Vi har en gigantisk gammal rhododendron som plötsligt ser jättekonstig ut på bladen, överallt. Vet nån vad som har hänt och hur jag kan hjälpa den?
Vi beskar den ganska mycket i våras, vet ej om det kan ha med det här att göra? 😥
Vi beskar den ganska mycket i våras, vet ej om det kan ha med det här att göra? 😥
Busken är angripen av nätstinkfly, en liten insekt som suger vätska och näring ur bladen. Nu på sensommaren lägger nätstinkflyet ägg i rader längs bladets mittnerv och nästa vår sitter de små larverna på undersidan av bladet och suger näring.
Rhododendron är en växt som rent allmänt är förskonad från sjukdomar och angrepp men ibland händer det. Precis som hos oss människor är det allmänt försvagade individer som drabbas av sjukdomar. Det bästa vi kan göra för våra växter är att ta hand om dem på ett bra sätt. Nu är detta en gammal parkrhododendron vilka generellt är mycket tåliga i vårt klimat men jag gissar att den inte fått särskilt mycket omsorg i form av näring, bevattning och ny torv till rötterna. Att den blivit kraftigt beskuren på våren har försvagat den. Rhododendron skall beskäras strax efter blomningen för att de nya skotten skall hinna etablera sig innan frosten kommer.
Nu tror jag inte att beskärningen orsakat angreppet, insekterna fanns nog där redan men busken har förlorat kampen mot angreppet genom att den försvagats.
Det finns inte så mycket ni kan göra, busken är kraftigt angripen, annat än att försöka förbättra livet för växten. Nu är det försent att gödsla, det gör ni på våren med Rhododendron gödsel, men ni kan förbättra växtplatsen med okalkad och ogödslad torv.
https://www.bauhaus.se/torv-weibulls-naturell-40l
Till våren fyller ni på med Rhododendronjord samt gödsel. Vattna vid torka.
Lycka till, Rhododendron är värda en räddningsinsats !
Rhododendron är en växt som rent allmänt är förskonad från sjukdomar och angrepp men ibland händer det. Precis som hos oss människor är det allmänt försvagade individer som drabbas av sjukdomar. Det bästa vi kan göra för våra växter är att ta hand om dem på ett bra sätt. Nu är detta en gammal parkrhododendron vilka generellt är mycket tåliga i vårt klimat men jag gissar att den inte fått särskilt mycket omsorg i form av näring, bevattning och ny torv till rötterna. Att den blivit kraftigt beskuren på våren har försvagat den. Rhododendron skall beskäras strax efter blomningen för att de nya skotten skall hinna etablera sig innan frosten kommer.
Nu tror jag inte att beskärningen orsakat angreppet, insekterna fanns nog där redan men busken har förlorat kampen mot angreppet genom att den försvagats.
Det finns inte så mycket ni kan göra, busken är kraftigt angripen, annat än att försöka förbättra livet för växten. Nu är det försent att gödsla, det gör ni på våren med Rhododendron gödsel, men ni kan förbättra växtplatsen med okalkad och ogödslad torv.
https://www.bauhaus.se/torv-weibulls-naturell-40l
Hej! Stort tack för ditt utförliga svar.A Abies koreana skrev:Busken är angripen av nätstinkfly, en liten insekt som suger vätska och näring ur bladen. Nu på sensommaren lägger nätstinkflyet ägg i rader längs bladets mittnerv och nästa vår sitter de små larverna på undersidan av bladet och suger näring.
[länk]
Hade ändå hit en trädgårdsarbetare som hjälpte oss beskära för att det skulle bli rätt gjort, denna information skulle varit bra vid det tillfället..
Men det är flera buskar på platsen, och jag ser att även de vi inte beskurit blivit angripna, så det är nog som du säger att angreppet pågått länge och nu fick det en skjuts.
Jag läste på att gamla rhododendron blad på marken kan hjälpa den få näring, dem har jag såklart krattat bort… förstod inte att dem hade en go funktion…
Men men, nu vet jag och jag ska göra allt för att rädda den!
Stort tack för ditt engagemang!
Hej!A Abies koreana skrev:Busken är angripen av nätstinkfly, en liten insekt som suger vätska och näring ur bladen. Nu på sensommaren lägger nätstinkflyet ägg i rader längs bladets mittnerv och nästa vår sitter de små larverna på undersidan av bladet och suger näring.
[länk]
Ny i detta forum, vet inte hur jag gör inlägg men jag provar !
Bor utanför Örnsköldsvik och har en gammal Rhododendron som har fått bruna prickar på bladen! Är det ngn som har några tips!
Mvh/ Inger G
Din Rhododendron är angripen av svamp, vilken sort törs jag inte säga. Det är oerhört svårt att diagnostisera svamp.
Plocka bort angripna blad och se till att plantan har det luftigt, om bevattning behövs så vattna jorden inte plantan.
Växter är generellt inte enbart offer för insekter eller diverse sjukdomar, de kan försvara sig men om de är försvagade av någon anledning så kan angreppen bli stora och ibland leda till att de inte överlever.
Därför är en god idé att stärka växterna så de får kraft att möta det som skadar dem. Rhododendron är ofta riktigt styvmoderligt behandlade i våra trädgårdar med tanke på vilka önskemål de har på växtplatsen.
Köp torv, ogödslad och okalkad och strö ut ett lager runt hela plantan, rensa bort ev. ogräs som konkurrerar med växten. Vattna vid torka, busken skall inte torka ut. Alternativt kan du köpa en påse Rhododendronjord och sätta runt busken.
Köp Binab ett medel som är effektivt mot olika svampsjukdomar, fråga butiken hur det används.
Som alltid - Rhododendron är värd lite extra omsorg när den sviktar 😉
Plocka bort angripna blad och se till att plantan har det luftigt, om bevattning behövs så vattna jorden inte plantan.
Växter är generellt inte enbart offer för insekter eller diverse sjukdomar, de kan försvara sig men om de är försvagade av någon anledning så kan angreppen bli stora och ibland leda till att de inte överlever.
Därför är en god idé att stärka växterna så de får kraft att möta det som skadar dem. Rhododendron är ofta riktigt styvmoderligt behandlade i våra trädgårdar med tanke på vilka önskemål de har på växtplatsen.
Köp torv, ogödslad och okalkad och strö ut ett lager runt hela plantan, rensa bort ev. ogräs som konkurrerar med växten. Vattna vid torka, busken skall inte torka ut. Alternativt kan du köpa en påse Rhododendronjord och sätta runt busken.
Köp Binab ett medel som är effektivt mot olika svampsjukdomar, fråga butiken hur det används.
Som alltid - Rhododendron är värd lite extra omsorg när den sviktar 😉
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Oh tack för ditt svar! Angående ogräs så växer det massa liljekonvaljer under den stora Rhododendronbusken, skulle du ta bort dom?
I alla fall ska jag åka till Blomsterlandet o hoppas kunna köpa torv där o ev ngt svampmedel.Ser att det är nästan alla blad som är angripna😢
Mvh/ Inger
I alla fall ska jag åka till Blomsterlandet o hoppas kunna köpa torv där o ev ngt svampmedel.Ser att det är nästan alla blad som är angripna😢
Mvh/ Inger
Tror inte att liljekonvaljer gör någon skada, lycka till med rehabiliteringen 👍
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden