Hejsan!

Efter att ha tittat runt snurrat vridit o bläddrat i en massa olika huskataloger, så har vi "fastnat" mest för hustillv. sävsjö trähus. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa, bra som dåliga?

mvh

Hej!

Vi tyckte också att deras ideer verkade bra så vi bestämde ett möte med deras säljare.
På mötet fick vi säga hur vi ville att vårt hus skulle se ut och säljaren antecknade. Säljaren frågade också hur mycket vi var berädda att betala för huset. Vi hade tänkt oss ett 1 ½ plans hus med oinred övervåning. Vi hade även önskemål på planlösning som inte fanns bland deras "kataloghus". Priset tyckte vi skulle vara ca 1,4 milj. Säljaren tyckte att det lätt rimligt.
Säljaren skulle återkomma efter två veckor.

Efter 4 veckor hörde säljaren av sig och sa att förslaget blivit lite försenat pga att ritavdelningen hade mycket att göra.

6 veckor efter mötet kom det ett förslag i brevlådan.
Det var på ett av husen i katalogen som vi inte ville ha och priset låg på 1,65 milj. Säljaren trodde att vårt hus skulle kosta lika mycket.

I övrigt tyckte jag säljaren hade en del lustiga ideer. Som exempel kan nämnas att han inte rekomenderade braskamin i nytt hus med värmepump eftersom det skulle öka driftskostnaderna.

Vi valde att inte fortsätta diskussionen med Sävsjö trähus.

När vi var på planeringsstadiet fick vi rekommendationer av en snickare vi känner som byggde Sävsjö-hus att kolla upp denna husleverantör. Han var imponerad över konstruktionen och den höga standarden, sa han. Vi tog kontakt med säljaren men jag måste säga att av alla säljare vi pratade med under denna perioden gick det nog trögast med den här. Jag fick i uppgift att rita en planlösning och skicka in. Flera veckor senare (när vi redan bestämt oss för ett annat hus) kom hans förslag tillbaka och det var inte i närheten av den planlösning jag ritat upp och även om det vore så att vi inte redan hade bestämt oss för en annan hustillverkare hade det inte blivit Sävsjö, det kändes som att han inte hade lyssnat eller tagit sig tid med våra önskemål öht. :-/

har själv varit inne på att bygga med sävsjö trähus. det ska finnas nån annan tråd om sävsjö i forumet....
bra kvalitet på husen men alldeles för dyra för oss. de har en hel del trevliga hus o planlösningar men dessa kan man ju "kopiera" och lämna till andra hustillverkare.

Vi byggde ett Sävsjö trähus för tre år sedan. Vi är mycket nöjda med slutresultatet men mycket missnöjda med deras hantering av oss som kund. De svarade baba på den fråga du ställde utan att svar det extra som gjorde att vi i slutändan fick betala mycket mer än uppfattat. Tex : kan vi byta ut tapetsering mot målning och de svarar ja. Att det sedan kostade oss 40 000 kr mer nämnde de inte! God kundservice hade varit att lägga till : men det kostar extra osv.... Sedan skulle de ha betalt för en massa extrautgifter samma dag vi skulle ha tillträde, ingen hade nämnt dessa under tiden (tex grundarbete som färdigställts 4 månader tidigare). Dåligt samarbete mellan säljare och projektledare. Det slutade med att vi fick ring runt och verka samtalpartner. ::)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.