Hej. Har en slänt på min baksida men en hel drös med sprängsten som ligger på varandra.vill kunna täcka dessa med någon typ utav klängväxt och vill att den ska vara vintergrön.
Har tittat på Klätterhortensia men hittar dålig info om den. Är den vintergrön ? Murgröna går bort då jag behöver något som växer något snabbare eftersom ytan är 7x7 m. Har ni något tips på någon växt? Tänker något som liksom slingrar sig och suger sig fast på underlaget
Har tittat på Klätterhortensia men hittar dålig info om den. Är den vintergrön ? Murgröna går bort då jag behöver något som växer något snabbare eftersom ytan är 7x7 m. Har ni något tips på någon växt? Tänker något som liksom slingrar sig och suger sig fast på underlaget
Murgröna är väl ändå det som funkar bäst (beroende på var TS bor i landet). Här är den förbjuden av mig pga att den sprider sig ohejdat.
"Fuska" med att köpa ett par "färdiga" krukade exemplar. Ge fötterna ett par rejäla nävar god jord och vattna första sommaren. Sedan klarar den sig själv.
"Fuska" med att köpa ett par "färdiga" krukade exemplar. Ge fötterna ett par rejäla nävar god jord och vattna första sommaren. Sedan klarar den sig själv.
Murgröna trivs inte alls i sol, den vill ha skugga.
Ytan låter bra för pipranka men då är det bara stjälkarna som täcker stenen på vintern. När plantorna väl satt igång så täcker de stora bladen det mesta.
Jag skulle chansa på både murgröna och pipranka. Piprankan kanske ger tillräckligt skugga för murgrönan och då får man, kanske, något som ör grönt även på vintern.
Eller om jag skulle göra det skulle jag sätta pipranka, vildvin, rosenvialer, humle och murgröna. Samt även taklök i varje skreva med möjlighet till jord.
Jag skulle chansa på både murgröna och pipranka. Piprankan kanske ger tillräckligt skugga för murgrönan och då får man, kanske, något som ör grönt även på vintern.
Eller om jag skulle göra det skulle jag sätta pipranka, vildvin, rosenvialer, humle och murgröna. Samt även taklök i varje skreva med möjlighet till jord.
Mutröna kan visst fungera i sol men risken är att den byter fenotyp från klättrande till buskig (som den gör naturligt när den lyckats klättra upp i en trädkrona). Men det kanske inte gör så mycket.
Däremot kan de få solskador framförallt på vårvintern.
Däremot kan de få solskador framförallt på vårvintern.
Kanske kunde man tänka en kombination av växter, ex:H hapazard skrev:
Honungsros som blir lummig och med fin blomning i Juni och och skuggar murgröna som täcker stenarna på vintern?
Jag tar mig 1-2 st klätterhortensia och någon kaprifil ihop med en murgröna. Så får vi se om ett par år vad resultatet blir. Även fast de inte är helt "vintergröna" så hoppas jag murgrönan tar sig under allt buskage som förhoppningsvis blir.
På jyckepromenaden idag kollade jag lite extra på murgrönor i området - framför allt halvförvildade sådana som växt över gamla stenmurar. Här på Österlen är solen stark och vi har haft problem med vattenförsörjningen de senaste somrarna. Murgröna i full södersol tycks ändå klara sig utmärkt!
Ta och kolla i denna, dom går igenom en hel del klätterväxter och vilka som är vintergröna osv.
https://issuu.com/vegtech/docs/komplett_katalog_2018/1
Sidan 72-73 finns det en lista med olika egenskaper för olika klätterväxter.
https://issuu.com/vegtech/docs/komplett_katalog_2018/1
Sidan 72-73 finns det en lista med olika egenskaper för olika klätterväxter.