Vi har i vår trädgård flera gamla plommonträd och ett par äppleträd. Plommonträden har ofta någon slags svampväxt på sig, dessutom halvdöda grenar med lav. Resten är friskt och ger massor med plommon. (Oseriös plockning förra hösten gav uppåt 15 liter). Ett av de angripna träden knäcktes i vinter av all den förbaskade snön (en stor gren bröts och slet med sig en "flisa" av stammen).

Finns något att säga hur man kan göra våra plommonträd friskare bara utifrån det här, eller behövs det mer info? (Kan dra bilder i helgen). Eller ska man låta det vara bara.

Äppleträden fick massa frukt också, men de var i stort sett alla angripna av något och såg jätteläbbiga ut (äpplena alltså - jag frågor inte om dem eftersom det är ännu luddigare :) ).

Även på ett av äppleträden bröts en av de större grenarna. Ska man behandla brotten på något sätt? Det enda jag har gjort nu är att såga bort de brutna delarna.

Skulle du kunna beskriva den där "svampväxten" litet närmare? Inte för att jag är expert på plommonsjukdomar men någon annan kanske vet.

Halvdöda grenar med lav, det skulle kunna tyda på att träden börjar tackla av litet. Generellt kan man alltid försöka pigga upp gamla träd med gröngödsling. Men plommon sägs väl generellt vara ganska kortlivade träd jämfört med t ex äpple.

Den knäckta äppelgrenen är det bäst att du sågar av intill en sidogren, annars riskerar du att få en död stump som kan bli inkörsport för röta och annat elände.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.