Hej,
pga feldosering på spridarvagnen övergödslade jag mattan med Super Gramino igår.
Har sett redan efter 24 timmar att det börjar bli bränt fläckvis, det regnade igår direkt efter gödslingen och även inatt.
Vad kan jag göra? Vad händer med det brända gräset? Kommer det att dö totalt eller växer det igen senare eller nästa år?

Själv använder jag i stort sett bara stroller kombi numera. Svindyrt, men håller undan allt ogräs och håller min 28 år gamla gräsmatta riktigt fin. Den är långtidsverkande, så man behöver inte oroa sig för att det bränner.
Nu när du verkar ha oturen att det redan skett är den spontana reaktionen att neutralisera det. Frågan är hur man enklast gör det. Vattnar du så kommer det ju visserligen att frigöra all gödning, men samtidigt om vattenmängden är tillräckligt hög så borde det väl till slut att vara förhållandevis lite gödning i vätskan som gräset kan ta upp.
Hur stora ytor talar vi om här?

Jag skulle tokvattna nu för att spä ut gödningen. Iom att det är så varmt blir det ingen direkt fara för gräsmattan.

Råkade göra en hög när jag stannade med spridarvagnen vid årets första gödsling och råkade ut för samma sak. Gräset dog, men efter stödsådd så är fläcken nu nästan helt borta. Du kan ju alltid försöka lösa upp gödseln, men sannolikt är det för sent. Stödså så kommer den att bli OK efter ett tag, men du får stå ut med att se fläcken en månad eller två.

Köp en centrifugalspridare så slipper du att det upprepar sig. Själv har jag aldrig lyckats reversera effekten av för mycket super gramino.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.