grus ska man ju inte ha med sig in... :
Det är jag som har grus i skenorna.
Vi har en Lumi garderob precis innanför ytterdörren och när det kommer något i skenorna på golvet så hoppar dörrarna ur och rullar på klinkersen. Hade jag vetat hade jag valt bort Lumin.
Ni får väl skrubba dojjorna utanför.
Berit
Vi har en Lumi garderob precis innanför ytterdörren och när det kommer något i skenorna på golvet så hoppar dörrarna ur och rullar på klinkersen. Hade jag vetat hade jag valt bort Lumin.
Ni får väl skrubba dojjorna utanför.
Berit
Vi hade Lumi's skjutdörrar i hallen till vårt förra hus, dessa satte vi iof. in -92 så de kanske har ändrat utformning på nåt sätt :-/, men vi hade inga problem med att dörrarna hoppade ur trots sand och grus i golvskenan, var det för stora stenar så gick de ju inte att dra dörren i skenan utan det tog sas. stopp, men smågrus och sand fanns det då dessvärre konstant i skenorna pga. barnvagn och flera barn
.
Vi var, rent allmännt sett, mycket nöjda med den garderobslösningen då den svalde hur mycket som helst jmf. med "vanliga" garderober och tack vare att vi hade bägge dörrarna i vanligt spegelglas så kändes hallen mycket större och ljusare än den eg. var.
Men, som sagt, det man ska tänka på är att ta till djupet ordentligt för de dubbla dörrarna gör att det lätt blir trångt med tex. skrymmande vinterplagg, minst 70 cm. på djupet tycker jag.
Det finns ju oändliga varianter på inredning, vi delade av vår så att vi hade stång för hängande kläder, kroklist längst in på väggen (handväskor, ryggsäckar mm.) samt skohylla under (tacksamt när man ska dammsuga) och hyllplan ovanför (cykelhjälmar, säsongsbyten i korgar längst upp osv.) på ca. 3/4 av bredden, resterande använde vi till att maxa en trådkorgsrad på höjden för tröjor, barnens kläder, vantar, mössor osv.
Jag måste säga att jag var en smula chockad när vi skulle flytta och jag tömde den där Lumigarderoben, det tog liksom aldrig slut....
MVH/Christina.
Vi var, rent allmännt sett, mycket nöjda med den garderobslösningen då den svalde hur mycket som helst jmf. med "vanliga" garderober och tack vare att vi hade bägge dörrarna i vanligt spegelglas så kändes hallen mycket större och ljusare än den eg. var.
Men, som sagt, det man ska tänka på är att ta till djupet ordentligt för de dubbla dörrarna gör att det lätt blir trångt med tex. skrymmande vinterplagg, minst 70 cm. på djupet tycker jag.
Det finns ju oändliga varianter på inredning, vi delade av vår så att vi hade stång för hängande kläder, kroklist längst in på väggen (handväskor, ryggsäckar mm.) samt skohylla under (tacksamt när man ska dammsuga) och hyllplan ovanför (cykelhjälmar, säsongsbyten i korgar längst upp osv.) på ca. 3/4 av bredden, resterande använde vi till att maxa en trådkorgsrad på höjden för tröjor, barnens kläder, vantar, mössor osv.
Jag måste säga att jag var en smula chockad när vi skulle flytta och jag tömde den där Lumigarderoben, det tog liksom aldrig slut....
MVH/Christina.
*fnissar* Jag kan tänka mig det! Önskar vi hade möjlighet till något liknande, vår hall är totalt värdelös, det enda med huset som jag inte är nöjd med! (ja förutom tapeterna då) Och den enda lösningen förutom att lärasig leva med den trånga hallen är ett utbyge,så det blir till att gilla läget... :-/byggimpert skrev:
Klicka här för att svara