Hade tänkt att fixa ett bättre stöd en de två pinnar humle hade att klättra på i år. År 2 visade den att den trivs och stack iväg till 3,5 meters höjd. Pinnar är 2,5 meter så det blev lite förvirring hos revorna.

Vad är bäst för en humle mot en 5 meter hög träfasad? Hade tänkt hänga 3-4 linor från toppen som sträcks upp mot botten. Lätt att rensa rent till vintern/våren. Finns det anra bättre alternativ?

Det traditionella är ju att hänga stören uppifrån. Tror det var för att inte få röta i den och den skall klara tyngden. Men jag skulle aldrig ha humle mot en husfasad. Så mycket ohyra och fukt. Vår humle växt glatt minst tio meter på en sommar och täckte in hela garage och förrådet inklusive tak. Var ett helsicke att få bort ur takpannor och annat varje år, och de är inte lätta att utrota heller när de fått fart.

Då kör jag på linor/snören. För övrigt är jag inte särskilt orolig för fukt. Humle är vackert mot en rött hus med vita knutar.

Jag håller med dig att det är vackert, coh om du har en honplanta med humlekottar kan du binda fina kransar av slingorna. Dock tyckte jag det inte var lika roligt när meter av liander letat sig in under takpannor, virrat sig in i den inbyggda takfoetn och kom ut ett par meter bort etc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.