Häckar, Buskar & Träd
Sommartorparn: Fler ettåriga klängväxter: blomsterböna, http://www.odla.nu/vegt/rosebona.shtml blomma för dagen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Blomman_f%C3%B6r_dagen Sedan skulle jag nog undvika humle i en sådan här plantering. Den blir väldigt yvig och är sedan svår att få bort. om man ångrar sig.. Beroende på hur lång spalje du har skulle jag kombinera för att ha något vackert under varje
Rosenbyggare: [citat] Tror inte att grannen är upprörd då vi snackat om häcken innan vi planterade den och de hade inget emot en häck. Vi hade inte bestämt något och vi skulle plantera häcken lite längre fram, men som nybörjare fick jag reda på att bladbuskar enbart kan planteras innan lövsprickning och vid 1 maj i år så hade de flesta buskar börjat med sin lövsprickning tack vare fint väder.
johan_ben: Jag vill inte påstå att jag är RÄDD för skugga. Rädd är jag däremot för äckliga mördarsniglar. Trädet i fråga tar dock all kvällsol efter kl 18 på uteplatsen och det är inte kul. Visst är det härlig med skuggan från ett träd när solen står högt och pressar upp kvicksilvret mot 30°.
Carolin: Det är inte en mahonia. Vi närmare undersökning så har vissa blad taggar men endast några blad och med få taggar. Det är nog en sorts järnek ialla fall då. Tack för svaren.
Swetrot: Björkhäck låter snarare som att kommunen på sin mark underlåtit att rensa sly där. Du kan ju alltid slå en pling till kommunen och höra om de inte tänkt rensa bort lite sly från sina marker om det börja växa ovanför din siktlinje till havet. Det finns ingen lag på att de måste göra det, men ibland kan man få deras tillstånd att rensa själv.
jon_h: Såvitt jag förstått släpper höngsgödseln ifrån sig sitt kväve mycket snabbare än gräsmattegödsel. Gräset får då en mycket hög dos, och kan inte ta upp allt. Fast om det finns särskilda sorter för gräsmatta kanske de är hårdare granulerade eller någonting, så det kanske funkar utmärkt.
Malinåhenrik: Tack för era tips och råd! I helgen gjorde vi som ni skrev, och nu håller vi tummarna för att den piggnar till! Tack!/
gb79: [citat] vi menar samma sak, men ja kan inte fatta vem som har kommit på att kalla det sättsand?? vad jag menar med sand är att det är ett naturmaterial, som mursand eller sandlådesand.. användes ju förr till plattor o sånt, precis världlöst enligt mig. där tror jag alltid folk menar det när de säger sättsand. länken du skicka på sättsand vad bergkross sättsand 0-4 mm helt
Pysslarn: Borde inte vara något problem alls; särskilt inte om du följer Yonnas råd. Har själv köpt flera Thujor med flera år på nacken den största var drygt tre meter hög och hade en rotklump med en diameter på ca 80 cm. Rejäl planteringsgrop, bra planteringsjord och regelbunden och då RIKLIG vattning så ska det gå. Ett bra hjälpmedel är ett bevattningsspjut som man sticker ner i
Pysslarn: Hej, och välkommen till forumet! Du får sätta vad du vill, så länge du sätter det på din sida om tomtgränsen. En eller tio centimeter in har ingen betydelse. Bara höjden regleras och brukar vara 180 cm inom fyra meter från tomtgränsen. Dock brukar det vara lämpligt, och kanske höra till god ton, att stämma av just staket/stängsel/plank/häckar/murar och dylikt med berörda grannar.
Mats_C: Hej Sommartorparn! väldigt bra & informativ länk! Ska läsa in mej på sorterna. Plantering är inte aktuell fören i höst! Mats
yonna: Det har skrivits en hel del om avenboksskötsel i tidigare trådar. Visst kan du knipsa av de skadade grenarna - inga problem - det kommer nya. Tänk på att om toppskottet är skadat och du måste klippa av detta bör du ta ett annat lämpligt skott och binda upp till nytt toppskott. Jag förmodar att du vattnat en hel del sedan du planterade häcken. Om inte, är nog häcken inte så glad.
NiBaBaD: Tackar. Jag ville sätta Isodrän, men hittade inga billiga partier. Sen dök det upp billig frigolit isolering på KRauta så det blev det. Så jag har: > Nya dränerings rör som ligger i singelbädd, invirad i fiberduk. > Målat sockel/klacken på huset med Asfalt > Klistrat gummiduk på skarven källarvägg platta > Byggmax-Platon > 100 mm isloering > Fiberduk runt hela paketet > Fyllt på
fialottabus: Hej! Kolla också om du har en karta över din tomts gränser! Svärmor blev ständigt påmind av kommunen att hennes häck skulle vara låg och välklippt. Tänk så förvirrade de blev när vi upptäckte att häcken var 3 meter innanför tomtgränsen. Om huset är äldre är det inte alltid så välordnat som man numer försöker göra det.
Nuno: Hej, Jag kan nog inte svara om slitagestyrkan då gräset här också är täligen nytt. Det kommer nog inte att slitas på särskilt mycket i framtiden heller eftersom det endast är 51.5 kvm vi pratar om varav en stor del är 2.5 m bred och 15 m lång i sluttning... Inte idealiskt för annat än, titta och kanske gå lite på. Skulle vara kul att höra vad Olle skulle säga om barnbarnen kom
robban44: Det går utmärkt, sådde själv med Villa Classic och stödsår numera med Hammenhögs Ultra som också är långsamväxande och inte lika svindyr som Extra Green.
Farzan: De vanligaste sätten att beskära häggmispel är att antingen beskära den som en klippt häck eller inte beskära den alls. Hur man bygger upp en klippt häck finns det många beskrivningar av - i andra trådar här eller på olika trädgårdssajter eller hos trädgårdshandlaren. Dock bör det i så fall vara 3 - 4 plantor/meter och om den som planterade dina häggmisplar tänkte ha dem
Modig: Man brukar ju kunna plocka jordgubbar i flera omgångar. Om de växer fram på samma blommor eller nya törs jag inte uttala mig om ... Jag skulle köpa ett nät hur som helst, det lär du ju ha nytta av nästa år om det nu inte blir i år.
yonna: [citat] Buxbom kan du i princip klippa närsomhelst. Är det stark sol på våren/sommaren får den gärna lite solskador som gör att den kan se lite risig ut innan de nya bladen kommit. Det gör alltså inget för växten men om du är väldigt petig kan du lägga över odlingsväv som solskydd den första veckan.
yonna: [citat] Maackian är underbar men kanske inte ett träd jag rekommenderar som det enda, högst nödvändiga, trädet på framsidan. Maackian är lynnig. Den har en förmåga att precis när den blivit som vackrast - vid sisådär tioårsåldern, så lägger den bara av och döööör. Det har hänt mig två gånger redan ... och ändå har jag beställt ett nytt för nästa vår ... Det är
Nuno: Hur ofta klipper ni gräsmattan? Känns som att detta ogräs som blir högt skulle ha svårt att etablera sig om ni klippte 2ggr/v. Hur är det med gödning av gräsmattan, sköter ni det? Vad jag kunnat läsa mig till så är det tämligen enkelt att ha en "fin" gräsmatta, bara man sköter gödning, klippning och vattning. Men börjar man slarva så ligger ogräset där och bara väntar på att
Kalleman: JAS regeln är också ett sätt att vara säker på att växten har bäst chans att läka de sår som man tillfogar den under klippningen. Under dessa månader är växten som stinnast på tillväxthormoner och kan därför snabbt sluta sårytorna. Det är därför man också brukar rekommendera att ta sticklingar under dessa månader, de har lättast att bilda nya rötter då. Min generella
Silur: Är det någon som har sådana som häck eller buskage (insynskydd) som skulle kunna visa bilder?
carax: Satte i våras några japanska körsbärsträd. Bladen slog ut (gröna och fina), blommade vackert rosa. Nu har toppbladen blivit röda. Skall det vara så? Eller beror det på något fel (torka, näringsbrist osv)?
jenfor: Jag är helt övertygad om att mattan går att fixa utan att man behöver börja om från början. I alla fall bör man börja med ett försök innan man hyvlar av hela mattan. Börja med att vertikalskära för att lufta gräsrötterna. Sedan stödsår du och därefter kör du på rejält med gödsel. Min gissning är att det börjar se OK ut vid slutet av sommaren.
P-J: Har det dykt upp så mycket på nån vecka kan det inte ha varit så välsorterad matjord. Finns några olika alternativ med sina för och nackdelar. * Låt ogräset växa upp och döda det sen med roundup, för att sen så till hösten istället + Bättre att så gräs på hösten, man slipper vattna så mycket. - Ingen gräsmatta att spela fotboll på i slutet på sommaren. * Kratta över det