7 141 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Nyanlägga gräs på packad morän
Gott folk, vi behöver råd!
Vi har ett nybyggt hus med icke-existerande tomt, just nu tätpackad morän (pinnmo) från den skogsbacke som tidigare fanns här. Vi tänker oss att försöka fixa en del av trädgården (norrläge) med gräsmatta o grusgång under sensommaren, men hur gör vi?
Ska vi försöka bearbeta den hårda och steniga marken, men det kommer att bli ett elände att försöka luckra, en vanlig jordfräs klarar det inte. Ska vi lägga på extra mycket matjord (15-20 cm) och strunta i att ge oss på marken? Eller måste vi "mylla"?
Regn blir inte stående så länge så det är inte jättetät-packat, mera hårt o stenigt. Inga stenar som sticker upp dock.
Vi hade först tänkt att fröså men nu vet vi inte om vi ska lägga fler pengar och få till en matta lite snabbare....
Under grusgången tänkte vi bara lägga markduk och sen olika gruskvaliteter.
Tacksam för ALLA råd som finns!!
// Anna
Vi har ett nybyggt hus med icke-existerande tomt, just nu tätpackad morän (pinnmo) från den skogsbacke som tidigare fanns här. Vi tänker oss att försöka fixa en del av trädgården (norrläge) med gräsmatta o grusgång under sensommaren, men hur gör vi?
Ska vi försöka bearbeta den hårda och steniga marken, men det kommer att bli ett elände att försöka luckra, en vanlig jordfräs klarar det inte. Ska vi lägga på extra mycket matjord (15-20 cm) och strunta i att ge oss på marken? Eller måste vi "mylla"?
Regn blir inte stående så länge så det är inte jättetät-packat, mera hårt o stenigt. Inga stenar som sticker upp dock.
Vi hade först tänkt att fröså men nu vet vi inte om vi ska lägga fler pengar och få till en matta lite snabbare....
Under grusgången tänkte vi bara lägga markduk och sen olika gruskvaliteter.
Tacksam för ALLA råd som finns!!
// Anna
jenfor; hur mycket "satte sej" jorden efter en vinter eller så? Alltså hur mycket packade jorden ihop sej? Av de 20 cm blev det 10-15 cm efter en tid?
klimpfan; vi kommer kanske att försöka luckra en del, men det blir massor av sten som kommer upp (20-30 cm i diameter) och vi behöver säkert en grävmaskin till jobbet.
klimpfan; vi kommer kanske att försöka luckra en del, men det blir massor av sten som kommer upp (20-30 cm i diameter) och vi behöver säkert en grävmaskin till jobbet.
Har precis samma tomtmatrial här. Vi försökte luckra och blanda på den första biten vi gjorde, efter ett tag var det planteringsspade eller korp som gällde för att komma ned mellan småstenarna. Därefter har jag bara planat på en lägre nivå och lagt mera jord istället.
Jag brukar göra som så att jag skickar på 15-20 cm jord och sen går jag på den med platta skor och trycker till det hela lite. Sen fyller jag på med lite mera jord för att kompensera för "sjunket" och sen sår jag. Blir hyffsat tycker jag men man får alltid vara beredd att justera lite efter nått år eller så
Jag brukar göra som så att jag skickar på 15-20 cm jord och sen går jag på den med platta skor och trycker till det hela lite. Sen fyller jag på med lite mera jord för att kompensera för "sjunket" och sen sår jag. Blir hyffsat tycker jag men man får alltid vara beredd att justera lite efter nått år eller så
Vår matjort planerades ut med en traktor som tryckte till matjorden lite med skopan innan jag gick efter med krattan och jämnade till. Därmed blev sättningarna ytterst marginella. Om ni inte lägger ut med traktor så bör ni åtminstone gå över med en tung vält eller liknande för att undvika de problem med sättningar du nämner. Våra var hur som helst ytterst marginella.atelli skrev:jenfor; hur mycket "satte sej" jorden efter en vinter eller så? Alltså hur mycket packade jorden ihop sej? Av de 20 cm blev det 10-15 cm efter en tid?
klimpfan; vi kommer kanske att försöka luckra en del, men det blir massor av sten som kommer upp (20-30 cm i diameter) och vi behöver säkert en grävmaskin till jobbet.
Jenfor; tack för tipset, vi lär ju behöva en traktor m skopa att köra upp jorden och då kan de ju släta till jorden åxå!! Men det låter bra att det inte sätter sej mycket efter det!
Mats_o; märker du nån skillnad på mattan där du försökt förarbeta den befintliga jorden och den där du "bara" skickat på mer matjord?
Mats_o; märker du nån skillnad på mattan där du försökt förarbeta den befintliga jorden och den där du "bara" skickat på mer matjord?
Klicka här för att svara