Arbetet i vårt trapphus är avklarat och vi har fått en faktura som vi anser innehåller felaktigheter:

1) den givna arbetstiden verkar inte stämma (vi har räknat på de timmar han varit här och jobbat alternativt hämtat material/utrustning plus restiden till och från utgångsort som ligger på strax under en kvart åt varje håll). Att lasta i och ur en isärplockad byggställning (vi demonterade byggställningen och lade ut den snyggt och prydligt så att han skulle kunna hämta den eftersom vi hade fått magsjuka) tar inte heller så lång tid att den angivna tiden blir rimlig.
2) han har lagt moms ovanpå det offererade timpriset som låg till grund för beställningen (observera att han aldrig nämnde något om det när vi frågade om timpriset)
3) resvägen verkar inte stämma (som sagt, vi vet ju vilka resor som är gjorda men den angivna sträckan är inte långt ifrån att vara den dubbla)

Det ska förstås räknas på och bestridas, men ett par frågor:

Den tid och sträcka som används till lunch kan väl hantverkaren knappast fakturera oss? Det har funnits möjlighet att äta här, bara att ha matlåda med sig och låna kyl och mikro liksom, men han har ändå valt att åka iväg och äta någon annanstans. Det känns barockt att han ska kunna fakturera tid och resor som inte har en direkt koppling till jobbet han anlitades för.

Hur är det med tid och resor för att köpa nya sågblad och annat som kan tänkas slitas när han upptäcker att han visst behövde det eftersom bladet han hade var så slitet att snitten blev fula (blev någon extra tur där utöver en resa som gjordes till bygghandeln bara någon timme tidigare, det är ju dessutom sånt som han borde ha ett litet lager av i bilen, Sen visar ju mina erfarenheter att ett slitet blad gör att jobbet tar längre tid men inte att det skulle påverka snittet särskilt mycket rent estetiskt, men det kan vi lämna därhän ett tag)?

Ska man ta upp brister när man skriver bestridandet (skarvar som är sämre än de behöver vara, skador på skivor som uppstått i samband med montering och nätt och jämt döljs av lister o.s.v.)?

Ännu än tråd som handlar om hantverkare....hmm....undrar hur den kommer sluta......
Barockt var länge sedan jag hörde någon använda.....;)

anar hur det kommer att bli. Jag är ju inte ute efter att lura hantverkaren, jag har t.ex. inte dragit av den tid som han gjort av med på onödiga extra-resor (däremot räknar jag inte med ersättning för de extra milen), jag vill bara att det ska vara rätt och rimligt.

Vad gäller lunchen hade man ju, för att dra det till sin spets, kunnat tänka sig scenariot att han hade åkt till grannstaden (4-5 mil enkel resa) för att han gillade maten där bättre. Han får givetvis äta precis vad han vill precis vart han vill men det kan ju inte få påverka slutnotan för arbetet om han väljer att ha med matlåda eller att åka hem eller åka till restaurang eller om han väljer att ta bilen eller gå till matstället (såvida han inte måste ta bilen till restaurang för att inga andra alternativ har funnits)

1. Hur mycket skiljer det?
2. Vad var timpenningen?
3. Hur mycket skiljer det?

Första steget är att ringa, eller helst maila och beskriva vad du anser.
Är du inte nöjd med svaret så betala vad du anser vara rätt summa och samtidigt skriv ett brev där du talar om att du bestrider fakturan därför att......

1) hittills har jag räknat ihop strax över 19 timmar, inklusive restid till och från utgångspunkten och tid för återlämnande av byggställning. Fakturan är på 22 timmar

2) när vi ringde fick vi ett timpris på 400 kr/h, på fakturan ligger det 25% högre (moms lagd ovanpå)

3) skillnaden på slutsumman är 3500. Moms har lagts på tid, mil och material.

edit: är det inte så att han som företagare drar av momsen på materialet? och avdrag för milen görs väl också gentemot skatteverket?

Redigerat:
PerKr skrev:
1) hittills har jag räknat ihop strax över 19 timmar, inklusive restid till och från utgångspunkten och tid för återlämnande av byggställning. Fakturan är på 22 timmar

2) när vi ringde fick vi ett timpris på 400 kr/h, på fakturan ligger det 25% högre (moms lagd ovanpå)

edit: är det inte så att han som företagare drar av momsen på materialet? och avdrag för milen görs väl också gentemot skatteverket?
1. Diff. 3 timmar be om en förklaring.
2. När du frågar som privatperson skall alltid alla priser vara inkl. moms.
Så även på fakturan alltså: ex. 5 mil x 50kr/mil summan skall vara 250 Kr inkl moms. Att lägga på momsen längst ner på fakturan gillar inte Tingsrätten.
3. Se pnkt. 2

Ett råd från en pensionerad egenföretagare.
Om du är missnöjd med jobbet, bråka.MEN om du är nöjd med jobbet betala så kommer samma firma tillbaka till dig och den gången täcker du upp med skrivna avtal.

Jo han drar av momsen i sin bokföring men du som slutkund blir den som betalar momsen på både arbete och materiel utan att kunna dra av i någon bokföring du har ju ROT att använda.

Redigerat:
hmm... försöker titta på priser på materialet. Tyvärr stängde ju träminuten för ett par timmar sedan, men om cheapy ligger på 219,7kr/pkt och Beijer på 271kr/pkt (fast Beijer anger inte så, använde cheapys pris/pkt och pris/m² för att räkna fram det) borde träminuten ligga någonstans däremellan för takpanelen. Byggställningens pris räknade jag ut från ramirents angivna priser (den hyrdes på ramirent och han trodde att han skulle ha lite rabatt där). Då ser det ut som att vi betalar moms ovanpå ett materialpris som redan inkluderar moms.

Välkommen till verkligheten. Det finns hundratals trådar som beskriver den resan du håller på med just nu när du synar din räkning. Du kommer inte komma någonstans med att syna materialpriser om du inte avtalat något i förväg. Fokusera på momsen på arbetet samt dom överdebiterade timmarna istället.

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
PerKr skrev:
hmm... försöker titta på priser på materialet. Tyvärr stängde ju träminuten för ett par timmar sedan, men om cheapy ligger på 219,7kr/pkt och Beijer på 271kr/pkt (fast Beijer anger inte så, använde cheapys pris/pkt och pris/m² för att räkna fram det) borde träminuten ligga någonstans däremellan för takpanelen. Byggställningens pris räknade jag ut från ramirents angivna priser (den hyrdes på ramirent och han trodde att han skulle ha lite rabatt där). Då ser det ut som att vi betalar moms ovanpå ett materialpris som redan inkluderar moms.
För att inte lura dig så berättar jag min historia (kort version).

Hamnade i Tingsrätten på grund av att en kund vägrade att betala delar av min faktura, TR i Sthlm brydde sig inte om mitt moms påslag längst ner på fakturan utan räknade hel enkelt endast rad för rad och summerade den nya total summan and thats it och även konsumentvägledaren vitsordade detta sätt att räkna, detta var dock för 10 år sedan så kolla vad som gäller i dag, jag har skummat igenom konsumenttjänstlagen men inte hittat vad jag anför, så därför är det best att kolla för egen del.
Det är inte kul att få stryk i TR kan jag säga, efter denna erfarenhet så vägrade jag att arbeta åt nya privatkunder.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Tanken med att kolla priset på träminuten är att det var där det handlades. Och snickaren tyckte att det var bättre att han betalade där än att min fru (som var med för att det skulle bli ett tak som vi ville ha) gjorde det eftersom han hade så bra rabatt. Om han efter ett sånt påstående gör ett ordentligt påslag relativt vad priset hade varit om hon betalat är det ju rent bedrägligt. Sen får han gärna utnyttja sin rabatt till att få lite vinst på materialet.

Att hamna i tingsrätt är nog inte kul. Stämmer bara allt och ingen part försöker lura den andre så ska man ju inte hamna där.
Men det är ju så, blir hantverkaren lurad vill han inte åta sig nya jobb hos privatpersoner. Blir beställaren lurad vill han inte anlita hantverkare mer. Så alla vinner på att alla anstränger sig för att det ska bli rätt.

Mikael_L
PerKr skrev:

Tja ...
Jag säger väl som så, att man får välja sina strider...
Jag hade en rörmokare här i 15-20 minuter och han skickade faktura på två timmar plus bil.
Vare sig minimidebitering eller bilkostnad var avtalat så egentligen borde jag kunnat betalat ca 250:- och sen bestridit resten istället för att punga ut med 2000:-.
Men jag orkade inte ta den striden utan nöjer mig med att aldrig anlita han igen samt snacka lite skit om han när jag kommer åt.
Nog har jag, framförallt senare, insett att det är kutym att ha en minimidebitering. Men det kunde han ju kläckt ut sig när jag pratade med han första gången och fick veta vad han kostar.

I ditt fall skulle jag nog kunna tänka mig att kontakta firman och ifrågasätta överdebiteringen av tid samt varför timpenningen plötsligt blivit 25% högre.
Och så skulle jag nog också helt klart vara beredd på att förlikas någonstans halvvägs bara för att inte behöva lägga alltför mycket negativ energi på detta.
Antagligen har han förklaringar att ge. Någon krystad förklaring om de tre extra timmarna samt att han glömde momsen. Så att på sätt och vis har ni säkert båda lite rätt.

Men han har ju helt klart uppgivit felaktiga uppgifter och borde strängt taget egentligen ta hela smällen.
Men glöm inte att slippa långa bråk är en del värt för sinnesfriden och att istället kunna fokusera på annat som är viktigt eller roligt.

Jag hade tagit reda på hur mycket materialpåslag han hade, men mest som ammunitionsfråga för att få igenom de andra punkterna. I övrigt tycker jag att du skall be om en förklaring på timmarna som försvunnit och att han givetvis sänker timpriset till den nivån som han uppgav.

Annars läropeng. Nästa gång klargör materialpåslag, timpris och löjliga tilläggspriser i förväg. Tyvärr finns det ingen vilja från branschen att städa bort sånt här så man får "lära sig" att det funkar så när marknadsekonomin är dysfunktionell.

Kollar ni materialpriserna hos tandläkaren också? Man blir lurad av alla yrkesgrupper men det är just hantverkarna som får klä skott för det känns det som.

Stefan N skrev:
Kollar ni materialpriserna hos tandläkaren också? Man blir lurad av alla yrkesgrupper men det är just hantverkarna som får klä skott för det känns det som.
Nu hade ju TS sagt att han kunde fixa materialet, men blivit rekommenderad av hantverkaren att inte göra det för att han hade rabatt. Om priset sedan blir högre än om han köper det själv är ju det en ganska dålig affär för kunden och det bör ju han informeras om.
När det gäller tandläkare finns det faktiskt de som inte är vinstdrivande. Är man orolig för materialpåslag och annat så kan ju gå dit. Aktivt konsumentval.
Jag tycker alltid man skall förhandla om materialpåslag och inte lita blint på det. Det finns ju inga andra sektorer vad jag känner till som hantverkare där man kan ta betalt för att man tar bilen (servicebilavgift), milersättning, timpris för att åka och hämta materialet samt påslag på materialet samtidigt. Känns som en ganska unik setup i övriga näringslivet. Klart att man skall förhandla bort några av de faktureringspunkterna.

Paul-Staffanstorp
Jag försvarar absolut ingenting men ibland kan man undra ett par saker...

1.
Hantverkarens priser som företagare baseras alltid på ex. moms vilket gör att inkl. moms ofta blir en udda siffra och därför säger man den oftast ex. moms och poängterar att momsen tillkommer...
Det är knappast så att hantverkaren missar och upplysa om detta ständigt och jämnt. ;)
MEN...
Kunden kan faktiskt ha missat och uppfatta detta än om många här inne lever i en värld där ni inbillar er att ni som kunder är felfria... ;)

2.
Brukar ni sitta med tidtagarur och klocka varenda minut som hantverkarna är aktiva för er räkning...
Hur lång tid det tar att handla kan man t.ex aldrig bara uppskatta...

• Gilla
Fred76 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.