Hej

Förstår inte riktigt diskussionen. Avloppsvattnet leds bort i ett rör och dagvattnet i ett annat (som ju är dräneringsvatten + regnvatten från stuprör). I de flesta kommuner är det så här och då är det bara att "koppla in sig"?

Finns nog fler gamla områden än där vi bor där det bara finns en ledning i gatan som tar hand om både avlopp och dagvatten.

Det sistnämnda i princip bara för dem som redan har det sedan "urminnes" tider. Knepigt att idag få ansluta sitt dagvatten dit då kommunen inte har kapacitet att ta emot allas dagvatten. Håller precis på att för diskussioner med dem om detta för egen del. Finns inte yta hos oss att lägga en stenkista och dessutom har vi lera i botten (=badkar 1-2m från grunden)

mr_hat skrev:
En fråga,kan man skicka dräneringsvattnet till trekammarbrunn?
Om det är en gammal brunn som inte används längre, och som har utlopp direkt ut i nån dräneringsledning går det nog. Är det däremot ett aktivt avlopp går det inte av två skäl. Dels kan det stora flödet leda till att slamavskiljningen inte fungerar som den ska, dels är inte markbädd eller infiltration dimensionerad för de flöden som det kan bli från dagvatten. Jag har för mig att min markbädd ska klara knappt 1000 liter/dygn.

• Gilla
ettvåtre
  • Laddar…
Familjens_Fixare skrev:
Hej

Förstår inte riktigt diskussionen. Avloppsvattnet leds bort i ett rör och dagvattnet i ett annat (som ju är dräneringsvatten + regnvatten från stuprör). I de flesta kommuner är det så här och då är det bara att "koppla in sig"?
Anledningen till att man vill ha lokalt omhändertagande av dagvatten, LOD, är bland annat att de stora flödena av dagvatten ställer till med problem i recipienten (ån eller vad det nu är hos er).

leda ned regnvatten i grundvattnet verkar som en dålig lösning (den borrade brunnen) kanske finns nån ett kvarter bort som ska dricka det sen.

Vår anslutningsavgift reducerades från 80 000:-
till 65 000:- bara för att kommunen inte tillåter att man leder bort regnvattnet till deras dagvatten...
15 000:- borde man kunna fixa några stenkistor för va när man inte ens börjat schakta på tomten! ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.