Häckar, Buskar & Träd
Kalleman: Den enda normen på gräsmattors lutning är när man vill ha en gräsmatta som det går att köra en åkgräsklippare på. Då är en lutning ca 1:3, alltså ca 30%, max vad en åkgräsklippare klarar av.
Sommartorparn: Min kompostjord innehåller förfärligt mycket ogräsfrön, men det kanske inte din gör?
grävaren: Mossa bildas när gräset har näringsbrist. Billigast är att ge Kalksalpeter 5 kg/ 100 m2 i samband med regn. Upprepa efter en månad. Nackdelen är att man får klippa oftare, men gräsmattan blir fri från mossa och den svampiga ytan försvinner
maggiem: Tack, det var lite så jag tänkte. Mina brabant thujor skall bort (jag tycket inte att de blit så fina) och därför tänkte jag hitta på något annat. Dock behövs det rejält insynsskydd just där och gärna året runt. Jag tänkte bygga 110cm staket + överliggare lite högre up och växla vintergrön med blommande buskar , men vad skulle passa till den?
yonna: Olle Bergs sida är sponsrad av bl a Weibulls och därför tas hänvisningar till denna numera bort. Däremot har jag låtit gamla inlägg ligga kvar. yonna, moderator
yonna: Kaprifolen är utmärkt och kan med fördel kompletteras med en vacker klematis som blommar efter att kaprifolen blommat över. Jag kör själv med min egen väldigt lyckade kombination: Någon av de vanligare kaprifolerna och klematis Golden Tiara. Denna klematis har små små små gula blommor och ett fräscht ljusgrönt/limegrönt bladverk som lägger sig som ett täcke över kaprifolen och
LOS: Växterna sugern inte bara vatten, rötterna funkar ju också som en sorts "armering" i jorden vilket motverkar "klaffsigheten". Ser man till hur det fungerar i naturen så är ju områden som är kalhyggna (ex. gräsmatta) som ger avrinning av stora vattenmängder, jorderosion och andra problem. Mitt råd är att plantera!
jenfor: Ja, om du har tänkt vertikalskära så måste du börja med det. Annars gör vertikalskäraren spår i dressen.
ByggareFred: Japp, ska dränera regnvatten.som rinner in på tomten. Ja 10cm kanske är mycket och 5cm räcker nog.... /Fredrik
maggan9: Tack Yonna, precis min tanke... I eslövs kommun är murar på 50cm ej bygglovspliktiga, jag vet inte riktigt hur hög den blir men(jag trodde 80 men den blir nog bara 50cm) muren ska användas till att gå på för att kunna sköta häckarna enligt ägaren som anlitat anläggningsfirman( alltså tujahataren).
jenfor: Tack för råd. Ska börja med att kratta bort möglet i helgen. Det har inte blivit som ett lock över gräset ännu utan snarare som väv, så får jag bara bort det bör ju inte gräsmattan kvävas i alla fall.
P-J: Är ju risk att det blir sättningar när rot och rötter ruttnar om man inte tar bort ordentligt. Beror lite på hur du placerar plintar, hur pass rejäla dessa är och vad du har i marken i övrigt.
Sne4: Jag har gjort som så att jag planterat så mycket av bärbuskarna som det gått i utkanterna av landen och en del i en egen rad i gräsmattan(rensar givetvis under buskarna). Allt för att minska mängden nerlerade skor när barnen har gått på bärätarutflykt. Hallonen trivs i pH 5,5 till 6,5 och de andra till 6,0 - 7,0. Så ta det vackert med kalk, aska och algomin och liknande när det
great1: [citat] Beror väl lite på hur tjockt med jord det blir, är det ett väldigt tunnt lager så växer säkert mossan igenom annars kvävs den garanterat och förmultnar.
limla: Vi får hem matjorden idag förhoppningsvis, så vi kommer nog att så gräsmattan så fort vi är klara med jorden.. Blir kanske imorgon lr i helgen som kommer.. Ska bli riktigt kul!! Vill inte åka o jobba idag, vill vara i trädgården!!
fresve: Jag bara river/vertikalskär, och sedan gödslar, 3-4 ggr blev det gödslat förra året. Har som sagt inte så mycket mossa längre, kan ta ett lite roligt kort på hur det ser ut i tomtgräns, grannen river inte mossa.
lgf02001: Löta trädskolor, som ligger i Ärla utanför Eskilstuna kan ta hem stora träd på beställning. En mkt bra plantskola med kunnig personal och bra kvalitet. http://www.lota.se/
Aniska: Att förändra ett äppelträd och få frukt tar tid. Skär bara lite varje år, gärna under sommaren. Läs på, tänk efter och ta mindre än du tror. Många fruktträd har mer bladmassa än frukt - folk tar bort för mycket, får en massa vattenskott och förtar syftet med beskärningen.
yonna: Ibland är det svårt att fräsa (sten/stubbar) och då funkar det tom bättre om man har tillgång till lättare grävmaskin som successivt skopar den komprimerade jorden och släpper ner den från ca 2 m höjd.
maxxar: Vi köpte 20kg av Granngårdens egna "Villa fröjd" Köptes tydligen in från samma ställe som Weibulls. Säcken betalade vi 825:- för....
jenfor: Bor man som vi i landets norra del så kan jag försäkra dig om att klippning en gång per år kommer att räcka... :)
lgf02001: klätterhortensia, kan användas både som marktäckare och klättra upp på muren.
Sommartorparn: [citat] Antingen får du vara snabb med att plantera (och sedan ligga i och vattna när försommartorkan sätter in) eller vänta till hösten (när bladen faller men innan det blivit tjäle). En sak till: om träden ska stå i gräsmattan så plantera dom så att dom står på en liten kulle. Träd tycker inte om att man efteråt höjer marknivån.
yonna: Använd sökfunktionen och sök tex på 'smaragd' så får du upp ett flertal trådar som behandlar just din fråga.
HemmansÄgareHagdahl: Fick ungefärliga priser från ett par ställen idag: Dillingby: 25:- /kvm Eskilstuna Gräscenter: 28:-/ kvm Vallentuna Trädgårsmaterial: 30:-/kvm Allt ex frakt. Vallentuna hade väldigt dyr frakt jämfört med de övriga, därtill så krångligt att jag inte ids bry mig :-)
Sne4: Gödsel är aldrig fel - ok, undantag finns: Växer Gråbo och brännässlor så är nog marken tillräcligt fet. Kolla gärna pH värdet också, ett kit med två testuber kostar c:a 40kr. Kan bara tala om min tomt - på norrsidan av huset: dåligt med sol, ingen mossa pH 7,0. På södersidan av huset: hyfsat med sol, mängder mossa pH 6,0. När vi flyttade in så fanns det överhuvudtaget inget
yonna: [citat] Svar: Ja [citat] Svar: Kontakta http://www.isgrannatorpstradgard.se så får du besked om vilka sorter och härdigheter som passar dig.
great1: [citat] Får igentligen inte användas för mossbekämpning plus att man skall ha kemikalieregister för att få köpa det. Men som sagt det brukar gå bra ändå.