Hej.
Vår granne efterlyser mer plats på sin sida tomtgränsen och undrar om vi går med på att ta bort häcken som står mellan våra fastigheter o i stället sätta ett enkelt staket.
Vi har hela tiden trott att häcken är tomtgränsen men det visade sig att när jag kollade lantmäteriets kartor så står häcken på vår sida gränsen och där vill vi ha kvar den när det visade sig att den är planterad på vår sida.
Vi har hela tiden delat på häckklippning men nu står den ju på vår sida...kan grannen begära att den skall bort då den står nära tomtgränsen eller klippa ned den på sin sida för att få plats med ett enkelt staket men då kan det bli svårt att komma åt o klippa.

P peter54.ph skrev:
Hej.
Vår granne efterlyser mer plats på sin sida tomtgränsen och undrar om vi går med på att ta bort häcken som står mellan våra fastigheter o i stället sätta ett enkelt staket.
Vi har hela tiden trott att häcken är tomtgränsen men det visade sig att när jag kollade lantmäteriets kartor så står häcken på vår sida gränsen och där vill vi ha kvar den när det visade sig att den är planterad på vår sida.
Vi har hela tiden delat på häckklippning men nu står den ju på vår sida...kan grannen begära att den skall bort då den står nära tomtgränsen eller klippa ned den på sin sida för att få plats med ett enkelt staket men då kan det bli svårt att komma åt o klippa.
Hej. Nej , de kan inte begära något. De kan klippa bort grenar som går över gränsen, men de måste först få godkänt av er om ni inte önskar göra det själva. De får inte skada häcken.

Grannen kan klippa allt som sticker in på hens sida (fast först ge er chansen att klippa er häck). Hen kan också sätta upp ett staket precis innanför sin sida av gränsen. Däremot kan hen inte ta bort er häck.

Men lita inte blint på Lantmäteriets kartor på nätet; leta gränsmarkeringar eller beställ en gränspåvisning så ni verkligen är säkra på var gränsen går.

• Gilla
Anders_IP
  • Laddar…
Tänker lite på om han blir putt o säger att då får vi klippa häcken själv MEN inte komma in på min tomt...

P peter54.ph skrev:
Tänker lite på om han blir putt o säger att då får vi klippa häcken själv MEN inte komma in på min tomt...
Det är därför man ibland rekommenderar att sätta en häck eller ett staket en bit in från fastighetsgränsen, så man kommer åt att sköta den från sin egen fastighet.

Nu har ju denna häck stått där sedan 70 talet då huset byggdes så var väl inte så noga på den tiden😉

Tips från coachen är ändå att aldrig lita på kartan på lantmäteriet…. Det kan vara stora fel både på gränslinjen och på flygfotots inpassning…. Ska man bråka med grannen är det alltid bäst att utgå från gränsrören i första hand och förättningsakten (som du hämtar på lantmäteriets hemsida) i andra hand.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.