Hej!
När vi flyttade in i vårt hus för tre år sedan så stod det ett ganska sorgligt körsbärsträd. Rejält ansatt av bladlöss, korta klena grenar och skadad stam. Vi trodde det vara nyplanterat men fick reda på att det var 7-8 år gammalt (d.v.s. nu 10-11 år).
Under de tre åren vi bott i huset så har trädet inte vuxit nämnvärt, möjligtvis lite på höjden, men det ser fortfarande lika sorgligt ut.
Jag misstänker, utan att egentligen kunna något i ämnet, att det kan vara skadorna på stammen som ligger bakom.
Så, det kanske då inte är så mycket att göra och kanske lika bra att ta bort trädet och använda ytan till något annat.
Eller finns det något man kan göra? Vad ska vi satsa på isåfall, vad är troligast att det skulle ge effekt? Gödsla? Vattna mer? Ta bort gräsmattan runt stammen?
Bifogar lite bilder.
Trädet är ca 2,5 m högt.
Skador på stammen
Grenar och knoppar
När vi flyttade in i vårt hus för tre år sedan så stod det ett ganska sorgligt körsbärsträd. Rejält ansatt av bladlöss, korta klena grenar och skadad stam. Vi trodde det vara nyplanterat men fick reda på att det var 7-8 år gammalt (d.v.s. nu 10-11 år).
Under de tre åren vi bott i huset så har trädet inte vuxit nämnvärt, möjligtvis lite på höjden, men det ser fortfarande lika sorgligt ut.
Jag misstänker, utan att egentligen kunna något i ämnet, att det kan vara skadorna på stammen som ligger bakom.
Så, det kanske då inte är så mycket att göra och kanske lika bra att ta bort trädet och använda ytan till något annat.
Eller finns det något man kan göra? Vad ska vi satsa på isåfall, vad är troligast att det skulle ge effekt? Gödsla? Vattna mer? Ta bort gräsmattan runt stammen?
Bifogar lite bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädet är ca 2,5 m högt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skador på stammen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grenar och knoppar
Ja, det är en tanke vi är inne på, och att istället plantera ett äppelträd. Det finns olika skolor om huruvida det är en bra idé men jag väljer att lyssna på de som säger att det går finfint att plantera äpple efter körsbärV volvo51 skrev:
Men saker är inte så enkla som man kan tro i trädgårdsvärlden. När jag läser på om att ta bort körsbärsträd, ja då ska de ringskäras på hösten och eco-pluggas på våren innan de grävs upp, allt för att slippa rotskott. Jag har inte sett skymten av rotskott från vårt stackars körsbärsträd så jag är sugen på att bara såga ner, ta bort stubbe och så mycket rötter jag bara kan. Sedan markförbättra och ploppa i ett äppelträd istället.
Eller utmanar jag trädgårdsgudarna då...?
Eventuella rotskott klipper du lätt bort, gräsklipparen tar alla i gräsmattan och resten går snabbt att bli av med. Å andra sidan så kan ni spara ett rotskott om det är tillräckligt långt från äppelträdet.
Under alla år i trädgårdar med bigarråer och körsbär har jag iofs nog aldrig sett rotskott från något av träden, .däremot träd skapade av kärnor.
Under alla år i trädgårdar med bigarråer och körsbär har jag iofs nog aldrig sett rotskott från något av träden, .däremot träd skapade av kärnor.
Får man väl upp ett rotskott från körsbärsträdet och vårdar det till det blir stort nog att bära frukt så får man säkert... krikon... Det är i alla fall vad mitt päronträds rotskott ger.
Krikon! Det är dom små blå sakerna (som små plommon) med lite kärv syrlig smak?S Skyscraper skrev:
Det har morsan i sin trädgård, jag gillar dom, jäkligt goda att göra kompott och marmelad av.
Det dära "spektaklet" är bara att kapa och sedan gräver ni upp så mycket som går av roten, en slipad yxa fixar det. Själv använder jag också en tigersåg för att kapa i jorden.G Gunman skrev:Ja, det är en tanke vi är inne på, och att istället plantera ett äppelträd. Det finns olika skolor om huruvida det är en bra idé men jag väljer att lyssna på de som säger att det går finfint att plantera äpple efter körsbär
Men saker är inte så enkla som man kan tro i trädgårdsvärlden. När jag läser på om att ta bort körsbärsträd, ja då ska de ringskäras på hösten och eco-pluggas på våren innan de grävs upp, allt för att slippa rotskott. Jag har inte sett skymten av rotskott från vårt stackars körsbärsträd så jag är sugen på att bara såga ner, ta bort stubbe och så mycket rötter jag bara kan. Sedan markförbättra och ploppa i ett äppelträd istället.
Eller utmanar jag trädgårdsgudarna då...?
Sedan planterar ni det nya äppelträdet.
Tror inte det blir några rotskott från det trädet.
Det finns ingen anledning att göra mer än att kapa trädet och sen sätta ett nytt en bit från stubben. Nedbrytningen av det gamla trädets rötter lämnar plats för och ger näring till det nya.A AndersS skrev:
Ja precis.Dan1891 skrev:
Och Krikon är tydligen även vanlig som "värd-stam" för allehanda frukträd.
Man ympar sticklingar för att vara säker på att få fin och god frukt.
Klicka här för att svara