Behöver idéer om det perfekta solitärträdet. På framsidan ska vi ha ett träd, det kommer bli det första man ser när man kommer fram till oss. Vill ha ett träd som ser bra ut hela året. Vill ha ett lövträd.

* Storlek ca 4-5 meter
* zon 3, sneglar på 2.
* Jordmån kan ordnas. (köper jord)
* Vill helst kunna se under det, kanske gå nära det i framtiden.

Vi har funderat på silverpäron, men fick höra talas om päronrost. Tittat på lite olika pilar, men problemet är att vi har avloppsrör precis nedanför.

/fredrik

Vi har till ungefär samma ändamål införskaffat klotlönn (Acer platanoides 'Globosum'). Ser lite tanig ut nu, men de uppvuxna exemplar jag har sett är vackra! Runda, täta och fina och får vackra höstfärger.

/Elin

Klotlönn är fin men man bör veta att den får en krona som blir kanske 6 meter bred.

Angående pilträd.
Vi letar också på ett träd att plantera vid tomtgränsen, nära kommunens vatten och avlopp. Vi har funderat på silverpil men läste att det inte ska planteras nära va men vår fråga. Gäller det också för nya nyligen nedlagda rör (nytt planerat område)?

Det finns ju alltid Yonnas favorittips, klotrobinia, och mitt favorittips, carmencitarönn. De passar båda in formatmässigt. Klotrobinian nog roligare - mer exotisk - under vår och sommar medan carmencitarönnen vinner på hösten med lackröda bär och vackra bladfärger (robinior brukar väl mest bli blekgula?).
Sen har vi rosenapeln malus floribunda, är rödbladig på våren men går över i grönt senare och har väldigt fin vårblomning. Stämmer på höjden men tenderar att bli en hel del bredare än de två förstnämnda träden.

En kastanj tycker jag är ett av de vackre träden man kan ha. Ståtlig och vacker även vintertid med många grenar.

Swetrot skrev:
En kastanj tycker jag är ett av de vackre träden man kan ha. Ståtlig och vacker även vintertid med många grenar.
Ja, alltför ståtlig om gränsen är 4 - 5 meter.

Kalleman skrev:
Klotlönn är fin men man bör veta att den får en krona som blir kanske 6 meter bred.
Jag vet att de kan ha fel även på handelsträdgården (föräldrarna köpte en prydnadsgran när jag var liten, skulle enligt uppgift bli max två meter, men den avverkades när den passerade sex...), men enligt personalen där beror slutstorleken på kronan på stammens ymphöjd. Ju högre stam desto kraftigare kan den bli, och således kunna försörja en större krona. Det finns ju exemplar som är ympade på 80 cm höjd, och jag har svårt att tro att deras kronor blir 6 meter...

/Elin

Farzan skrev:
Ja, alltför ståtlig om gränsen är 4 - 5 meter.
Missade det, skall läsa bättre nästa gång.

Tack för alla tips!

Carmencitarönn verkar vara ett trevligt träd, men det verkar vara något mindre än det jag har tänkt mig. Mycket möjligt att vi sätter ett sånt någon annan stans. Klotrobinia skulle kanske funka.

När du säger kastanj - menar du hästkastanj då?

/fredrik

Ja, jag menar hästkastanj. Jag gillar det täta grenverket i dem, och de ovanligt formade löven, och den stora vackra blomningen för att inte tala om kastanjerna i sig. Även fåglar och ekorrar tycker om kastanjer har jag märkt. Det är däremot svårt att få till en bra gräsmatta under trädet, för det blir rätt så mörkt där.

Jag har sett kastanj med rosa blomklasar ,(den vanliga har vita) vackert!

Glanskörsbär tycker jag är fint

Mackia (Maackia amurensis) är ett jättefint litet träd, som blir 4-6 meter. Går upp till zon 5 om mina källor har rätt.

lite info

Lite bilder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.