F
Farzan: Jag kan inte påstå att jag "vet" att en silverpil kan skada nya rör men det är en himla kraft i trädrötter så jag tror inte att jag skulle chansa. Tänk också på att silverpil blir rejält stora träd, något helt annat än små gulliga klotpilar!
1 svar · 3,1k läst
A
Anna_O: Har precis fått en Heda Keystone mur satt längs med tomten mot gatan. Muren är ca 1.70 meter på det högsta stället. Muren kommer att vara i höjd med tomten. Vid muren skulle vi vilja plantera en idegranshäck. Det är sorten som heter Taxus media Hilli som vi är intresserade av och jag undrar var ca priset per planta är. Hur långt från muren bör man plantera häcken och hur långt
0 svar · 2,4k läst
J
jenfor: Huvudregeln är att undvika sådd under högsommaren. Personligen tycker jag att hösten är bästa tiden, typ september. Om du inte är sugen på att vänta flera månader så bör du dock så omgående. Det blir ju inte enklare i juli-aug direkt...
2 svar · 1,7k läst
J
JockeGbg: Har inte denna fråga hamnat lite fel? Detta är avdelningen för "Träd, buskar & häckar".
1 svar · 1,2k läst
yonna
yonna: [citat] Thuja (liksom alla andra vintergröna växter) är jättekänsliga för hundkiss! Min egen jycke har troligen förstört de två yttersta Thuja Smaragd jag satte för ett antal veckor sedan. Dvs thujorna har dött men om det är jycken (lånehund) eller den extrema torka vi haft vet jag inte. Jag brukar varna för att sätta thujor vid tomtgräns just för att passerande hundar lyfter på
16 svar · 25,7k läst
O
oskis 123: [citat] Den listigaste strategin må väl vara att köpa området så att det blir dina träd. Det enda rimliga är ju att du inte rör träden. Hur mycket för fort vågar man köra? Hur många penslar kan man tvätta av i vasken? Hur många gånger i veckan kan man planka in i T-banan? Ungefär på den nivån.....
10 svar · 23,4k läst
B
breheim: :-) Om 60-70 år är insynen inte något jag skulle bekymra mig om. Men det är kul att lära sig nya saker, tack! /Johan
4 svar · 15,3k läst
K
kloka_elin: Tack för tips! Min kloka mor har också tittat på trädet och sagt att det är löss det rör sig om. Får bli till att duscha med såpa. /Elin
3 svar · 6,7k läst
M
myran69: Tack för dina svar. Jodå, jag har bundit upp våra plantor med bast mot bambupinnar, så det ser bra ut än så länge. Mvh Myran
5 svar · 22,3k läst
J
jenfor: Bark runt träden borde också funka
13 svar · 15,7k läst
M
mikkola: Tack för era svar. Gräset började titta upp efter 8 dagar och blir grönare och grönare för var dag. Inte en droppe regn sen jag stoppade ner fröna i backen. Helt otroligt. Åter till frågan om man kan bränna gräset. Där solen gassar hela dagen på gräset så är det inte samma "lyster" i gräset som det är på dom halvskuggiga ställena. Stråna är lite gråaktigare där :( Har jag
3 svar · 8,8k läst
N
Nuno: Jag menar inte att de skall slita upp en hel bit, endast lyfta lite på hörnet. Rotbildningen börjar ju inte på sekunden efter du lagt mattan. Jag kikade lite på olika bitar under den första veckan. Faktiskt roligt att se små vita rottrådar efter ca. 1 v, då kände jag mig trygg i min vattningsplan samt att gräset fortfarande var grönt
8 svar · 7,1k läst
P
peter.holm: Problemet med tomten är att det bara blir 6 m mellan hus och gata och vi vill försöka få så mycket tomt i nivå med huset som möjligt. Därför har jag valt att bara terrassera i två steg. Tror inte man reagerar på den i snitt ca 1.2 m höga muren efter gatan då de flesta husen runtomkring är sutterränghus och har murar mot gatan.
10 svar · 10,0k läst
L
lindhaga: Jätte tack för infon!! Skall helt klart slå dem en signal! Mvh//Robert
5 svar · 10,4k läst
J
JOS81: [citat] Är det nåt jag är hyffsat bra på så är det att hålla en gräsmatta grön och frodig. Gödslar ordentlig, klipper med uppsamlingsklippare och vattnar obegränsat ur egen brunn:-) [citat] Jepp jag har haft ett hus innan med "ansad" tomt. Tidigare ägare här var ett äldre par och sista åren blev trädgården ganska eftersatt. Det var väl först nu som problemen visade sig såsom
18 svar · 7,6k läst
·
M
mikab: Tack! Just precis vad jag sökte! Det finns två fögelkörsbär här i trakterna var jag bor. Det är en bra bit norrut, i umeå trakten. Därför blev jag så fundera samma.
2 svar · 1,8k läst
·
W
WeeBe: Under denna extrema torka som nu råder ska du vattna dagligen. Den utrullade gräsmattan har ju inga rötter djupare än tjockleken på mattan du rullade ut. Denna tunna matta torkar säkert på en solig dag och då börjar gräset gå i vila och blir gult. Mitt tips är att vattna så mycket du kan och använd inte gräsmattan än på några veckor. Rötterna måste få en chans att rota sig
4 svar · 2,1k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Japp, och så vattna i massor....;) Några saker till (eftersom du efterlyste instruktioner för "dummies"). Fyll gärna upp så mycket med jord att ytan kommer lite övre omgivande mark. Den sjunker ihop sedan, och då står plantorna som i ett dike. Buskar mår inte bra av att man i efteråt lägger på mera jord. Alltså häcken ska gärna stå som på en liten ås. Jordytan ska inte gå
17 svar · 29,6k läst
M
mhacker: Kan du inte kontakta Weibulls och be dem kompensera dig? Att byta gräset är kanske inte ett alternativt, men några säckar snigelgift borde de väl bjuda på, speciellt om du bor i ett område där det inte tidigare fanns mördarsniglar?
6 svar · 3,5k läst
J
JockeGbg: Jag hade samma problem när jag sådde min gräsmatta. Rensade bort dem så gott jag kunde och ju mer gräset växte desto mindre tistlar kom det. Till slut försvann de helt så nu har jag inga tistlar alls i mattan. Kanske även berodde på att jag gödslade en omgång med "Stroller Kombi" som innehåller bekämpningsmedel mot ogräs.
1 svar · 1,9k läst
J
jenfor: Såg att det fanns något som hette Villa Sport som gjorde anspråk på att vara mer slitstarkt än vanligt gräs. Om så är fallet har jag dock ingen aning om. Kör själv med Villa Classic och det funkar utmärkt.
2 svar · 2,6k läst
J
jenfor: Min spontana synpunkt är att det blir svårt att hålla borta så mycket vatten med hjälp av vanlig dränering när det väl hamnat på gräsmattan. Känns som att du måste hindra vattnet från att komma ut på gräsmattan med hjälp av ett vanligt tvärgående dike (ev fyllt med grus). Annars lär du få svårt att etablera en ny gräsmatta. Ska du lägga 50 cm ny jord så behöver du inte
4 svar · 14,5k läst
J
jenfor: [citat] Blev rekommenderad att täcka våra thujor under våren eftersom de inte mår bra när vårsolen lyser på dem innan rötterna tinat efter vintern. De kan helt enkelt inte ta upp vatten/näring. Täckte dem under våren och de verkar må jättebra. Det här lär vara viktigast innan rötterna hunnit söka sig ner djupare. Kan bli kämpigt att täcka dem när de är 4 meter höga... :)
3 svar · 11,3k läst
R
robban44: Ja det löser sig fort, som sagt småkornigt och en normal bevattning eller regnskur så är gödslet borta från ytan.
5 svar · 3,8k läst
F
Farzan: Hallon har tunna rötter och rätt ytliga rotsystem så avlopp tror jag inte att de kan skada. Dränering skulle de kunna växa in i ifall den ligger grunt men det gäller i så fall alla buskar.
1 svar · 22,1k läst
G
gaffa: [citat] Haha. :D Jag har hört olika bud, och googlande och läsande har inte gett nåt entydigt svar, det är väl helt enkelt inte normalt att så gräsmatta i något som är fett nog att packa på säck och sälja till fullpris som blomjord. Jag har gått över en gång till med fräsen för att luckra upp det sista av torven, det är så mjukt va.... :( Nåja, jag går nu och handplockar så
9 svar · 3,8k läst
C
coss: Hej och tack för alla råd. Syrenerna fick bo vattnade under en pressenning och verkar ha klarat sig hyfsat ok. Fick tips från dem jag hyrde grävaren av att använda häckgödsel...vad nu det är?? //Sture
19 svar · 60,0k läst
H
Hopplunda: Ahh fan vad fint! Då är vi inne på samma spår med automatisk bevattning, ställde för ett tag se just en fråga i vatten & avlopp forumet om autmatisk bevattning med egen pump. Lite tryck och flödes frågor- om det skulle räcka till ett bevattningssystem. Kommer du driva den med sug eller tryckpump? Posta gärna tips sen när du sätter igång, eller om du har några tips i ärmen redan
8 svar · 7,6k läst
Kalleman
Kalleman: Många rödbladiga träd och buskar varierar ganska mycket i färgmängd, en del även individuellt t.ex. om det rör sig om en "varietet" och inte en klonad "sort". Dessutom triggas ofta färgningen av solljuset så står träden i skugga så blir de sällan lika röda som om de står i full sol. Man kan ofta se det på stora blodbokar t.ex. att bladen långt in i kronan är nästan helt gröna
3 svar · 5,7k läst
O
OlaF: 1 kg till 50m2 enl. Weibulls hemsida. Förberedelserna beror på förutsättningarna så kika runt här på forumet så kommer du nog hitta allt du behöver.
3 svar · 5,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.