8 829 läst ·
20 svar
9k läst
20 svar
Prisutveckling nyproduktion?
Nej varken lönen eller arvodet som man tar som hantverkare har höjts med 35%..J JohanLun skrev:Är det framförallt arbetskostnad eller materialkostnad (och transporter mm) som skjutit i höjden?
Det jag funderar på är om byggsektorn kunnat höja lönerna med 35% på senaste 4-5 åren? Med alla prishöjningar på bilar, bränsle, mat, byggvaror... Och även en rätt hög ränta. Funderar jag på vad man "borde" haft i löneökning...
Kanske är det bara energi och byggmaterialet (virke mm) som dragit iväg? Eller är rtex en toastol eller en rulle tapet 35% dyrare på dessa 4 år?
Däremot materialet har höjts orimligt mycket..
Lite exempelJ JohanLun skrev:Är det framförallt arbetskostnad eller materialkostnad (och transporter mm) som skjutit i höjden?
Det jag funderar på är om byggsektorn kunnat höja lönerna med 35% på senaste 4-5 åren? Med alla prishöjningar på bilar, bränsle, mat, byggvaror... Och även en rätt hög ränta. Funderar jag på vad man "borde" haft i löneökning...
Kanske är det bara energi och byggmaterialet (virke mm) som dragit iväg? Eller är rtex en toastol eller en rulle tapet 35% dyrare på dessa 4 år?
Golv 3-stav ekparkett 28%
OSB 90%
Gips 38%
45x70 regel 56%
Förvisso priser från början av 2020 men det ger ändå en indikation på att det är inte lönerna som dragit iväg direkt.
Stål har rusat i pris, det är måmga som inte tänker på all infästning till ett hus samt armeringen och järnbalkar..coconut skrev:
Redigerat av moderator:
Vi beställde faktiskt för ganska exakt 6 år sedan. Priset i grundutförande har ökat med 44% sedan dess. Värderingen som vi gjorde när vi lade om kreditivet till bolån låg 15% över totala byggkostnaden. Om jag räknar på nytt grundpris, samma kostnad för tillval, samma myndighetskostnad och markarbetskostnad samt räknar upp tomtpriset med ca 15% så skulle differensen bli 7% mot en värderingen från Booli (om den är rättvisande). Då är denna siffran troligtvis hög eftersom andra kostnader också ökat.
Det måste vara grymt mycket mer olönsamt att bygga. Högre räntor, lägre bostadspriser, svårare att sälja, dyrare att bygga.
Det jag också undrar, har byggvaror i polen och andra länder gått upp lika mycket? Kanske har de gått upp lika mycket men fortfarande är 30-50% billigare än i Sverige? Hur svårt är det att beställa därifrån istället?
Finns det byggvaror som INTE gått upp? OSB har ju blivit dyrare än att sätta råspont om jag fattar rätt? Kanske kan man ändra konstruktionen, mer råspont, mer murad sten osv och få en bättre prisbild? Eller är allt upp?
Det jag också undrar, har byggvaror i polen och andra länder gått upp lika mycket? Kanske har de gått upp lika mycket men fortfarande är 30-50% billigare än i Sverige? Hur svårt är det att beställa därifrån istället?
Finns det byggvaror som INTE gått upp? OSB har ju blivit dyrare än att sätta råspont om jag fattar rätt? Kanske kan man ändra konstruktionen, mer råspont, mer murad sten osv och få en bättre prisbild? Eller är allt upp?
Kanske är mer lämpligt i en egen tråd?J JohanLun skrev:Det måste vara grymt mycket mer olönsamt att bygga. Högre räntor, lägre bostadspriser, svårare att sälja, dyrare att bygga.
Klicka här för att svara