Inredning
fialottabus: I vårt tak på ovanvåningen har vi helt vanlig gipsskiva som är spacklad så att det ser slätt ut. För mig är det ett tak som fungerar till många tidsepoker. I många äldre hus t ex sitter spänd papp, till förväxling lik spacklad gipsskiva. Dessutom har gips den fördelen att det är brandtåligt. Eftersom rök och värme stiger uppåt är just materialet som man har i taket avgörande
Hejduk..tig: Bra länk dadgom. Fanns t o m några till i deras sortiment http://www.ellos.se/Catalog/Browse/ViewSpread.aspx?trc=1&CatalogId=351&OrderNo=245
Hemmakatten: Ja, du har helt säkert rätt. Det var inte meningen att hoppa på dig, kom bara att tänka på alla dessa persianpälsar som alla far- och mormödrar gick omkring i förut. Kan inte tänka mig att det förekommer längre, kan väl inte finnas en människa som skulle vilja ha en sådan päls.
tinguran: Ett alternativ kan vara att sätta ihop något själv av köksöverskåp och en bänkskiva. Köksöverskåp är inte så djupa och tar inte så stor plats. Det kan bli riktigt bra. Kolla här, t.ex: http://www.mininredning.se/view.php?id=753
brandsaeter: Vi har precis spikat upp stående råspont med den ruggiga sidan inåt rummet. Vi valde att sätta upp planhyvlat virke, ca 12x40 om jag minns rätt. För att bryta mot den ruggiga, nästan matta trots halvblank färg, råsponten målade vi foder i helblankt. Både frugan och jag är helnöjd.
Peppes_Bodega: http://forum.byggahus.se/hemma-hos/65687-eksjoehus-sandhem-146kvm.html Så har vi i vårt hus.12 st 50W på ca 50kvm.Ger ett bra ljus när man behöver det annars ,när man dimmar ner,mjuk och skön "mysbelysning".
fialottabus: Vi köpte en ny sänggavel efter att skrivit på kontraktet för huset, men när det väl kom till kritan var inte stödbensväggen de 110 cm som ritningarna antytt utan prick 100 centimeter. Så snickarna la till 7 cm väggreglar och raskt blev väggen 106cm hög. Då gick sänggaveln precis in. Vi har 38gr lutning men och vi var oroliga för att vi skulle slå huvudena i väggen, men det gör
potatoking: Vi har bestämt oss för att skaffa Pax från IKEA med Stordal´s skjutdörrar just för att vi har en trång hall och vill slippa dörrar som man öppnar. Döm om min förvåning när 75 cm (bredd) inte finns i det mindre djupet 35 cm utan bara i den fulla tjockleken 58cm. Nu ville jag ha den Stordal 150cm lång och den grunda men en sådan PAX stomme tillverkas inte av IKEA. Jag ger mig f-n på
alacs: Den lilla prytteln gillade jag !!! Ska lägga åf på minnet. Tack för tipset. /alacs
erik_ahn: Ja detta är svårt att få det bra.. Men det får bli någon hängare där spegeln står.. /Erik
torbeno: Tack. Vi är så nöjda med möbeln efter några veckor, slukar mycket kläder och andra prylar.
Hemmakatten: Jo, förstod att det var en gammal spis från köket, men jag trodde att man ville utnyttja den befintliga skorstenen och kunde tänka sig att byta ut vedspisen mot en braskamin/öppen spis. I annat fall, om vedspisen skall vara kvar får man ha det som ett bokkök, dvs. som ett kokboksantikvariat som en vännina har i en gammal arbetarlänga i bruk i Uppland, www.bokkoket.just.nu
anna_jimmy: kolla ett fabrikat som ja tror heter lg collection de har massa olika skivor. sälj på flera byggvaruhus typ woody
maggiem: Hmmm, Jag läste precis på nätet att vissa grejor håller på och försvinner redan nu. De europeiska vitvarutillverkare siktar på vit eller svart, vitvaror skall desuttom vara helt inbyggda, så det händer in tressanta saker. Jag tror att om 20 år så kommer mycket av det vi har nu att vara på top IGEN men i ny täppning. Men någon gång under dessa 20 år så kommer våra fondväggar,
Cockaby: Nåt jag får i huvudet när jag tänker på hur vi har det är att använda sig av en bänkskiva. Kanske inte helt undangömt direkt men ger en lite mer skyddad vrå i varje fall. Sätt en skiva från golvet till trappans undersida, borde inte vara alltför svår att fästa. Sätt sen en likadan träskiva på tvären, som skrivbord. Fäst den dels i den första skivan och dels i väggen med
imported_Byggaren: Man behöver inte köpa dyra sickelstål för att sickla bort färg osv. Det går bra med en sönderslagen glasruta oxå. Fördelen är att man slipper slipa när kanten börjar bli slö. Det är bara att ta en annan glasbit, bara den har rak kant till rak yta och anpassad kant till icke rak yta. ______________ Byggaren
brandsaeter: Råspont är riktigt fint. Har precis satt upp stående råspont i sovrummet med den ohyvlade sidan inåt rummet och med ca 4 mm springa. Skapar en rustik känsla. Känns helt rätt för oss och kommer att köra med samma stil i övriga rum. Ska passa på att tips om en jättebra sida som har de flesta typer av paneler och annat som rör trä i en sökbar databas med bilder och dimensioner mm...
wahcar: Vi tog hjälp av en kille från HDK (högskola för konst och design i Gbg), vi blev mycket nöjda med hans arbete och prisvärt var det också :-), numera finns han hos en välkänd arkitektbyrå. Så finns möjligheten försök få kontakt med de som fortfarande utbildar sig., de borde finnas elever som gärna tar uppdrag.
meya: Jag gillar Ikeas beståserie, då man kan bygga sin egen bänk, med hjälp av olika stommar och luckor. Tyvärr verkar de inte finnas i björk... varför inte bygga ihop olika köksskåp?
kire: Ett tips är att om möjligt ha en höjdskillnad på ca 50-100 mm mellan klinkerytan/hall/entré och träytan/vardagsrum/resten av huset - det stoppar mängder av grus, sand, gräs och annat smuts från att ta sig in i huset.
skogstomten: En tvättnedkastet sitter bakom ett skjutdörrarna i sovrummet så då spelat det egentligen ingen roll hur den luckan ser ut men den fungerar kanonbra som ljudfälla eftersom frånluftsvärmepumpen står i princip direkt under. Den andra sitter på väggen (vitkaklat med ca 20x33 kakel) mellan duschen och handfatet där man kan hänga handdukar över om man inte vill se den. Vi har satt dom på
Hejduk..tig: Tyvärr så har inte SVT vidare marknadsfört att de sänder det finskproducerade svenskspråkiga livstilsprogrammet Strömsö på SVT2. Jag har ibland hittat finurliga tips på deras hemsida och upptäckte nu ikväll att programmet sänds i Sverige!! Således har jag redan missat tre avsnitt (av fem) :mad: Men som tur är så går det i repris på tisdag 21/8. Missa alltså inte Strömsö på
Anna_Robban: Annars kan man ju måla sitsen om den inte passar (i värsta fall)., om inte Ikeas blir bra eller nått. Vet inte om Englesson kan ha, dom har ju en del fina möbler. Lycka till iaf!
AKTIVERAMERA: hej! är det ngn som har tips på bra inredningsbok om inredning för olika tidsepoker? Ex. färgval, fasad, fönsterval, golv etc. Tack på förhand!
kire: pokergirl: tack för tipset! Hemmakatten: vilken skattkammare, din hamnar bland favoritbokmärkena! Hursomhelst, skulle vara trevligt om någon kan dela med sig av personliga erfarenheter av just de gardinerna som vi funderar på. Dessutom har jag hört talas om ett slags plisségardin som flexibelt kan flyttas var som helst i fönstret och dras antingen uppåt eller nedåt - någon som kan