Måla eksideboard vit?

3k läst  4 svar

1. Suzz
    Medlem Nivå 2
    Har i 1/2-1 år nu letat efter ett sideboard att ha i köket, men inte hittat något snyggt.
    Nu har jag hittat det här snygga hos Kontinentmöbel. MEN det är i ek, jag vill ha ett vitt sideboard eftersom köket går i vitt och valnöt hemma hos oss.

http://www.kontinentmobel.se/default.asp?SIdID=11&MenyID=3&ArtID=15322

Så min fråga är, kan man måla det vitt? Är det svårt? Göra själv eller lämmna till en målerifirma? Vad tycker ni?

2. Linska
    Medlem Nivå 10
    Visst kan du måla det vitt! Sprutlackering eller självmålat beror på vilket slutresultat du vill ha och hur mycket det får kosta...
    Själv tror jag att skåpet skulle bli snyggast sprutlackerat.

3. Linska
    Medlem Nivå 10
  4. Suzz
    Medlem Nivå 2
    Ja, jag har tittat på Voice, men tyckte inte det var lika snyggt, tyvärr! Annars hade det varit bra eftersom det finns i fler färgval. Tack för tipset iaf!

5. J
    Medlem Nivå 6
    Det sideboardet är oljat. Det är vanskligt att måla på olja. En rejäl avfettning med aceton följt av sandpapper behövs för att få en bra yta. Jag misslyckades med att måla ett oljat bord med en alkyd pga att jag slarvade med underarbetet, så jag fick sickla bort färgen igen / acetonavfetta bordet innan jag lyckades. Inte så kul arbete men nu blev det fint (högblankt svart med trästrukturen fortfarande synlig).

Mitt förslag är att försöka hitta ett sideboard som är vitt. Ni sparar rätt mycket jobb på det.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: