yonna
yonna: Jag satte 120 ligustersticklingar förra hösten. De har tagit sig fint och skulle väl vara 30 cm höga idag - om jag inte noppat dem för att redan från starten få kraftigare plantor. De skolades om i våras och skall omskolas nästa vår igen. Jag räknar med att de kan sättas ut på plats som häck nästa höst. Eftersom de köpta häckplantorna ändå måste klippas ner för att få en
4 svar · 4,7k läst
pernitta
pernitta: Fläckar 3 - 30 cm i diameter när som helst under året, ett vitt mögel uppträder på det angripna området, om svaret är ja, så är det Calonectria (snömögel). Vanligt på sandjord. Den vanligaste sjukdomen på gräsmattor på all slags jord. Bot: Använd inte kraftig kvävegödsling på hösten. Luckra gräsmattan regelbundet. Strö över svampdödande medel så snart de första
1 svar · 5,8k läst
·
K
kloka_elin: Hej! Vill ha en blodlönn som helst ska vara som ett litet flerstammigt träd. Har tittat i handelsträdgårdar och sett mest av sorterna Bloodgood och Autropurpeum men vet inte vilken som passar bäst. Bor i zon (3-)4 enligt kartan, men läget är rättså skyddat. Någon som har någon synpunkt på val av sort? /Elin
0 svar · 4,0k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Det som vi lekmän kallar för sand kallas ibland av fackfolk för grus och det vi lekmän kallar för grus kallas av fackfolk för singel.....;) Inte undra på att det blir förvirring. Finkornig sand/grus i lerjord blir stenhårt, däremot brukar man väl blanda in lite grövre sand/grus? Eller hur? Jag har gräs på f.d. åker och har kunnat konstatera att om man sår gräset direkt i
11 svar · 10,9k läst
·
M
moc: vitgröe är som grövre grästuvor som det blir som frö på mycket snabbare än vad gräset växer. De är torra i "botten" och inte alls snygga. Mvh Carina
3 svar · 3,3k läst
·
J
jenfor: Gräset kommer med tiden men ju vildare ogräset får växa desto svårare för gräset att etablera sig. Du måste därför ge gräset bättre möjlighet att växa, dvs vattna vid torka och gödsla när gräset börjar ta sig på allvar. Annars finns risken att du får vänta länge på gräsmattan. Då slipper du dessutom ta död på ogräset då gräset till slut konkurrerar ut ogräset.
1 svar · 1,3k läst
B
Brannmark: Ska anlägga en ny gräsmatta nu i höst. Funderar hur högt ovan jorden på gräsmattan man bör sätta kantbalkar, jag menar gräsmattan brukar ju ha en tendens till att höja sig med åren. Räcker det med 3-4 cm uppstick på kantbalkarna, vill inte att gräset kryper över de närmasta åren, utan ovansidan på balken skall synas, men ändå vara lätt att klippa utan att behöva ta trimmern.
0 svar · 1,9k läst
N
Nonkan: Banka in Eco-plug i stubben, 1 st/dm ungefär. Det tar död på skotten. Finns i de flesta trädgårdsaffärer, annars kan man köpa från Skogma (www.skogma.se)
1 svar · 4,5k läst
H
Händig: Jag har sått ca 200 m2 av min gräsmatta med Royal. Det är en mycket snabbväxande gräsblandning med relativt breda, mycket glansiga och mjuka blad. Resten är utrullat gräs av okänd sort, dock mycket tunna och fina grässtrån med något mattare nyans. Tror det är ängsgröe och någon slags ven. När det är dags att klippa det utrullade gräset (ca 3-4cm högt) är Royalgräset minst 6-7
2 svar · 5,1k läst
C
CuLa: Det ska ju naturligtvis vara Ogräset, sry..
5 svar · 19,1k läst
tallmilan
tallmilan: Då hinner virket torka bra till majbrasan näst år :-)
7 svar · 11,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: När vi flyttade norr om stan har det blivit lite väl långt till Zetas. Den handelsträdgård/plantskola jag hittat som är bra, tillräckligt stor, seriös och alltid har fina och kraftfulla växter är Wallby Handelsträdgård i Finsta/Rimbo (ca en dryg timme från Zetas). Hemsida visste jag inte ens om att de hade, hittade den nu, och den är förstås under all kritik. Detta är människor
5 svar · 11,0k läst
N
Nuno: Jag köpte en handvevad Handygreen, fungerar bra. Dock har vi så smal "tomt" att det blir svårt att styra spridningen på bredden. Eftersom du själv öppnar spridaren med en avtryckare så är det inget problem med spill (så länge man kommer ihåg att släppa knappen när man slutar veva...). När man väl får in snitsen så är det inget problem. Brukar dock köra en liten öppning och gå
10 svar · 27,9k läst
tallmilan
tallmilan: Plåtkant, ned bankad minst 30-40 cm under jord. Syrener är ljuvligt doftande ogräs
3 svar · 5,8k läst
A
ANDHOL: Vi slog en ängsmark och gjorde om till gräsmatta, fick lite hjälp av en kompis som kom med en "gräsklippare" modell lite större. Första året var det ganska "hårt" gräs eftersom det var så grovt nere vid marken. Men under år 2 så blev det mer gräsmattelikt och ogräs och tistlar m.m. gav upp hoppet. Dock var marken ganska ojämn på sina ställen, speciellt där man såg att de körde
6 svar · 6,5k läst
C
Cribo: Hej. Bor i växtzon 4 (Växjö) och har lite funderingar på något snabbväxande till vår kommande Pergola (söderläge). Har fått tips om Bokharabinda men har förstått att den funkar bäst i växtzon 1-3. Har någon av er något förslag på vad jag kan använda?
0 svar · 2,5k läst
B
bolets: Vi har ett gäng träd i trädgården . Vi vill ha en sån där snygg fräsch rund ring (ca 50 cm) runt stammen som håller borta gräset samt som sticker upp 4-5 cm så vi kan placera fins stenar innanför ringen. Funderar på 3-4 mm tjock metallremsa som är ca 15 cm hög. Var kan jag hitta nått passande och hur har ni gjort?
0 svar · 7,5k läst
K
kurt: Det finns många klätterväxter som kan fungera. Skall de klara vintern bra i en kruka/låda så bör volymen vara så stor som möjligt, så att det blir stabila förhållanden. I zon i-II fungera ju murgröna bra, men det finns ju även många andra klätterväxter som fungerar. Man kan göra spaljé av armeringsmatta.
1 svar · 4,7k läst
B
bolets: Har hört från nån vän nån gång som använde starane 180 mot klöver, maskros mm i gräsmattan. Nu fick jag tag på en flaska och tänkte hört om nån på forumet provat. Hur det blev samt hur ni gjorde. Mvh Martin
0 svar · 6,0k läst
enasnilla
enasnilla: Vad jag vet får murar och plank stå 4,5 meter från granntomt...dvs utan att grannen samtycker. Om han är med på det kan den självklart placeras som gräns mellan tomterna... Tror att muren nog får placeras där grannen vill ha den om nr 1 verkligen vill ha sin mur...som väl behövs för att inte glida ner med markhöjningen till grannen. Regler är ju såklart beroende på vad som sägs i
2 svar · 3,5k läst
A
Alko: I princip alla källor avråder från kalk, jag tror att det i ditt fall var gödslingen som gjorde grejen, samt naturligtvis att du fysiskt plockade bort mossan för att snabba upp det hela. Själv har jag gödslat i två säsonger, och fått en rejäl förbättring vad gäller mossan. Stödsådd i höst med lite toppdress+ gödsel, sen tror jag att kampen är vunnen till 100% som det ser ut. /A
2 svar · 7,0k läst
A
Alko: Låter förvisso som att det inte är så väldränerat, men vi hade samma leriga mark i höstas innan vi sådde - och det märks inte på något sätt nu när gräset vuxit upp - otroligt vad fast marken blev med gräset. Tror nog det borde lösa sig för er mao. /A
1 svar · 1,4k läst
yonna
yonna: Om du har möjlighet - välj thuja smaragd istället. Den växer tätare, blir snyggare vintertid och kräver inte så otroligt mycket jobb som brabanten gör efter ett antal år. Iofs har jag för mig att thuja helst ska sättas på våren ...
1 svar · 2,8k läst
yonna
yonna: Klippte du den tidigare i år? Jag skulle ändå vänta några veckor om det är extremt varmt och torrt hos dig (det är det här hos mig) - bladverket skyddar lite mot torka. Men är det så att du nu har semester och har tid och lust - så klipp nu .
1 svar · 1,8k läst
H
Händig: Köp en centrifugalspridare så slipper du att det upprepar sig. Själv har jag aldrig lyckats reversera effekten av för mycket super gramino.
4 svar · 7,5k läst
H
Händig: Ett tips kan vara att fråga någon greenkeeper på en lokal golfbana om vad som funkar bäst just där du bor. Bor förvisso i en annan landsända, men har fått riktigt många bra tips på detta sättet.
3 svar · 2,3k läst
M
Mats: ja. Iom att jag la mindre med jord på den berabetade ytan så måste jag tyvärr säga att den är en svag punkt på mattan idag. Väldigt känslig för torka tex iom att underlaget suger ur om det gör
7 svar · 7,1k läst
haddirajan
haddirajan: Inte sagt att jag kommer att blåsa av hela mattan, men var hyr man en sån där besprutningsmaskin? :-)
35 svar · 64,3k läst
·
J
jenfor: Ja, det går utmärkt att ta bort sanden och ersätta med matjord. Så nytt eller färdig gräsmatta beror på hur snabbt du vill ha gräset klart. Det är samma underarbete för rullgräs så blir därmed dyrare än att så. Har du inte bråttom så rekommenderar jag att så.
1 svar · 2,3k läst
J
jenfor: Det är inte gödseln i sig som gör att ogräs och svamp får svårt att etablera sig, utan konkurrensen från gräset. Om man med andra ord har en välgödslad men gles gräsmatta så kan ogräs och svamp mycket väl etablera sig. ChrilleC: Fortsätter svampen att växa även när du klippt gräset/svampen?
5 svar · 5,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.