Inredning
pinebar: Lux-plattor kanske. De finns väl i runda former, men är ju inte så billiga. Jag har en plan på att bygga ett par halva pelare. Jag tänker såga ut ett antal mallar av MDF eller lite tjockare plywood eller så med radien. De får bli "reglar" eller "spant" i pelaren. Sedan tänker jag använda tunn plywood i två lager och skruva det första runt mallarna och sedan limma det andra på. Sedan
Magg_an: Här kommer en fråga från en absolut nybörjare när det gäller renovering och då menar jag verkligen nybörjare. Har läst mycket här i forumet och ni verkar sååå duktiga så därför tänkte jag be om er hjälp. Det är så här att jag bor i en etta på 49 kvm och jag trivs alldeles utmärkt men nu börjar jag störa mig på att alltid se sängen, så därför tänkte jag (försöka)
johan77: Det sideboardet är oljat. Det är vanskligt att måla på olja. En rejäl avfettning med aceton följt av sandpapper behövs för att få en bra yta. Jag misslyckades med att måla ett oljat bord med en alkyd pga att jag slarvade med underarbetet, så jag fick sickla bort färgen igen / acetonavfetta bordet innan jag lyckades. Inte så kul arbete men nu blev det fint (högblankt svart med
Dahlskog: Tackar Anna, det var exakt den lampan jag var ute efter. Mvh Christoffer
Hemmakatten: Kasthall är suveräna på mattor. Du kan måttbeställa precis hur du vill. Deras bruna standardryamattor, http://www.kasthall.com/sv-SE/ProductDb.aspx
Danne W: Tack för tipset, man jag skulle nog helst vilja ha en helt i metall...
johanfa: nja säg inte det, det är ju fint att ha träytan framme och sen åker frukostmackan upp? ;)
Vika: [citat] Fick tips om att ett antal Ballingslövbutiker har stolen, och vi kollade den. Tyvärr är stolen bara ca 72 cm när man sitter på den, långt ifrån utlovade 80 cm. Det blir för lågt tycker vi till en bardisk på 110 cm höjd. Måste dessa modernare stolar verkligen ha gasdämpning? Någon som har tips på en barstol som åtminstone är 78 cm när man sitter på den? (1) Skinnsits är
Tommyboy: Så här säger de flesta resande säljarna på tv-tillverkarna: 1 dm per tum, alltså en 32" ca 3,2m, en 37" ca 3.7m osv, detta gäller vid normal tv-signal(Boxer, Viasat etc), har du en HD-sändning via Canal Digital eller en blueray spelare med 1080p så är det bara att sitta på det avstånd som känns behagligt.
tummenmittihanden2: [citat] Björklund & Wingquist säljer Midbec. http://www.b-w.nu/
Vilgot: Hittade en länk om Dansk design där det står om en butik som är 11 000 kvm och exemplen visar på rätt schyssta grejor. Lycka till och hoppas du finner det du söker. http://snyggahem.com/110&Itemid=61
Gitt: Nu är vår renovering färdig! Vi rev väggen mellan vardagsrum och hallgång så det blev stort och öppet! Tapetserat till vitt och en snygg fondvägg. Här kommer lite bilder...:)
danny_falun: De va lite kul med våran egna blogg :))) Tack så mycket hejduk för sidan nu har jag löst hur vi ska göra med knäcktaket de var de jag var mest intresserad av. matilda
carki: Hej! Tack för tipsen,skall försöka hinna med att prova nu till helgen. carki
tummenmittihanden2: Eftersom det finns garderober i rummet ni har tänkt som TV-rum skulle jag nog skärma av dem genom att hänga ett "draperi" framför. T.ex ett ljust (men heltäckande) tyg i vitt eller beige. Det skulle nog ge ett lugnare intryck. Men personligen skulle jag välja arr ha ett kombinerat kök/tv-rum (gillar öppna ytor) och istället inreda ett av de mindre rummen till arbetsrum eller
husägare: Vi tänker bygga en hörnsittbänk till vårt nya kök där vi kommer att ha ett runt matbord (diameter ca 110cm) Nu efterlyser vi idéer till hur den ska konstrueras. Gärna bilder!
Anna_Robban: Jag tycker det är bra mkt snyggare att måla än att lägga in laminat men...
DeLaSharX: Hej, Jag vet att detta ämne har tagits upp flertalet gånger i det här forumet, men någon lösning har jag inte kunnat hitta. Så eftersom mitt problem kvarstår så tänkte jag ta upp det en gång till, och hoppas att det löses till slut. Jag har ett rum som är i slutskedet av renoveringen. En del av rummet består av snedtak vilket har inneburit lite huvudbry. Eftersom jag har
v-g: Blankheten uppnår du nog problemet är dammet som också hittar ytan. På lackeringsfirmor har de bås med bra utsug. Man kan ju polera också om man inte får det hundra direkt, dock bör man nog vänta tills lacken hårdnat.
Kika: Åhh, skitbra input. Egentligen säger ju det sig själv men hade ändå liksom inte börjat tänka så. Vill ju givetvis kunna öppna så mycket som möjligt och självklart så hänger det ju skenan också, tack...tänkte inte på det...;)
meriks: Också intresserad av om nån vet om nån som säljer vita enkla garderober. Skulle även vilja ha med överskåp då vi har 290 i takhöjd.
HELLAS: Hej! Ett alternativ jag varmt rekomenderar är att prata med en möbelsnickare,kvalitèn blir mer gedigen och möbeln personligare, och inte alltid mycket dyrare. MVH HELLAS
7310070025302: Ser ut som en kopia i vitt av Peter Eklås soffbord/tv-bänk "Velodrome". http://www.velodrome.nu Designtorget, Zimmerdahl.se, Blocket (Stockholm), Annonsfynd.se (Skåne) ...
jeppeknaster: Jag skulle vilja ha den större modellen av Lundbergs 30cm diameter, silver, frostat glas nån som har sett pris på den?
NiclasR: Tack för tipsen, nu blir det till att fortsätta leta detaljlösningar.