Hej!

Jo, det är såhär att när jag köpte mitt hus för ~10 år sen hade det byns vackraste och pampigaste vita Magnolia på framsidan..

Damen jag köpte av var extremt trädgårdsintresserad och det fanns därför diverse välskötta, prunkande rabatter och buskar överallt på mina 1600+ kvm..

Jag själv har NOLL trädgårdsintresse (mycket pga allergier) och skulle helst asfalterat hela skiten.. Nu går ju inte det, men mycket av buskarna och rabatterna har ersätts av mer lättskött "gräsmatta" (läs mossa)

MEN! Den där Magnolian vill jag verkligen inte ta livet av.. och en person till med så o-gröna fingrar som jag är nog svårt att hitta..

Och det är ingen liten buske vi pratar om heller, säkert 3-4 meter hög och med ungefär samma diameter och (fortfarande) ganska tät..

Så, SNÄLLA, finns det någon på detta underbara forum som kan ge lite Magnolia-newbie-tips?

Kan (om någon önskar) fixa bilder på "eländet" och växtplats imorgon :poop:

Är det något fel på den?
Etableringen, alltså den tid det tar från nyplantering tills den tagit sig är den svåraste perioden. Om den är 3-4 meter på något håll kan vi anta att den perioden är över. :cool:
Tillväxtperioden är NU, så vill man ha den större kan man tillsätta lämplig gödning nu. Alltså efter blomning. Det kan vara bra att vattna under sommaren om det blir väldigt varmt (precis som med alla växter).
Lycka till!

lägg upp en bild ändå så kan vi se bättre om något är galet

Här kommer några bilder på den..

Trädgårdsbuske med få blommor och synlig tom plats där en jasminbuske tidigare klipptes ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En stor buske med få blommor och ett synligt "hål" mitt i, på en gräsmatta.
Skapa konto

Trädgård med förtunnat träd, nedklippta växter och tom yta där jasminbuske tidigare stått.
Skapa konto

Tycker den ser så livlös ut, det blir inte så många blommor på den längre och det är ett stort "hål" i den (där stod tidigare en jasminbuske jag klippt ner)

Magnolia blir gladare om den inte har gräs/tät vegetation alldeles upp på "fötterna". Under kronan kan man med fördel lägga gamla löv och annat som ger bra mylla och en anings sur jord. Om det är några grenar som är döda kan du ta bort dem, i övrigt behövs ingen beskärning. Den kan behöva lite vatten och lite näring på hösten (augusti till oktober ungefär lite beroende på var de bor) och även på våren om det är väldigt torrt.

De blommar inte heller lika mycket varje år. Det kan beror på hur hösten när de gör sina blomanlag är och även på våren. Här i sydvästra Skåne är det sämre blomning i år för många knoppar frös precis innan de skulle slå ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.