Hej!

Jag är väldigt nyfiken över vad detta kan vara för häck? Min kunskap kring häckväxter är rejält begränsad. Jag har försökt söka runt lite men kan inte hitta något självklart alternativ. Se bilderna. Tyvärr är det här de enda bilderna jag har. Det är en tuja-häck med på bilden, det vet jag. Jag undrar över den andra häcken. :) Stort tack på förhand!

• Grön tuja-häck längs med en välskött gräsmatta och grenar av ett annat träd i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön lövträdshäck intill en tuja-häck och en väg i soligt bostadsområde.
    Skapa konto
  • Grön trädgårdshäck vid sidan av en tuja-häck under trädgrenar med gräsmatta i förgrunden.
    Skapa konto
BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag tror att man behöver se en närbild på blad och kanske blommor för att veta säkert men det ser inte ut som måbär i alla fall. Något särskilt du funderar över tills bladen har kommit?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Jag tror att man behöver se en närbild på blad och kanske blommor för att veta säkert men det ser inte ut som måbär i alla fall. Något särskilt du funderar över tills bladen har kommit?
Tack :) Nej jag är mest nyfiken och har dåligt med tålamod men då får jag nog vänta tills bladen har kommit. Om du skulle gissa, vad skulle du säga? Vi har nämligen en glipa/stort hål i häcken där vi planerar som vi planerar att täppa igen men vi måste veta vad för typ av häck det är så vi inte planterar en annan häck.

BirgitS
Jag vågar mig inte på någon gissning för det är så många häckar som ser ut så där på håll. Det man kan se att den verkar vara rätt misskött.

Större häckplantor kan planteras när de befintliga har börjat bli gröna. Eller klipp av en gren och sätt i en vas inomhus så är det nog grön om 3 veckor.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag vågar mig inte på någon gissning för det är så många häckar som ser ut så där på håll. Det man kan se att den verkar vara rätt misskött.

Större häckplantor kan planteras när de befintliga har börjat bli gröna. Eller klipp av en gren och sätt i en vas inomhus så är det nog grön om 3 veckor.
Jag håller med dig, att den är misskött. Det ska det blir ändring på. Vi är nyinflyttade nämligen. :) Tack för tipsen!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:

Hej!

Så här ser det ut efter att en kvist har fått vara inomhus ett tag. Har någon en gissning vad det kan vara? :)

• Kvist med gröna blad i ett glas vatten på en köksbänk, visar rotbildning inomhus.
    Skapa konto
  • Kvist med nya gröna löv i glas med vatten på svart bänkskiva inomhus.
    Skapa konto
  • Kvist med nya gröna löv och knoppar mot suddig inomhusbakgrund.
    Skapa konto
Claes Sörmland
Häckoxbär.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Häckoxbär.
100% säker? :)

Claes Sörmland
S Virre93 skrev:
100% säker? :)
Starkt ord men det ser ut som en Cotoneaster. Och det ingen av de andra vanliga häckplantorna.

BirgitS
Tack så mycket för tipsen hörrni!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hej igen!
Vill bara säga att vi nu stämt av med en handelsträdgård som säger att de är säkra på att det är "Cotoneaster Lucidus" dvs en häckoxbär. Så här ser bladen på häcken ut nu

• Gröna och rödaktiga blad av häckoxbär 'Cotoneaster Lucidus' med knoppar.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.