Hej.

Vi tänkte plantera en häck med Måbärsbuske. Har kollat runt lite i affärer och sökt på nätet. Det verkar finnas två varianter av häcken. Det finns han och hon häck. Han sorten växer det inte några bär på men det gör det med hon sorten. Kontaktade en handelsträdgård för att beställa han sorten barrotade och fick som svar att det bara finns en sort och det är den som har bär.

Han frågade vad det latinska namnet är för han varianten. Han har aldrig haft två sorter av måbär.

Tacksam om någon kan hjälpa mig. Vill inte ha med bär det drar till sig en massa getingar (har det i en annan del av tomten)

C
M Martin_355 skrev:
Han frågade vad det latinska namnet är för han varianten.
He he, what? Skulle honplantan ha ett annat namn än hanplantan? Nä, inom biologisk systematik råder jämställdhet och båda könen räknas till samma art.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi har en måbärshäck som inte bär några bär :rolleyes: men på några ställen kompletterade vi med nya plantor där de befintliga var dåliga och på de nya plantorna kommer det bär. De är inköpta på samma ställe men med många års mellanrum.

j.erkers
Ett alternativ är att fråga någon som har en måbärshäck utan bär om ni får ta hand om klippet när de klipper. Stick ner fina årsskott i ett "trädgårdsland", vattna sparsamt och vänta ett år. Plantera de plantor som tar sig, beskär hårt och njut av en gratis måbärshäck.

Vi gjorde så när vi planterade måbärshäck för länge sedan. Vi hade bara råd att köpa halva häcken men i samma veva klippte (fd) svärfar sin häck. Av de pinnar vi stack ner i jorden rotade sig ungefär hälften (fler där vi rotade på norrsida i skugga och glömde bort, färre i soligt läge som fick både vatten och omvårdnad!). Efter 5-6 år hade de plantor vi själva dragit upp växt ikapp och förbi de plantor som vi hade köpt...

Ribes Alpinum 'Hemus' är en hanklon som inte får bär. Bladsprickningen är lite senare. Troligen måste då TS beställa alla plantor via nätet om inte plantskolan kan fixa detta. Kolla först att den klarar zonen.

Annars tycker jag inte TS ska oroa sig för bären eftersom måbär ska klippas regelbundet och iom detta är inte bärsättningen aktuell.

BirgitS
Jag hade en måbärshäck i många år och det var ju ytterst sällan det kom fram några blommor eftersom man klippte bort blomanlagen vid klippningen på vårvintern.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
C cpalm skrev:
He he, what? Skulle honplantan ha ett annat namn än hanplantan? Nä, inom biologisk systematik råder jämställdhet och båda könen räknas till samma art.
Det var säljaren på handelsträdgården som frågade efter namnet.

Hej tar upp frågan igen.

Har fått tag på barrotade måbär. En följdfråga. Snart kommer storm och blåst. Vill inte att hälften av plantorna/rötterna blåses bort. Hur gör jag för att de ska klara av srormarna?

Undrar också hur djupt man ska plantera plantan/barroten.

Som ni märker så har jag inte gröna fingrar. Försöker iallafall.

BirgitS
Stormar brukar inte vara något problem för små barrotade plantor eftersom de är så små och glesa blir de inget vindfång. Om du med barrotade plantor menar sådana som i princip består av 3-4 grenar (utan sidogrenar) som är en halvmeter långa.

Hej. Jo det är sådana vi har beställt. Barrotade på runt 30-50 cm.

BirgitS
Jag har inte hört talas om att sådana skulle ryckas upp av en storm. Man trycker ju till jorden rätt hårt kring dem och sen blir det ju inget vindfång av tunna pinnar. Försöker man sätta upp något skydd så är det nog större risk att det blåser iväg och ev. tar med sig eller skadar plantorna på vägen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.